Sälja eller inte?

caan

Trådstartare
Jag står lite i valet och kvalet just nu och vill höra vad ni hästmänniskor har att säga.

Jag har en 4 (snart 5) årig paint hemma. Tanken var att jag skulle träna western med honom, men nu har jag haft honom i snart 1.5 år och vi kommer ingen vart. Jag har tappat intresset för western och skulle gärna börja rida mer dressyr, med inslag av hoppning. Hästen i fråga är inte det minsta utbildad i western, han är inriden engelskt men såldes som westernhäst bara för att han är en paint. Dock har han westernhästens rörelser och skulle passa perfekt till någon som verkligen vill satsa.

Jag sitter varje dag och tittar på olika saluannonser och hittar den ena hästen efter den andra som jag tycker skulle passa bra. Men samtidigt så vill jag inte sälja honom, för han har precis det temperamentet som jag vill att en häst ska ha.

Ska jag sälja honom och köpa en häst i rätt inriktning? Eller ska jag behålla honom och bara göra mig av med alla saker som har med western att göra, som sadeln, och köpa en allroundsadel och börja åka på dressyr- och hoppträningar med honom?

Ska tillägga att jag har inte det minsta ambition av att tävla. Jag vill bara träna och bli bättre och bättre på det jag gör. Så, vad säger ni?

Sv: Sälja eller inte?

om du verkligen vill ha hästen så behåll den! EFtersom du inte har tävlingsambitioner så spelar väl det ingen roll? Man kan bli bra på att rida även på en shettis! En paint kan göra precis allt som ett halvblod, men kanske inte med samma mekanik. Vägen till framgång kanske då blir ngt längre, men å andra sidan så har du kul hela vägen! Vilket jag tycker är viktigast! Alternativet är väl att köpa en häst först o sen sälja honom. Eller att hyra ut han till nån som har köpesrätt, ifall att du hittar din "drömhäst". Jag tror inte att de är bra för dig att först sälja honom o sen leta efter häst. För det kan vara väldigt svårt att hitta hästen med ett stort "H"!

Om du tycker om hästen, ni passar bra ihop och du inte har några tävlingsambitioner ser jag ingen vettig anledning till att du ska sälja. Det finns ju både travare och kallblod inom dressyr- och hoppvärlden så varför inte en paint? En häst är ändå bara en häst och din häst vet knappast att han "borde" vara en westernhäst.

Jag tror inte att jag skulle sälja honom innan jag hittat en annan häst, jag skulle vara för orolig över att ångra mig. Och det tror jag att jag skulle göra oavsett. Jag gillar ju hästen, men ibland känns det som att man blir för "rasfixerad". Det lutar mest åt att behålla honom, bara göra mig av med alla grejer och köpa nya och träna det vi vill :laugh:

Jag tror inte att jag skulle sälja honom innan jag hittat en annan häst, jag skulle vara för orolig över att ångra mig. Och det tror jag att jag skulle göra oavsett. Jag gillar ju hästen, men ibland känns det som att man blir för "rasfixerad". Det lutar mest åt att behålla honom, bara göra mig av med alla grejer och köpa nya och träna det vi vill :laugh:

Bra plan! Paintar kan va skitbra på att hoppa, riktigt bra teknik till och med!! :D (har en sån här i stallet :) )

Det kan jag tänka mig med den bakkärran ;)

Om jag ska byta ut alla mina grejer, hur mycket ska jag räkna med att lägga på en allroundsadel? Det behöver inte vara något speciellt märke, enda kravet är att den ska passa mig och hästen. Hur gör man för att hitta en sadel som passar? Jag har alltid ridit bomlöst och är helt vilse i sadeldjungeln :o Är det sadelurprovare som gäller eller kan man ta hem flera sadlar och prova vad som passar?

Sadelutprovare är att föredra! Det är ju inte ens dyrt, här omkring så brukar det kosta ungefär 250 kr och det dras av på sadeln om man köper en av utprovaren sedan. Mycket mer jobb att själv åka och köpa en massa sadlar, prova och lämna tillbaka... och kanske inte ens få en sadel som funkar ultimat.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 441
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka