Sälja halv häst/delägarskap

Cyllene

Trådstartare
Hur skulle ni vilja ha ett kontrak utformat vid ett ev delägarskap av häst? Alltså inte i minsta detalj utan lite stort.

Ponera följande scenario:

Jag har mkt lovande riden unghäst som ryttare vill köpa in sig i. Tanken är en framtida försäljning men ingen bråska för min del.

Hur skulle ni vlilja ha kontraktet som hästägare/uppfödare? Det sista man vill är ju att hamna i en situation liknande Madick.

Jag skulle kunna tänka mig att ge bort 50% av hästen mot att ryttaren står för alla framtida kostnader för hästen. Dumt?

Åsikter, tips och förslag på hur olika avtal kan se ut mottages tacksamt!

Sv: Sälja halv häst/delägarskap

Jag köpte för ett par år sedan in mig i ett avelssto. Jag betalade då hälften av vad vi ansåg att hon var värd. I kontraktet skrev vi också in vad vi kommit fram till för månadskostnad för hästen. Detta går givetvis att justera efter omständigheter med foderkostnader mm.

Hästen har därefter stått hos mig. jag fakturerar den andra ägaren varje månad med den summa vi kommit överens om för uppstallning, foder och skötsel samt hälften av alla andra kostnader som veterinär, hovslagare el dyl. Skulle andra ägaren få en kostnad som har med vår gemensamma häst att göra, fakturerar hon mig på halva summan.

Jag funderade också i samma banor som du när vi inledde diskussioner om delägarskap. Visst hade det varit smidigt att jag bara tog över halva hästen och sedan stod för hennes kostnader en viss tid. Det är ju bökigt och tidsödande att hålla på att fakturera och skicka pengar fram och tillbaka. Detta känns dock mer tydligt och rättvist i längden. Mindre risk för att den ena känner sig felfördelad.

Det underlättar givetvis att vi båda har företag.

Hur du än bestämmer dig för att göra så är det viktigt att det framgår tydligt i kontraktet vad som gäller.

Lycka till,
Piggy

Tycker de kan låta rimligt om båda parter är med på det. Men se till att skriva ett ordentligt kontrakt, och va noga med att fylla i var ''alla framtida kostnader'' infattar. Va händer om ni mot förmodan måste ta bort hästen, Kommer hästen att avlas på m.m. :)

Lycka till!

Vem som bestämmer när hästen skall säljas är också viktigt.

Senast ändrad:

Ärligt talat. Skitsvårt att få sånt att funka.
Vad händer om du ger bort halva hästen och den dör nästa vecka? Då får ryttaren halva försäkringsbeloppet, men slipper framtida kostnader.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Bakgrund. I somras bestämde jag mig för att sälja mitt sto (länk till blup). Jag köpte henne som ettåring, jag och min syster har ridit...
Svar
9
· Visningar
3 070
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne...
Svar
4
· Visningar
1 112
Senast: pixietail
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka