Sälja eller till fodervärd

CA

Trådstartare
Har nu i ett par dagar funderat på om jag verkligen har tid med min stora valack.

Har två ungponnyer, och två hundar varav den ena en schäfer som jag planerar att tävla med. Det går åt en hel del tid, och tyvärr känner jag att valacken inte får den tid han egentligen behöver.

Men att sälja honom...då har jag inte "kontroll" längre över honom, och det får jag lite ångest över :crazy:

Att få ut honom på foder vore väl kanske det smidigaste, men har läst om en hel del skräckhistorer med fodervärdsbiten.

Helst vill jag ju ha ut honom på foder, för då är han fortfarande min.

Hur har ni gjort, som kännt att tiden inte räcker till alla hästar?

Om det nu blir aktuellt med fodervärd, vad skall man ha för kontrakt?
Kan man skriva ett själv, vad skall isf stå med?

Känner mig väldigt kluven till detta, och det känns som om jag inte vet vilket.

Finns det bra fodervärdar, och hur vet man detta? Genom referenser?

Vill gärna ha tips från er med erfarenhet av detta.

Sv: Sälja eller till fodervärd

Om du är så kluven så skulle kanske en medryttare vara ett bättre alternativ?
Då har du ju inte släppt kontrollen men får ändå tid över.

Jag har bara goda erfarenheter av fodervärdskap. Var noga med referenser, se häst och ryttare tillsammans (kanske som medryttare under en tid), SKRIV AVTAL där allt ska vara reglerat skrifligt. Veterinärbesiktning innan man lämnar ifrån sig hästen (både för ägarens och fodervärdens säkerhet), berätta för ev fodervärd hur du har tänkt dig detta och skriv sedan avtal!! (Kan inte nog poängteras) Visst finns det oseriösa människor, men de flesta tror jag är ärliga och seriösa. Du kan ju oxå enbart lämna ut hästen inom ett område hyfsat nära dig, för att kunna hälsa på ibland och se hur allt fungerar. Dock, får man även som ägare till hästen ta hänsyn till att det kan vara jobbigt för fodervärden om man skulle springa i stallet titt som tätt..

Fodervärd som låter hästen stå kvar i stallet där han står nu?

Ett färdigskrivet kontrakt kan vara ett bra underlag om man lämnar ut på foder, sedan modifierar man det enligt sina egna önskemål.

Det finns bra och dåliga fodervärdar, det gäller att vaska fram guldkornen. En viktig fråga tycker jag är: varför väljer du fodervärdskap istället för att köpa egen?

Det är som sagt viktigt med ett bra avtal och att du har kvar hästen inom en rimlig distans så du kan åka o hälsa på och även så du kan åka o kolla på stallet innan du lämnar ut honom samt kan prata med några övriga som har sina hästar i stallet.
Det är ju även bra om personen kan komma o provrida mer än en gång så du hinner bilda en uppfattning om den.
Jag har själv haft väldigt bra "tur" med de hästar jag lämnat ut på foder och nu är jag själv fodervärd och har en bra kontakt med hästens ägare, hon vet vart hästen står, hon har mitt mobil nr ( som jag alltid går att nås på, ringer upp inom några tim om jag jobbar ex) samt min mail.
Jag brukar tex ta några bilder på mobilen och skicka en snabb hälsning att allt fungerar bra (vilket det verkligen gör) som tex när det var påsk tog jag en bild och bara skickade "glad påsk från oss".:)
Så det är viktigt att du får en bra "magkänsla" för den som kommer o kollar, det är viktigare än referenser tycker jag ( nu inte sagt att man inte ska be om referenser).
Hoppas du hittar någon som passar dig och din häst!

Mvh Karro

Ja, att ha honom inte alltför långt bort vore toppen. Då skulle jag inte vara lika orolig som om han var i andra änden av landet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder, hur gör man för att sälja sin häst? Jag har sålt tre hästar under mitt liv som hästägare, och vid två av...
Svar
8
· Visningar
2 717
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25