Saktar av....

Mysaan

Trådstartare
när man sitter ner ordentligt. Jag har eftersträvat att inte behöva nyttja tyglarna så mycket när han ska sakta av eller stanna helt. Därför har jag lärt honom att sakta av/stanna när jag sitter ner ordentligt i sadeln. Nu bringar detta helt plötsligt lite problem. I dag skulle jag försöka sitta ner i traven. Först red jag lätt tills han hittat en bra trav och inte rusa. Sedan satte jag mig ner och givetvis sakta pålle av till skritt.

Testa då att sitta ner direkt och det fungerade inte heller så bra. :crazy: Fick driva riktigt rejält och ändå så vart det något mellanting av trav och skritt.

Så någon som har något tips på hur jag ska tackla problemet??? Vill gärna att han fortfarande ska kunna stanna utan massa tygeltag.

Sv: Saktar av....

Försök att sitta ner utan att bromsa med sätet; gunga med så avslappnat du kan i rätt tempo, så att hästen känner att det är framåt o inte broms... eh, du förstår? :D

eller gör så som en kompis skrek till sin mamma när han va mindre å mamma hade svårt för att sitta ner i traven: Gör barn, mamma!

Nun skrev:
Försök att sitta ner utan att bromsa med sätet; gunga med så avslappnat du kan i rätt tempo, så att hästen känner att det är framåt o inte broms... eh, du förstår? :D
Jo jag tror jag förstår. TYvärr blir jag lite stel och kanske lite väl nersutten när jag ska sitta ner i traven. Har aldrig varit min starka sida. :) Får väl öva och öva.

Mezcal skrev:
eller gör så som en kompis skrek till sin mamma när han va mindre å mamma hade svårt för att sitta ner i traven: Gör barn, mamma!
:bow: :bow:
Gillar iofs att göra barn. :rofl: Men vet inte om jag skulle lyckas få till det på hästen. Går väl som när jag övningskörde då med min sambo och han sa att jag skulle tänka på något trevligt så jag inte var så stel och spänd. Tänkte givetvis på sex och höll på att köra rakt genom en T-korsning och ner i en sjö. :banana:

Förmodligen sätter du dig ner med spända magmuskler och bromsar med dina sittben.

Att sitta ner i trav innebärr inte att sitta tungt och klumpigt, du ska följa hästens rörelser och "gå med" i den takten du vill att hästen ska hålla, sitter du stilla och tungt hindrar du hästen att flytta sina bakben = de slutar röra sig.

Och det ska vara ett sittben framåt i taget, inte juckande med hela sätet samtidigt! Ingen häst hoppar jämfota framåt med bakbenen i trav... ;)

Mysaan skrev:
Går väl som när jag övningskörde då med min sambo och han sa att jag skulle tänka på något trevligt så jag inte var så stel och spänd. Tänkte givetvis på sex och höll på att köra rakt genom en T-korsning och ner i en sjö. :banana:

:rofl: :bump: :rofl: :bow: underbara människa.... *gråter av skratt snart*

Mysaan skrev:
Jo jag tror jag förstår. TYvärr blir jag lite stel och kanske lite väl nersutten när jag ska sitta ner i traven. Har aldrig varit min starka sida. :) Får väl öva och öva.

ELler byta sadel.. Det är för mig STOR skillnad på vilken sadel jag sitter i..har jag insett. I vissa kan jag inte sitta ner avslappnat HUR jag än bär mig åt. Resultatet blir en spänd och stel matte och en häst sm svarar på det. I FF:en som är i en HELT egen division ang det så sitter jag där mjukt och stilal och UTAN att anstränga mig och bara följer med, och hästen svarar på det. Och det är ju ganska lätt att gissa vilket som är det som fungerar bäst..

Så ibland kan man öva sig BLÅ, det fungerar inte iaf.. Värt att tänka på om man får traggla, traggla och traggla mer och egentligen inte får några resultat.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
466
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama