Sälja BR och kapitalisera på vinsten?

Manza

Trådstartare
Jag och min pojkvän disponerar två lägenheter: hans bostadsrätt och min hyresrätt, båda i Stockholms innerstad. Vi har planer på att flytta ihop, men är fortfarande på diskussionsplanet när det kommer till när var hur. Hittills har det lutat åt att vi väntar något år tills jag har fast anställning (pluggar för närvarande) och kan stå med på lån, och att vi då säljer hans och säger upp (eller hyr ut) min och köper en trea tillsammans, alternativt hyr ut hans dyrt till ett företag och bor i min.

I och med hur bostadsmarknaden ser ut i Stockholm har vi dock börjat diskutera ett tredje alternativ, nämligen att han säljer sin lägenhet, investerar vinsten och låter pengarna stå på tillväxt under ett par år. Likvärdiga lägenheter säljs just nu för från runt 110.000/kvm, upp till så mkt som 130.000/kvm, vilket skulle innebära en bruttovinst på ca 1,7-2,4 miljoner sedan han köpte för 2,5 år sedan. Tillsammans med tidigare kapital skulle det bli rätt bra ränta på ränta, och kanske möjliggöra lägre lånegrad alternativt ganska mycket pengar kvar "på banken" vid senare lägenhetsköp.

Men, vad händer om priserna fortsätter stiga? Kanske inte så bra att ha köpt ut sig ur marknaden då. Är det bättre att hyra ut istället, eller bo kvar och se om det stiger ännu mer? Att marknaden skulle totalkrascha inom den närmsta framtiden känns inte så troligt, möjligtvis att det stagnerar men då har man ju kvar kapitalet (och min hyresrätt som back-up).

Hur hade ni gjort? Kanske något helt annat? Alla tankar är välkomna!

Jag sitter i en liknande sits, bara i förort istället. Det lutar åt att jag säljer min bostadsrätt "nu", mellanlandar i min partners hyresrätt i några månader och hoppas att marknaden "svajar till" lite efter 1/8 så att vi kan köpa en gemensam bostadsrätt då. Vår tidshorisont är alltså kortare än eran och handlar om några månader snarare än några år, för på lång sikt vågar vi inte tro att priserna i de för oss intressanta områdena (också i förorter) kommer att vara lägre än nu.

Har förresten en kompis kompis som planerar att sälja sin innerstadslägenhet nu före 1/8 och bara hitta något att hyra i andra hand helt enkelt för att hen tycker att priserna är för galna för att avstå. Själv fick jag just min etta värderad till vad tvåorna i det här området gick för i slutet av 2014.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka