Säkra stigbyglar? vilka är bäst?

firren

Trådstartare
:laugh:Hejsan!
Jag har tänkt införskaffa några säkra stigbyglar till min unghäst.
Vilka är bäst eller mest prisvärda? Vill helst ha några lite billigare.
Vilka har ni eller vilka skulle ni rekomendera?

Sv: Säkra stigbyglar? vilka är bäst?

Jag använder såna med gummisnodd på sidan. Gillar dem och bryr mig inte det minsta om att de inte är särskilt snygga, det är säkerheten som räknas. :)

På hoppsadeln har jag som lillsyrran; sådana med snodd.
På dressyrsadeln har jag australiensiska säkerhetsstigbyglar där utsidan är böjd.

De bästa stigbyglarna som finns är sprengers ledade:love: men de är ju inte säkerhetstigbyglar..
Jag använder nu Mountain Horse SCS3 stigbyglarna och gillar dem.

FlexRide distansstigbyglar. Man kan stoppa in foten långt, foten sitter som gjuten i dom och trillar man av finns inte en chans att fastna (jag vet för att jag har gjort det :grin:)

Kostar 800 kr.

Inte de vackraste kanske, men....

Annars har jag KwikOut jag också. Tycker inte att ledade eller böjda känns ett dugg säkrare än vanliga, det måste vara något som öppnar sig.

Liknande trådar

Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
553
Utrustning Vid en ridolycka där jag föll av hästen tänkte jag i luften påväg ner ”åh måtte jag inte fastna i stigbygeln”. Det gjorde jag tack och... 2
Svar
33
· Visningar
2 686
Senast: Emma-pemma
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka