sälja eller avliva?

M

*Maria*

jag har alltid varit emot att avliva en häst bara för att man inte klarar av den eller inte kommer någonstans men nu när jag själv stå inför valet så vet jag itne hur jag ska göra. Jag har ett sto på 6 år, varmblod efter Beseiged. Hon har alltid varit lite av en problem häst och blev inte inkörd förrän hon var runt 3,5-4 då hon gick omkull på asfalt en gång och förstörde sin rygg (är nu återställd då vi varit hos en kiropraktor) allt gått jätte bra efter besöket och hon var kvalklar. Sedan började allt strula igen, hon vägrade att trava i kurvorna och var helt omöjlig. vi kollade upp henne, inget fel. bytte lite utrustning, det funkade en gång och hon gick en 16 tid hur lätt som helst. sen när kvalet skulle gå så blev hon diskad för hon vägrade springa...bara galopperade. Nu har jag gett upp, jag orkar inte längre... hon är en underbar häst som är lite speciell men hon har klarrt o tydligt visat att det inte funkar trots en enorm kapacitet.
Jag vill inte avliva henne men samtidigt känns de som om jag inte har något val. Hon är en knepig häst och jag vill inte att hon ska behöva tränas för tävling igen. Att sälja henne som ridhäst är nästan omöjligt då hon behöver en bra men mycket lätt ryttare. (pg av ryggen och sin lätta typ. (hon är endast 1,48 i mkh)

hjälp mig...:( :cry: älskar verkligen hästen men känner att jag inte har ork o mina andra hästar blir påverkade...

Sv: sälja eller avliva?

Om du inte hittar en ryttare som stämmer överens med hästens behov så tycker jag inte att du ska ha dåligt samvete för att du avlivar, lätt att säga förvisso, men jag tror att du gör rätt.
Hellre det än att leva med förvissningen att hästen inte har det bra. Det finns så många hästar idag att alla bra hem inte riktigt räcker till.
Synd att jag inte är mindre och lättare, då har jag kanske kunnat hjälpa dig:crazy: .
Hoppas att du hittar en bra köpare, tycker dock att du tänker rätt.

Håller med till fullo!
hoppas också att du hittar någon bra som köper henne!

Är verkligen svårt då man älskar hästen men samtidigt inte vill att hon ska få de "dåligt". Hon har en udda personlighet o tar lätt överhand om man blir rädd... Hennes personlighet kan lätt uppfattas som ouppfostrad när hon egentligen alltid varit sådan. en ny ägare måste verkligen kunna bygga upp ryggmuskler innan h*n rider o bör ha STORT tålamod då hon lätt sätter emot om man stressar...usch...:cry:

Det är alltid svårt att avliva en häst. Men alternativet är att hon blir en vandringspokal som åker från hem till hem när alla skall försöka "fostra" henne. Så länge man inte har en enorm lösdrift där man kan släppa "icke önskvärda" hästar så är det nog ända bäst att ta bort henne. Tyvärr är det så att många försöker fostra hästar med ganska hårda metoder och då kan man ju undra vad som är bäst för hästen i förlängningen.

Snälla lilla vän, vad besvärligt! Detta vill jag dock ha sagt: Om du avlivar är det DITT beslut som du fattat, du har tagit ansvar för vad som händer din häst, även om det finns roligare saker här i livet. Om du säljer "lämnar" du över beslutet till ngn annan, med risk för att den vandrar runt och far illa, kanske hamnar pâ "ruskresa" till Italien eller sâ, usch, usch.Och att inte veta vad som kommer att hända din häst är värre än att ta beslutet att avliva pâ ett sätt som du valt.

kenneth skrev:
Det är alltid svårt att avliva en häst. Men alternativet är att hon blir en vandringspokal som åker från hem till hem när alla skall försöka "fostra" henne. Så länge man inte har en enorm lösdrift där man kan släppa "icke önskvärda" hästar så är det nog ända bäst att ta bort henne. Tyvärr är det så att många försöker fostra hästar med ganska hårda metoder och då kan man ju undra vad som är bäst för hästen i förlängningen.

