såld häst-svår att sko.

M

mademoiselle

Hej,
sålde min häst i oktober förra året, hästen har shivering (konstaterat på klinik) som gör att den är svår att sko bak, detta förklarades för köparen, samt skrevs ned nogrannt i kontraktet att hästen är mycket svårskodd bak och att köparen är medveten om detta, det står även i bes. protokollet att bes. mannen skrivit att det är svårt att lyfta bakbenen.
Vi har efter detta haft lite kontakt, och visst skoningen är krånglig med dem testar sig fram och att det i övrigt går väldgt bra!
Nu har jag fått veta att inte ordagrant, men det är mycket svårt att sko hästen, vissa gånger har det inte gått att sko ena bakhoven alls, ägaren vet inte vad hon ska göra, och det känns som hon försiktigt försöker säga "ta tillbaka hästen"
Jag är ju såklart rädd för att hon skulle vilja häva köpet, då jag sålde av en anledning (tappat intresse), och är inte sugen på att bli med häst igen.
Min fundering är väl lite om hon ens skulle ha rätt att kunna kräva att jag tar tillbaka hästen? Hon visste ju trotts allt om detta vid köpet..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: såld häst-svår att sko.

Kan knappast kräva att köpet återgår. Dels för att problemet var känt och beskrivet i kontraktet, dels för att det vid det här laget gått lång tid (bortemot åtta månader).

Så vitt jag kan se så nej, hon kan inte häva köpet. Speciellt inte när du faktiskt har lagt fram dessa "problem" svart på vitt från första början.

Nej, finns hästens problem tydligt nedskrivet i ett kontrakt som hon skrivit på så har inte rätt att häva köpet.

Om hästen är svår att sko bak - kan man inte använda barfotaboots? Det ville spara hästen för mycket bråk & bekymmer.

Kommer inte nuvarande ägare på något sätt som fungerar för att sko bak och hästen måste ha skor dygnet runt (alltså fungerar inte barfotaboots då dom bara ska vara på under träning typ och inte i box/hage) så kan hon prata med veterinär och få lugnande medel utskrivet som hon kan ge innan skoning.. Alt. åka till klinik varje gång det är dags att sko men det är mer bökigt och kostar dessto mer.

Det är svårt att verka en shiveringhäst också och dessutom måste du ju "bråka" varje dag istället med boots.

dessutom ska ju hästen trots allt verkas oavsett om den är skodd eller inte. Verkningen är givetvis lika krånglig som skoningen.

Och nej, man har ingen juridisk grund att lämna tillbaka hästen pga något som omtalats vid köpet och dessutom finns med i kontraktet.

ja det ser man ju inte minst här på forumet... jag tycker det har fullkomligt exploderat med såna trådar här på den senaste tiden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 938
Ekonomi & Juridik Om man köper en häst väldigt billigt, utan besiktning, och sedan ska sälja den vidare ett par veckor senare och den nya köparen väljer...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 205
Senast: Niela
·
Hästmänniskan För några år sedan sålde jag min älskade häst, min första egna häst pga flytt till lägenhet. Bodde där i ett år men vantrivdes, fick...
Svar
10
· Visningar
2 774
Senast: godisbiten
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar lite vad som gäller i följande fall. Att jag varit naiv och godtrogen behöver ni inte påpeka, det vet jag redan. Jag köpte...
2
Svar
37
· Visningar
7 769
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix