K

Katana

känslan av "power" (vet inte hur jag ska beskriva det, när ni rider western. Ni som har provat på både engelskt och western. Känslan av att hela hästen är laddad och "med". Kan tänka mig att reininghästarna har mer "power" än en plesurehäst men känslan kanske finns där ändå?

Saknar lite den känslan nu men jag vet inte om det är normalt eller om det beror på att hästen är sån.

Sv: Saknar ni

Jag förstår vad du menar med power, men mina erfarenheter är tvärt emot dina!
Jag red dressyr och lite hoppning förr och provade hänga med på en westernclinic, mest för att det verkade kul, och det var det verkligen! Plötsligt fick jag en tränare som verkligen förespråkar framåtbjudning i ridningen och aktion i hästen!
Detta var några år sedan och jag har sadlat om helt till western...
Visserligen kanske en dressyrhäst på 178cm i mankhöjd på sitt sätt har mer power än mina westernhästar på ca 150-155, men energin och "laddningen", som du kallar det, finns där i stora mått.
Kanske bör tillägga min tränare är åt reininghållet...

Jag rider både AR och western och jag tycker nog att en bra westernhäst är laddad och med. Den svarar snabbt på hjälper och arbetar med power om jag vill det och lugnare när jag ber om det. Det finns en orsak till att man lämnade dressyr- och hoppcirkusen ;)

Jag har svårt att tänka mig mer power än en run down med rollback... :)

Min häst har öht fått mer bjudning och power sen jag skolade om till western. Nu somnar han inte på klubbtävlingarna i dressyr heller. ;)

/Camilla

Katana skrev:
känslan av "power" (vet inte hur jag ska beskriva det, när ni rider western. Ni som har provat på både engelskt och western. Känslan av att hela hästen är laddad och "med". Kan tänka mig att reininghästarna har mer "power" än en plesurehäst men känslan kanske finns där ändå?

Saknar lite den känslan nu men jag vet inte om det är normalt eller om det beror på att hästen är sån.

Som jag skrev i din andra tråd så anser jag att power är en följsam fokuserad, laddad och lydig häst som hänger med på minsta vink, frivilligt och med GLÄDJE! :) INTE en häst som hålls ihop med händer o ben. Har en gång ridit engelskt, men helt sadlat om, tar dock gärna emot hjälp från duktiga dressyr tränare också!

Trevligt att du är westerninspirerad, det behövs fler! :banana:

Camilla_H skrev:
Jag har svårt att tänka mig mer power än en run down med rollback... :)

Min häst har öht fått mer bjudning och power sen jag skolade om till western. Nu somnar han inte på klubbtävlingarna i dressyr heller. ;)

/Camilla

Nu är ju inte jag på den nivån ännu...Har bara provat riktig western på Jultorp och liknande ställen. Men jag vill ha något "annat" än den vanliga engelska ridningen och har fastnat för western.

Men om man rider "vanlig" western, pleasure och trail, så är det väl inte så mycket kraft?

Man kan ju inte jämföra hästar som är helt olika i storlek. Deras gångarter blir ju så olika.

Men jag är inte ute efter stor gång utan mera känslan av mycket kraft under dig :d

Ja, fast i "vanlig" western så jobbar du ändå en del med vändningar och stops så den powern får du iaf.

För min egen del sitter powern i att hästen är så med, så med på hjälper och så med mentalt. Det blir ingen fördröjning i reaktionerna.

/Camilla

Jag säger det samma, det finns väl inget som går uppemot en run down med rollback? :D

Jag Älskar western och kan inte fatta att jag inte sadlat om tidigare, jag saknar absolut ingen power, det är här så häffigt, sååå mycke power och maximal kontroll, aj det är sååå gööör häftigt! :love:

Katana skrev:
Nu är ju inte jag på den nivån ännu...Har bara provat riktig western på Jultorp och liknande ställen. Men jag vill ha något "annat" än den vanliga engelska ridningen och har fastnat för western.

Men om man rider "vanlig" western, pleasure och trail, så är det väl inte så mycket kraft?

Visst finns "power" även i dessa klasser men med kontroll. Övergångarna ska vara rena och hästen ska gå med bärighet och bra bakbensaktivitet även här...något som inte alla fixar dock...en bra pleasurehäst går inte och sover och ser framtung ut utan är verkligen med.

Ha! Du har aldrig ridit "Räcermärsan" du. Där kan det bli så mycket power att det kokar över...=rodeo.... :angel:

/Carina :eek:

Jag rider "dressyrgrunder" på min häst nu som jag senare vill tävla western på. Och min häst är det verkligen go i om man ber honom. Har inga problem med att slappna av mellan varven.

Jag red Reining och tränade även lite Team Penning och nog fanns powerkänslan där. Samma häst som jag innan hoppade med och nu rider dressyr med... Och japp, fullt ös och slidestop, det ÄR power...

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
963
Senast: Luff
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 563
Senast: hollypolly
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka