säkra boxlås?

Abova

Trådstartare
Vi har på alla boxar fjäderboxlås dvs den vanligaste typen av boxlås, det som stör mig är dock själva låsblecket som går i en vinkel på andra sidan. I denna händer det att hästar fastnar med träns eller slår i!
Hur har ni andra löst detta, jag vet att man kan skruva en kloss på baksidan men det känns inte helt bra då de faktiskt ff kan fastna eller slå i samt är bökigt att tillverka till alla dörrar. finns det inte på marknaden någon annan form av bleck/rör med hål i, att byta ut dessa vinklar mot men behålla själva låset?

Sv: säkra boxlås?

Vi har på alla boxar fjäderboxlås dvs den vanligaste typen av boxlås, det som stör mig är dock själva låsblecket som går i en vinkel på andra sidan. I denna händer det att hästar fastnar med träns eller slår i!
Hur har ni andra löst detta, jag vet att man kan skruva en kloss på baksidan men det känns inte helt bra då de faktiskt ff kan fastna eller slå i samt är bökigt att tillverka till alla dörrar. finns det inte på marknaden någon annan form av bleck/rör med hål i, att byta ut dessa vinklar mot men behålla själva låset?

Smartast är att såga till en liten träkloss som är formad som en typ liten kil och sätta bakom bläcket. Då kan inte hästen fasta.

Det är liksom inte bara träns och täcken som kan fasta - hästen kan även få rätt ordentliga sårskador av att fasta på låsbläcket.

/Lizzie

som jag skrev i mitt inlägg vet jag att detta är ett alternativ , men jag ville ha förslag på andra alternativ eller ännu hellre färdiga lösningar att köpa.

Detta måste ju vara ett av de allra vanligaste typen av boxlås och alla vet ju att det är en säkerhetsrisk med dessa "vinklar" så varför finns det inga alternativ på marknaden.
Löser alla verkligen själv problemet med att tillverka en kloss att sätta på baksidan?

I mitt nya stall har min boxdörr en hasp och en "säkerhetskedja" (om nu hästen skulle lyckas lära sig öppna haspen) :rofl:

Fungerar faktiskt superbra :idea: Inte så kraftigt kanske men min häst trycker då aldrig på dörren eller bankar så det håller! Ska dock byta ut hela boxfronten nästa sommar då bräderna är aningens murkna på sina ställen, då kommer jag nog skaffa ett vanligt boxlås. Eller ngt säkrare om det finns något då :)

som jag skrev i mitt inlägg vet jag att detta är ett alternativ , men jag ville ha förslag på andra alternativ eller ännu hellre färdiga lösningar att köpa.

Detta måste ju vara ett av de allra vanligaste typen av boxlås och alla vet ju att det är en säkerhetsrisk med dessa "vinklar" så varför finns det inga alternativ på marknaden.
Löser alla verkligen själv problemet med att tillverka en kloss att sätta på baksidan?

Just när det gäller dessa vanliga boxlås, så det enda säkra alternativet just en träkloss. Vet inte om det finns färdiga att köpa, jag har bara sett hemmagjorda. Ska ju passa på så himla många olika varianter av stolpar/väggar så det är nog enklast att göra en hemmagjord efter de egna mått man har i stallet.

Ännu enklare är ju att ha en vanlig hasp, men som Lisa89 skrev, så kan en liten finurlig häst lätt pilla upp den.

/Lizzie

Just när det gäller dessa vanliga boxlås, så det enda säkra alternativet just en träkloss. Vet inte om det finns färdiga att köpa, jag har bara sett hemmagjorda. Ska ju passa på så himla många olika varianter av stolpar/väggar så det är nog enklast att göra en hemmagjord efter de egna mått man har i stallet.

Ännu enklare är ju att ha en vanlig hasp, men som Lisa89 skrev, så kan en liten finurlig häst lätt pilla upp den.

/Lizzie

Det är faktiskt ganska konstigt att inte såna viktiga träklossar finns att köpa till, utan alla ska stå hemma och såga till dom själva!

Vi har svetsat två stänger får själva bläcket och ner till hållaren. Vi har ju dom böjda. En kompis till oss har borrat hål i väggen och sticker in boxlåset där. Kolven då alltså. Hon har förstärkt hålet med järn runt om hålet.

yeeha, finns det en marknad för sådant?

1 m 45x45 regel kostar 10-12 kr per m och av 15 cm gör man 2 klossar så 2 kr styck kostar dem att köpa.. men vem vill köpa sådana för 10-15 kr och dessutom betala 20-30 kr frakt för en sådan klots?

be ungarna eller grannens ungar "tillverka" sånna i slöjden så löser det sig nog mycket bättre ekonomiskt sett..

en lösning är att ni förskjuter in alla dörrar 5 cm och borrar hål i själva väggen och förstärker med en bit metall.. eller så slår ni på en extra regel utanpå så att låsblecken blir täckta bakom, dock får ni borra ut lite så kolven går in men det är et mindre problem :)

Efter mycket funderande tror jag att jag kommit fram till vad du menar. (Såg bara våra skjutdörrar med fjädringslås framför mig)

Nu vet jag dock inte exakt hur det där blecket ser ut som ni har och de fastnar i men jag har sett bleck som går 90 grader ut från väggen, på denna kant finns hålet som låset/kolven går in i, sen vinklas den, runt formad, tillbaks till väggen igen med en svagare lutning, bakåt sas, det blir som en triangel liksom.
Den bit av kolven som då kommer ut på andra sidan av hålet när dörren är stängd ligger liksom bakom, täckt.

Shit, förstår du något alls av min beskrivning? :D Visst det sticker ju ändå ut en bit men känns inte särskilt riskfyllt för att fastna i iaf.

PRECIS en sådan anordning skulle jag vera intresserad av att köpa , som en triangel med rundade hörn , men var tusan finns de att köpa, jag kan inte förstå att det ska vara så förbannat svårt att hitta på marknaden, har verkligen ingen tillverkare snappat upp behovet av dessa, alla orkar/kan väl inte stå hemma och snickra på diverse lösningar?

Beastibebe: JAG skulle vara intresserad av att köpa, ( och säkert många med mig) inte för att jag inte kan tillverka dem själva( är händig nog att bygga nytt stall själv) men för att jag inte hinner/orkar göra dessa om de fanns att köpa färdiga eller som sagt ännu hellre en annan lösning som triangeln enligt ovan.

Jag har ca 40 boxar som behöver skyddet så det tar ju lite tid att göra och skruva dit, + att så värst snyggt tycker jag inte att det är.

Jag vill inte heller förskjuta dörrarna utåt eller inåt av rent estetiska skäl då de isåfall inte skulle gå i linje med väggarna!

kontakta en gymnasieskola med byggprogram eller nån student på högskola med tillgång till maskinlab och be dem tillverka sånna då, du kan höra med närmaste verkstad också, de kan säkerligen fixa sånna här skitlätt..

Tack för förslaget, jag har tänkt i samma banor och skulle aboslut kunna göra en skiss åt en verkstad som de kunde få göra beslag utifrån MEN finns det verkligen inga färdiga lösningar att köpa!? Jag kan inte förstå det med tanke på att "hästmarknaden" är full av onödiga prylar, och detta är ju en nödvändig tingest!

nej jag har inte sett några andra färdiga lösningar iallafall.. jag har ändå kataloger från bole och nordpost och kollar runt efter stallinredning med jämna mellanrum, kan inte minnas att jag sett något.. men surfa runt själv..

Gör det, så köper jag såna av dig sen:smirk: Själv har jag tyvärr alldelles för många måsten nog som det är för att ens fundera över ett nytt projekt!

Jag såg i mitt stall igår att jag har en platta med ett rör på. På sidan av röret är det ett hål och ändarna är sneda så det inte är några vassa kanter. Den här konstruktionen sitter i överkant på mina fönster och så sitter den här fjäder grejen på gallret.

På boxdörrarna sitter dom vanliga utstående blecken.....
Ska fråga han jag hyra stallet av om dom är köpta eller egentillverkade. Dom ser ganska fabriksgjorda ut.

*knapplån på gammal tråd*

Jag har i ett stall sett infällda boxlås i dörrarna. Det medför att det är lätt för en människa att öppna boxdörren både utifrån och inifrån. Nu när vi håller på att fixa med egna dörrar, så vill jag ha just en sådan här slags boxlås, men jag hittar dem ingenstans. Vanliga boxlås dräller det av, dem kan man köpa precis över allt, men har någon sett varifrån man kan få fatt i boxlås som ser ut så här?

31783635.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka