Sv: Sälja för mer än försäkringsvärdet?
I Deckermans kontrakt osv så är ju 'att hästen går att A1 försäkra till fulla köpeskillingen' (formulerat lite annorlunda) ett krav för att köpet ska gå igenom.
INGEN av mina hästar har stått i försäkringsvärdet vid köp. Alla har höjts i samband med köp, och ett krav för mig har varit att jag ska kunna försäkra i motsv A1 utan res.
Häst 1 var oförsäkrad, försäkrades i 20 K i liv. Ej krav på vetbes.
Häst 2 stod i 12 000 kr, höjdes till 20 K vid köp. Ej krav på vetbes.
Häst 3 stod i 10 000 kr kr, höjdes till 30 K i köp. Krav på vetbes (trots åring)
Häst 4 hade en racingförsäkring vid köp, A1 försäkrades för 15 K vid köp. Krav på vetbes.
Häst 5 stod i 5 K i liv vid köp, höjdes till 15 K vid köp. Ej krav på vetbes.
Häst 6 stod i 8 K vid köp, höjdes till 10. Ej krav på vetbes.
Nu har jag bara köpt billiga hästar, men givetvis är det likadant vid höga belopp, att man kan höja till köpesumman vid köp, om hästen är vetbes (och i vissa fall rtg) U.A innan köp. Om man tar över bef försäkring och bara höjer lite är det inte säkert de kräver vetbes (men det rek ju alltid oavsett).
Sen, det är en fördel att ha en häst man ska sälja 'fullförsäkrad' eller så nära det går. För annars om du har den i 10, och vill sälja för 50, och hästskrället innan den säljs skadar sig etc, så kan det sen bli reservationer vid en höjning några mån senare. Av den anledningen höjde jag försäkringen på ungponnyn här från 10 till 20 nu. Och kommer höja honom om ett år igen. För MIN del skulle han kunna stå kvar i 10 i liv, men meningen är att han så småningom ska säljas, och om han då inte går att höja till försäljningsvärdet utan res pga ev tidigare skador, så sitter jag ju där...