har inte haft detta problem förut då jag bara avlivat två. den ena var gammal o hade max orkat 2 veckor till och den andra bröt benet o kunde inte räddas...vill verkligen inte att hon ska bli en vandringspokal..speciellt inte eftersom hon är så knepig. Jag har ju alltid kunnat handskas med henne eftersom jag haft henne sen hon var föl och vet att hon ÄR sån och inte "spelar" eller är elak... Men samtidigt tycker jag inte det är rätt mot hästen att avliva, hon är ju bara 6 år och en underbar häst. Är ju inga övriga fel heller. Men lämnat jag ifårn mig henne så har jag inget ansvar o då kan jag inte heller säga vad de ska göra eller inte göra.. Sen är det stor risk att hon skadar någon om de inte vet hur de ska handla. Man kan tex INTE höjja rösten eller slå till henne för då blir saken 10000gr värre. och det är precis sånna saker som folk säger till mig när hon "dummar" sig enligt andra men som jag vet att hon inte gör. Hon bara är sån... :(

tack för ditt stöd i alla fall

fnorr skrev:
Snälla lilla vän, vad besvärligt! Detta vill jag dock ha sagt: Om du avlivar är det DITT beslut som du fattat, du har tagit ansvar för vad som händer din häst, även om det finns roligare saker här i livet. Om du säljer "lämnar" du över beslutet till ngn annan, med risk för att den vandrar runt och far illa, kanske hamnar pâ "ruskresa" till Italien eller sâ, usch, usch.

:cry:

Och att inte veta vad som kommer att hända din häst är värre än att ta beslutet att avliva pâ ett sätt som du valt.

ja....................

Det första jag tänker på är....hur mycket kan du då? Jag menar det finns ju mycket duktigt folk som kan "tämja" olika hästar. Hästen är ung och enl mig inte så stora besvär. Ha temperament är ju bra eg som hästen har.
Själv red jag in en 15 årig otämjd häst. Hingstig med världens temperament. Men jag gav mig sjutton på att klara det. Han har backat, slagit med framhovar och skrikit, rest sig upp så vi har ramlat baklänges båda två.Och jag är absolut inte särskilt duktig att rida men jag är envis. *ler* Men nu 6 år senare är han jättefin att rida. Men han skulle aldrig trivas hos någon annan än mig. När någon annan rider så vill han inte riktigt lyda. Så hos mig får han bo tills han inte vill mer. Han är 21 år i år alltså.

Nu skriver jag precis tvärtemot än alla andra. Men det är för att jag vet med lite god vilja så brukar det gå eller se till att någon annan som har det får hästen av dig (eller köpa alltså). Det finns ju många som kan rida en 148 cm:s häst. Vuxna som inte är så tunga. Så för den delen så går det ju bra.
Lycka till med vad du nu gör.

gejsa skrev:
Det första jag tänker på är....hur mycket kan du då? Jag menar det finns ju mycket duktigt folk som kan "tämja" olika hästar.

och varför tämja en häst som alltid varit tämjd? hon har ALDRIG sparkat mig, bitit mig, stegrat sig för att skada mig eller något annat. Hon är världens goaste häst med ett udda temperament. Jag har inte heller bett någon om att tämja min häst, älskar henne som hon är. Men det är många som tar hennes beteende som en olat vilket det inte är, hon ÄR sån. Och tjafsar man med henne eller försöker ändra på henne så blir hon sur och ännu "värre"

Hästen är ung och enl mig inte så stora besvär. Ha temperament är ju bra eg som hästen har.

Du känner varken mig elle min häst? temperamentet är det inget fel på, visst hon kan vara lite småsur men älskar att gosa när det är på hennes vilkor. Jämför henne med en människa, alla är vi olika.

Själv red jag in en 15 årig otämjd häst. Hingstig med världens temperament. Men jag gav mig sjutton på att klara det. Han har backat, slagit med framhovar och skrikit, rest sig upp så vi har ramlat baklänges båda två.Och jag är absolut inte särskilt duktig att rida men jag är envis. *ler*

Det är väl jätte bra att du klarat av det men jag anser inte att de är så man "tämjer" en häst. Men alla e vi olika som sagt:)

Men nu 6 år senare är han jättefin att rida. Men han skulle aldrig trivas hos någon annan än mig.

Problemet är väl att de antagligen är så med min häst oxå då hennes personlighet uppfattas som "fjantig och ouppfostrad" av de som inte känner henne. Vissa blir till o med rädda för henne medan hon aldrig skulle göra en illa.

När någon annan rider så vill han inte riktigt lyda. Så hos mig får han bo tills han inte vill mer. Han är 21 år i år alltså.

problemet är att jag har fem hästar och är inte gjord av pengar. Om jag varit det så skulle även hon få stanna. Men jag har redan lovat två av mina hästar(de jag köpte först o haft i massa år) att de ska få gå tills de inte orkar längré o jag kan tyvörr inte göra så med alla.

Nu skriver jag precis tvärtemot än alla andra. Men det är för att jag vet med lite god vilja så brukar det gå eller se till att någon annan som har det får hästen av dig (eller köpa alltså). Det finns ju många som kan rida en 148 cm:s häst. Vuxna som inte är så tunga. Så för den delen så går det ju bra.

vet inte om du läst hela mitt inlägg men hon har alltid haft problem med ryggen o kräver att någon bygger ryggmuskler innan de ens kan tänka på att sitta på henne. Jag skulle gärna göra de men jag hinner inte, sedan är det mitt ansvar att hästen inte far ill o det kan jag inte påverka om jag säljer. Visst det finns många seriösa ryttare men tyvärr lika många oseriösa

Lycka till med vad du nu gör.

tack...detta är inget jag önskar någon....och ibland skulle jag önksa att jag hade ett hjärta av sten o bara kunde skicka iväg henne...men sådan är inte jag o jag kommer gråta hur jag än gör...Tack alla som stödjer mig i af

Jag har haft ett vbl som var väldigt knepig. När jag bestämde mig för att inte ha kvar honom så visste jag inte om jag skulle sälja eller avliva.
Men jag resonerade som många skrivit här;
vem klarar honom? Vem har tid och ambition nog? Vill jag riskera att han får vandra runt?
Vad händer om nån mindre nogräknad säljer honom till en liten tjej/kille som vill ha en billig häst, men som inte har kunskap nog?

Jag valde att avliva, dit de kommer då mår de inte dåligt av, och jag behöver inte oroa mig. Men jag grät floder och kände mig otroligt egoistisk, men jag tror nu att det var det mest rättvisa mot hästen.

Men lilla vän.. Jag hade för några år precis samma problem med mitt gamla varmblod. När jag fick honom så var han väldigt besvärlig, och han var i pricip oridbar. Men jag fick honom till en fin och trevlig fritidshäst, och vi tävlade faktiskt lite i hoppning, åxå.. Men det var bara mig som han kände sig trygg med och accepterade, och detta ledde konstant till en hel rad problem. Så jag stod mitt i ett svårt beslut när jag fick sämre ekonomi.. Då jag inte kunde sälja, eller skaffa fodervärd.. Men jag hade inte hjärta att ta bort honom, utan fick se till att jag hade råd att ha kvar honom.. Jag såg till att flytta till ett billigare boende, osv... Och vi fick några lyckliga år tillsammans där han aldrig behövde oroa sig för andra människor.

