Sälja för mer än försäkringsvärdet?

K

Kenzi

Som överskriften lyder... Kan jag sälja en häst för mer än vad den är försäkrad för? Jag köpte en häst för ett år sedan som jag inte höjt försäkringen på, och nu är han värd mer än vad livförsäkringen är på. Det skiljer 25 000kr. Kan jag sälja honom när det skiljer så pass mycket? eller behöver jag höja upp försäkringsbeloppet? Vore jätte tacksam för svar.

Sv: Sälja för mer än försäkringsvärdet?

Kan du väl göra. Det du får vara beredd på är väl att ev köpare vill kunna A1-försäkra hästen för sitt inköpspris, det gäller ju då att din häst går igenom besiktning etc.

Priset och försäkringen hänger inte ihop på det viset. Många har inte sina dyra hästar fullt försäkrade för att det kostar för mycket.

Precis vad jag tänkte säga :)

Ingen av mina hästar är försäkrade för speciellt mycket. Min unghäst är försäkrad till 10 000 kr liv, han köptes för 25 000 och är värd minst det dubbla idag.
Däremot är han försäkrad i dubbel veterinärvård- bättre att ha pengar att rädda honom till livet med än att få pengar om han dör, tycker jag. och jag har tyvärr inte ekonomi att välja båda alternativen.

Så, som svar på TS fråga. Visst kan du sälja till ett högre pris än försäkringens värde. det bestämmer du helt själv!

Ser inget fel i det. Mitt fullblod är försäkrat för en rätt låg summa jämfört med hennes värde, vilket beror på att försäkringsbolaget krävde resultatlistor från lokala och regionala tävlingar om jag ville höja försäkringsvärdet. (Aldrig hört på maken!) eftersom vi inte har tävlat nåt än så fick jag inte höja, men hästen är ju ändå värd mer, det kan ingen ta ifrån henne. (Eller mig.) Skulle jag sälja henne idag så skulle jag begära mer än försäkringsvärdet, helt klart.

Det är ju hästen du säljer inte försäkringen ;) så du sätter det priset som hästen är värd!

det kan man absolut göra. Dock kan de finnas de köpare som backar av den anledningen, men de kanske ändå inte är bra köpare så det behöver inte vara en förlust och troligen kommer de vilja ha hästen a1-försäkrad för köpesumman vilket i såna fall kräver en felfri besiktning. Men går hästen igenom ser jag det inget som något hinder.

Har inte mina hästar livförsäkrade alls, det innebär inte att jag skänker bort dem! Många gör som jag, lägger pengarna på en vetförsäkring och sparar eventuella pengar som blir över på banken för att köpa nästa häst.

Jag tror de flesta försäkringsbolag accepterar att man livförsäkrar för köpeskillingen upp till cirka 100 000:- utan att ställa frågor. Över det beloppet så ska det finnas annat som styrker värdet (meriter exempelvis).

Ska man livförsäkra upp en häst som inte varit livförsäkrad tidigare krävs veterinärintyg ua. Närmar man sig 100´kan även röntgen behövas.

F-bolagen är lite mer restriktiva numera än de var tidigare....

Såklart du kan. Jag håller på att sälja en häst nu för 20 000 kr mer än vad hon är försäkrad i, tror många har "underförsäkrade" hästar faktiskt och det är "bara" livvärdet, viktigast för mig är faktiskt att det finns gott om utrymme på vetvård sidan att nyttja

I Deckermans kontrakt osv så är ju 'att hästen går att A1 försäkra till fulla köpeskillingen' (formulerat lite annorlunda) ett krav för att köpet ska gå igenom.

INGEN av mina hästar har stått i försäkringsvärdet vid köp. Alla har höjts i samband med köp, och ett krav för mig har varit att jag ska kunna försäkra i motsv A1 utan res.

Häst 1 var oförsäkrad, försäkrades i 20 K i liv. Ej krav på vetbes.
Häst 2 stod i 12 000 kr, höjdes till 20 K vid köp. Ej krav på vetbes.
Häst 3 stod i 10 000 kr kr, höjdes till 30 K i köp. Krav på vetbes (trots åring)
Häst 4 hade en racingförsäkring vid köp, A1 försäkrades för 15 K vid köp. Krav på vetbes.
Häst 5 stod i 5 K i liv vid köp, höjdes till 15 K vid köp. Ej krav på vetbes.
Häst 6 stod i 8 K vid köp, höjdes till 10. Ej krav på vetbes.

Nu har jag bara köpt billiga hästar, men givetvis är det likadant vid höga belopp, att man kan höja till köpesumman vid köp, om hästen är vetbes (och i vissa fall rtg) U.A innan köp. Om man tar över bef försäkring och bara höjer lite är det inte säkert de kräver vetbes (men det rek ju alltid oavsett).

Sen, det är en fördel att ha en häst man ska sälja 'fullförsäkrad' eller så nära det går. För annars om du har den i 10, och vill sälja för 50, och hästskrället innan den säljs skadar sig etc, så kan det sen bli reservationer vid en höjning några mån senare. Av den anledningen höjde jag försäkringen på ungponnyn här från 10 till 20 nu. Och kommer höja honom om ett år igen. För MIN del skulle han kunna stå kvar i 10 i liv, men meningen är att han så småningom ska säljas, och om han då inte går att höja till försäljningsvärdet utan res pga ev tidigare skador, så sitter jag ju där...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 488
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 350
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 195
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka