Sälja eller ej..? *lång*

Explosion

Trådstartare
Nu så är det så att jag har problem med min häst. Jag har ägt honom i 2,5 år och första året gick allt relativt bra. Jag fick jobba otroligt mycke med att få honom att hoppa med kraft och inte på fart. Det kunde ta flera timmar innen vi fick honom där vi ville i dressyren, oftast för att han fick för mycket i hjärnan och bara stod och hoppade på samma ställe. Men efter ett halv år gick allt bättre och vi åkte ut på hopptävlingar 90-1m. Resultaten var oftast felfritt en klass och ett pet i den andra, brodde troligtvis på att jag slappnade av till den andra klassen. Sommaren gick och hösten kom och då flyttade vi hem hästarna till vår gård (tidigare hade vi honom på en lite ridskola med tillgång till ridhus och ridbana och en tränare som hjälpte mig flera gånger i veckan).
Hemma har jag ingen ridbana utan fält att rida på, det är även dåligt med ridvägar då vi är inringade av stora vägar och åar . Det gick bra till en början men efter ett tag så blev han bara hetare och hetare när jag red ute på fälten, han har troligtvi mycket fullblod i sig. När vintern kom så blev det mindre och mindre ridning men jag försökte åka iväg några gånger i veckan för att träna. Men det räckte tydligen inte för han var helt tokig när man red. Det gick inte ens att trava för han bara studsade på stället. Då ställde jag av honom i två månader. När jag satte igång honom igen så gick det bra, jag började även hoppa. På tävligarna blev det lite verierat resultat men när jag skulle starta 1m för första gången detta år så gick det jättebra till sista hindret där han stannade. Det va helt mitt fel då jag inte hjälpte honom med distansen så vi kom fel.
Efter detta brakade allt samman. Nästa tävlig jag skulle starta så gick 90 cm jättebra men när det sedan va 1 m så satt stoppet kvar i huvudet såg efter 2 vägringar så utgick jag. Sedan dess så har jag inte hoppat på riktigt och gångerna jag har gjort dett så stannade han.
Under vintern som har varit nu så har han fått stå still dels för att jag hade tappat intresset och så har han varit så svår att kasta så allt ha varit jobbigt från början. Men nu när jag började igen i våras så har han gått jattebra när jag har ridit. Han har aldrig gått så bra under åren jag har haft honom så nu har intresset verkligen konnit tillbaka. Men såklart finns det något problem i alla fall, Lastningen. Det kan ta allt från 5 min till 1 timme eller mer. man vet aldrig. Detta gör att jag tappar sugen igen. Och igår när jag red så var det en tjej som galopperade ute på ett fält när jag red på en ridbana och min häst blev tokig. han skulle bara titta vad den andra hästen gjorde. det gick inte ens att bara skritta runt banan utan att han började hoppa och småstegra sig. Så nu känns det som jag inte klarar av honom på marken eller i ridningen.

Det känns som det bästa vore att sälja honom både för min skull och hans då han får komma till någon som kan ta vara på hanns kapacitet för han kan verkligen hoppa!!!!! Men så är hanj u lite speciell att hålla på med, han är:
*svår lastad ibland
*går runt i boxen jämt!! runt runt
*svår att klippa men det går
*vill ej vara själv i hagen eller boxen
Dessa saker gör att jag är rädd att sälja honom, att han ska bli dåligt behandlad....
Om någon orkar läsa detta..
Hur skulle ni göra?

Sv: Sälja eller ej..? *lång*

Om du inte vill ha kvar hästen, är det bättre att sälja. Det viktiga är att vara noga när du väljer köpare. Låt hästen stå kvar hos dig medan du letar efter rätt människa till honom. Var noga när du beskriver hästen, så det inte låter som det är en hoppmaskin som kan trillskas ibland, då nappar tävlingsryttare som snabbt vill ut på tävling.

Det finns en bra ägare till din häst därute, du måste bara hitta henne/honom

du verkar inte ha så starkt intresse längre och ger upp så fort det tar emot lite. Låter som det är bäst att sälja och kanske ta en paus från hästarna ett tag..

Jag vill ha intresset kvar, men har man hållit på med samma problem i ett år så kan jag inte kalla det att ge upp lätt. men det kanske bara är jag. Jag har även tagit hjälp av hästkunnigt folk och inget har fungerat hittils. men nästa lördag ska Ronny Åman hjälpa oss så får vi se om det lyckas då.

Gärna fler svar om hur ni skule ha gjort eller varit med om samma sak..

Jag skulle flytta honom till en ridanläggning där det fins ridbanor och ridhus. Där skulle jag rida för instruktör tills problemet med hästen försvann. Hästen behöver hitta sitt lugn och du behöver finna ro och självförtroende,hitta ridglädjen igen.Det är enda sättet eller sälja.

Håller med "Lopphög", skulle nog också försöka flytta honom till någon anläggning med ridhus, instruktörer mm.Det är lätt att det "spårar" ur när man inte har de rätta möjligheterna (ridbana, ridhus, instruktör) och en häst som inte är lättriden/lätthanterad.
Mvh. Matten

*KL*

Har du problem både från mark och ridning så sälj! :S
Jag hade nog inte brytt mig så mycket om att ''ta vara på kapaciteten'' utan enbart på att hitta en köpare som tar sig an hästen trots problemen som du känner att du har, och som kommer ta väl hand om honom. Men bara du själv kan bestämma vad som känns bäst.

Det går säkert att jobba bort problemen, men då måste du ta hjälp av en tränare. Det bästa är nog att ha hästen uppstallad på en anläggning där du har tillgång till manege och/eller paddock så att du inte behöver ha lastningen som ett hinder. Träningslasta med en medhjälpare i lugn och ro och inte alltid när ni har en tid att passa. Allt kräver förstås en massa tålamod och arbete, men det går om du vill! Du måste själv bedömma om det är värt att lägga detta jobb och denna tid. Lycka till! :)

Nu så är det så att jag har problem med min häst. Jag har ägt honom i 2,5 år och första året gick allt relativt bra. Jag fick jobba otroligt mycke med att få honom att hoppa med kraft och inte på fart. Det kunde ta flera timmar innen vi fick honom där vi ville i dressyren, oftast för att han fick för mycket i hjärnan och bara stod och hoppade på samma ställe. Men efter ett halv år gick allt bättre och vi åkte ut på hopptävlingar 90-1m. Resultaten var oftast felfritt en klass och ett pet i den andra, brodde troligtvis på att jag slappnade av till den andra klassen. Sommaren gick och hösten kom och då flyttade vi hem hästarna till vår gård (tidigare hade vi honom på en lite ridskola med tillgång till ridhus och ridbana och en tränare som hjälpte mig flera gånger i veckan).
Hemma har jag ingen ridbana utan fält att rida på, det är även dåligt med ridvägar då vi är inringade av stora vägar och åar . Det gick bra till en början men efter ett tag så blev han bara hetare och hetare när jag red ute på fälten, han har troligtvi mycket fullblod i sig. När vintern kom så blev det mindre och mindre ridning men jag försökte åka iväg några gånger i veckan för att träna. Men det räckte tydligen inte för han var helt tokig när man red. Det gick inte ens att trava för han bara studsade på stället. Då ställde jag av honom i två månader. När jag satte igång honom igen så gick det bra, jag började även hoppa. På tävligarna blev det lite verierat resultat men när jag skulle starta 1m för första gången detta år så gick det jättebra till sista hindret där han stannade. Det va helt mitt fel då jag inte hjälpte honom med distansen så vi kom fel.
Efter detta brakade allt samman. Nästa tävlig jag skulle starta så gick 90 cm jättebra men när det sedan va 1 m så satt stoppet kvar i huvudet såg efter 2 vägringar så utgick jag. Sedan dess så har jag inte hoppat på riktigt och gångerna jag har gjort dett så stannade han.
Under vintern som har varit nu så har han fått stå still dels för att jag hade tappat intresset och så har han varit så svår att kasta så allt ha varit jobbigt från början. Men nu när jag började igen i våras så har han gått jattebra när jag har ridit. Han har aldrig gått så bra under åren jag har haft honom så nu har intresset verkligen konnit tillbaka. Men såklart finns det något problem i alla fall, Lastningen. Det kan ta allt från 5 min till 1 timme eller mer. man vet aldrig. Detta gör att jag tappar sugen igen. Och igår när jag red så var det en tjej som galopperade ute på ett fält när jag red på en ridbana och min häst blev tokig. han skulle bara titta vad den andra hästen gjorde. det gick inte ens att bara skritta runt banan utan att han började hoppa och småstegra sig. Så nu känns det som jag inte klarar av honom på marken eller i ridningen.

Det känns som det bästa vore att sälja honom både för min skull och hans då han får komma till någon som kan ta vara på hanns kapacitet för han kan verkligen hoppa!!!!! Men så är hanj u lite speciell att hålla på med, han är:
*svår lastad ibland
*går runt i boxen jämt!! runt runt
*svår att klippa men det går
*vill ej vara själv i hagen eller boxen
Dessa saker gör att jag är rädd att sälja honom, att han ska bli dåligt behandlad....
Om någon orkar läsa detta..
Hur skulle ni göra?

Jag skulle inte stirra mig blind på varje enskilt problem utan tror mer att det i grunden finns ett stort problem i ditt ledarskap över din häst. Han ser ingen skillnad i att vara "olydig" genom att inte gå att lasta, inte lyda när du rider eller vara allmänt dum. Vet han att han inte behöver lyssna på dig så struntar han i det oavsett vad det handlar om men om du däremot lyckas visa för honom att du är "värd besväret" och han lär sig sin plats så är jag övertygad om att situationen skulle vara en helt annan.

Jag vill ha intresset kvar, men har man hållit på med samma problem i ett år så kan jag inte kalla det att ge upp lätt. men det kanske bara är jag. Jag har även tagit hjälp av hästkunnigt folk och inget har fungerat hittils. men nästa lördag ska Ronny Åman hjälpa oss så får vi se om det lyckas då.

Gärna fler svar om hur ni skule ha gjort eller varit med om samma sak..

Hola,
En del hästar kräver mer tid och engagemang av sin ägare än andra. Så är det bara.

Ronny är DUKTIG. Han får ordning på din häst, det kan jag lova dig. Dock måste DU gå kurs hos Ronny. Dvs du måste tillägna dig ett sätt att kommunicera och hantera din häst på ett sätt som fungerar för honom (alltså för hästen).

När ni får en kommunikationskanal som fungerar så kan du ta en funderare om du fortfarande vill sälja.
Kanske det är det bästa att skaffa en annan lite lätthanterligare individ. Men vänta litet tills ni rett de problem som finns.

mvh Eva

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 904
Senast: Inte_Ung
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama