Sv: Säkerhetsväst
När jag fortfarande hade ridhästen kvar red jag henne alltid med säkerhetsväst, och jag krävde även att ev. medryttare hade väst på sig. Hon var ingen lätt dam att handskas med, ganska nevöst lagd samt väldigt bestämd.
Visst, jag for aldrig av henne pga hennes påhitt under våra sex år, men då kände jag henne även utan och innan och visste direkt när hon fick för sig något. Men jag är inte den typen av person dom blir "dum-trygg" av mig, så därför åkte västen alltid på ändå, utifall att jag skulle flyga av.
Sen så red jag överlag i skog och mark där stenar, stubbar och träd kan orsaka ganska stora skador på kroppen om man kastast in i det. Andra hästar som jag känner rider jag utan väst förutom vid hoppning/uteritt.
Västen jag har, och är mycket nöjd med, är i tre delar. Dvs ett rygstycke och två bröststycken (delad i mitten med dragkedja).
Den delade varianten har dock inte lika bra tryckfördelning om man t ex skulle bli trampad på bröstet som en med helt bröststycke. Men jag har försökt kompromissa ihop bekvämlighet/rörlighet med säkerhet (för även om den inte är lika bra, så är den bättre än ingen väst alls). Min är även ett par cm för kort i ryggen (medvetet val) för att inte ta i bakvalvet, så min svanskota ligger oskyddad.
Den med helt bröststycke tycker jag trycker på brösten för mycket. Min nuvarande gör också det, men inte alls i samma utsträckning som min gamla. Värt att nämna är att jag är inte ens speciellt storbystad och ändå upplever detta som ett problem. Och det med att jag har en kortare väst än rekomenderat - något jag störde mig på enormt med den som var av "rätt storlek" var att den tog i fruktansvärt mycket i bakvalvet, och den var ingen dressyrsadel jag satt i när den gjorde det... Blev så less tillslut att jag tog fram kniven och skärde bort 3cm av ryggstycket
Den jag har nu är en väl en sådär 5 år gammal MacPro från börjes, Betaklass 3. Gick för ca tusingen då och jag är som sagt jättenöjd med den, men det finns säkerligen bättre västar på marknaden nu
Sen måste jag bara berätta att hade det inte varit för säkerhetsvästen en vinterdag år 2002, hade jag inte ställt mig upp av egen maskin och sprungit efter ponnyn som trampade upprepade gånger på min bröstkorg efter att ha bockat av mig.
Jag hade nog legat kvar på marken med krossad bröstkorg och inre blödningar tills ambulans kommit. Så säkerhetsvästar kanske inte är det roligaste och snyggaste att dra på dig innan ridturen, men fan vad det skyddar en.