Men jag förstår att alla inte kan göra såna uppoffringar. Och avlivning är ofta många gånger humanare än att sälja sin häst till en oviss framtid..

i bland så är det mer rättvist mot hästen att avliva. ibland inte, det är svårt att vet aom man gör rätt eller inte. men eftersom jag själv är så svag för att ta bort hästar så hade jag antingen lånat ut den till någon seriös person, eller gjort som så många andra gör, ge bort hästen. dom får se hästen som sin. men du står fortf som ägare. vet inte om det är så bra för jag har aldrig gjort så själv men många gör så med sina ögonstenar som dom inte vill ska fara runt. hoppas det löser sej !. .

Inget kul beslut. Men jag tror att du isf gör bäst i att antingen ta bort henne eller om du kan sälja henne till någon lättviktare som vill skrutta med henne med mycket tålamod. Risken finns att hon börjar att vandra tyvärr, eftersom det handlar om en lite svår häst.Du gör helt rätt i att tänka på hennes bästa. Det är det absolut viktigaste. Om hon alltid varit lite knepig är kanske inte att ställa henne i avelsboxen något alternativ heller? Man ska ju inte avla på hästar som inte är riktigt 100, om fölet ärver mammas temperament. Tyvärr är det inte alla som tänker på det..

Jag hade nog valt att ta bort, tyvärr.. För hennes skull..:cry:

*Maria* skrev:
tack...detta är inget jag önskar någon....och ibland skulle jag önksa att jag hade ett hjärta av sten o bara kunde skicka iväg henne...men sådan är inte jag o jag kommer gråta hur jag än gör...Tack alla som stödjer mig i af

Konstigt svar från dig då?
Du frågade vad vi andra tyckte och jag svarade. Man kan inte bli arg när man själv ställer en fråga.
Och sedan har jag själv 4 hästar så är det bara så att det handlar om din ekonomi så sälj hästen till någon som ORKAR kämpa då.
Bara för att jag inte stödjer dig så blir du arg. :smirk:
Orkar inte svara dig på det som du skrev tillbaka. Men min häst är också jättegosig. Vi står ofta och pussas tillsammans. Men han har temprament. Det är skillnad på vad man vill läsa och inte.
Bygga upp en häst har många tid till.
Du skriver att det finns många oseriösa och seriösa. Vad är du?

Senast ändrad:

Vem smutskastar? Hennes svar till mig var väl inte heller det bästa. Jag svarade bara på hennes fråga vad vi andra tyckte. Men det passade inte galoscherna.

Hästen verkar extra stoig såsom hon beskriver. Behöver bygga muskler. Vilka häsar behöver inte det innan man rider.
Men hon skrev ju svaret till mig sedan. Att hennes ekonomi inte orkar med 5 hästar.

Svarade mig att hon inte anser att man tämjer en häst såsom jag har gjort. VAR har jag skrivit hur jag har gjort. Det är smutskastning av allra högsta grad. Hon vet inte ett dugg om mig och min häst.

Senast ändrad:

Ja, du... Förr eller senare hamnar man nog i den situation du är i om man vill hålla på med trav. Tyvärr är ju "andrahandsvärdet" på travhästarna inte jättehögt, och har man en häst som dessutom har lite sämre förutsättningar är inte läget det bästa. (Jag tänker på gamla skador och speciellt temprament.)

Jag antar att avel är uteslutet p.g.a. ryggskadan?

Jag förstår varför man väljer att avliva i en sitation som denna och känns det som det bästa alternativet gör du rätt.
Har du funderingar på att försöka låna ut hästen? Innan du fattar ett beslut kan du kanske pröva att läsa annonser/sätta ut en annons och pejla av gensvaret.

Nu tycker jag att du tog i lite väl mycket. Som du själv skrev:

"Det är skillnad på vad man vill läsa och inte."

Trådskaparen skrev ju också att hon inte hade den tid/ork/ekonomi som stoet krävde.

Läs bättre och missförstå mindre. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! jag har ett fullblods sto på 11 år och hon är en väldigt snäll dam men med fullblodsnerver. För ca ett halv år sedan började...
2
Svar
23
· Visningar
6 002
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 898
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 361
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar