Säkerhetsväst

Sv: Säkerhetsväst

Jag rider med väst när jag hoppar och oftast när jag rider ut. Har en snäll häst men som brukar kunna bocka om man kräver nåt men det är inga problem att sitta kvar så jag dissar västen när jag dressyrar i paddock/ridhus. Har världens skönaste väst, den sitter skitbra på mig, jag märker den inte ens. Tror det är en riders copmpany, men är inte säker haha. Är iaf en men dragkedja där fram och med massa rutor. Det när jätteviktigt att prova ut en som passar perfekt, både för att den ska skydda bäst och inte vara oskön.:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider jämt med säkerhets väst, rider på ridskola och ibland ngn gång privat. Har en säkerhetsväst från Hansbo, som jag köpte på stadium när de hade hästsortiment. Köpte den för vi såg att den hade fått bäst i test. Den är dock ganska tjock, men när man väl vant sig så är den skön. Innan har jag ridit i hööks tunna säkerhetsvästar. Granngårdens rosa väst tkr jag är snygg oxå :)

jag rider nästan alltid med väst- i skogen/ på ridbanan med sköthästen, på ridskolan och på ridläger. någon gång ibland gör jag ett undantag, t.ex. på dressyrpass på ridläger om jag känner mig säker med hästen, när man skrittar till hagen, avslutningar (om jag inte är med i hoppning, då åker den på igen) eller ett riktigt lugnt pass på sköthästen i framtiden när vi känner varandra lite bättre.
har en panelväst med dragkedja, den är mycket lättare, smidigare, skönare och svalare än mina två förra västar, båda av den klassiska typen med kardborrar.

Idag invigde jag min säkerhetsväst :D Så från och med idag ska jag börja ha den när jag hoppar + längre eller fartfyllda turer. ;)

Jag har ett vbl-sto, hon är inte "dum" på något vis, men jag vill ha väst iaf för det kan hända vad som helst ändå. :)

Har köpt en sköldpaddsväst från Jacson, det var den enda som passade mig, och jag trivs jättebra i den.

Det du ska tänka på är att den ska gå ner iallafall 2-3cm nedanför ditt sista revben, + att den ska täcka svanskotan men Aldrig ta i sadeln.

Red aldrig med säkerhetsväst innan, men då jag skulle rida en kompis häst ville ägaren att jag skulle ha väst när jag red den.

Den gången var första gången jag red med väst och just den gången åkte jag av så det sjöng om det, visst åker man av med jämna mellanrum men denna gång var det lite extra "pang"....
Gissa om jag var tacksam för rådet om att ta på mig västen!

Efter det gick jag omedelbums och beställde en egen, rider mest unghästar och ofta i skogen och nu är min väst lika självklar att ha på mig som hjälmen.

Jag valde en Outlyne body protector från airowear och är supernöjd!

Tack alla för fantstiska svar. Och vad duktiga människor det finns som verkligen använder utrustningen som finns, för att minska skador. För mig är västen som för mångga andra lika självklar som hjälmen, jag tycker man ska använda dom skyddsaker som finns för att hjälpa kroppen mot skador.

Jag har nu tittat på massor av olika västar ska försöka bestämma vilken jag ska investera nu bara.
Jenny

jag rider aldrig med väst även fasst jag borde. tycker den är stel och obekväm.
rider i skogen och det är vel egentligen där man mest behöver den...:angel:
har ett fjordsto som jag visseligen aldrig ramlat av på, men ändå...

När jag fortfarande hade ridhästen kvar red jag henne alltid med säkerhetsväst, och jag krävde även att ev. medryttare hade väst på sig. Hon var ingen lätt dam att handskas med, ganska nevöst lagd samt väldigt bestämd.

Visst, jag for aldrig av henne pga hennes påhitt under våra sex år, men då kände jag henne även utan och innan och visste direkt när hon fick för sig något. Men jag är inte den typen av person dom blir "dum-trygg" av mig, så därför åkte västen alltid på ändå, utifall att jag skulle flyga av.

Sen så red jag överlag i skog och mark där stenar, stubbar och träd kan orsaka ganska stora skador på kroppen om man kastast in i det. Andra hästar som jag känner rider jag utan väst förutom vid hoppning/uteritt.

Västen jag har, och är mycket nöjd med, är i tre delar. Dvs ett rygstycke och två bröststycken (delad i mitten med dragkedja).
Den delade varianten har dock inte lika bra tryckfördelning om man t ex skulle bli trampad på bröstet som en med helt bröststycke. Men jag har försökt kompromissa ihop bekvämlighet/rörlighet med säkerhet (för även om den inte är lika bra, så är den bättre än ingen väst alls). Min är även ett par cm för kort i ryggen (medvetet val) för att inte ta i bakvalvet, så min svanskota ligger oskyddad.

Den med helt bröststycke tycker jag trycker på brösten för mycket. Min nuvarande gör också det, men inte alls i samma utsträckning som min gamla. Värt att nämna är att jag är inte ens speciellt storbystad och ändå upplever detta som ett problem. Och det med att jag har en kortare väst än rekomenderat - något jag störde mig på enormt med den som var av "rätt storlek" var att den tog i fruktansvärt mycket i bakvalvet, och den var ingen dressyrsadel jag satt i när den gjorde det... Blev så less tillslut att jag tog fram kniven och skärde bort 3cm av ryggstycket:angel:

Den jag har nu är en väl en sådär 5 år gammal MacPro från börjes, Betaklass 3. Gick för ca tusingen då och jag är som sagt jättenöjd med den, men det finns säkerligen bättre västar på marknaden nu:)

Sen måste jag bara berätta att hade det inte varit för säkerhetsvästen en vinterdag år 2002, hade jag inte ställt mig upp av egen maskin och sprungit efter ponnyn som trampade upprepade gånger på min bröstkorg efter att ha bockat av mig.
Jag hade nog legat kvar på marken med krossad bröstkorg och inre blödningar tills ambulans kommit. Så säkerhetsvästar kanske inte är det roligaste och snyggaste att dra på dig innan ridturen, men fan vad det skyddar en.

Jag rider alltid med väst (utom möjligtvis korta barbackaturer till hagen). Har en CRW Jupiter från hööks. Den är väldigt prisvärd. Jag har provat nån sån där skldpaddsmodell i butiken, aldrig på hästryggen, och tycker att den är väldigt skön :D.

Min meryttarhäst är ett halvblod på 19 år som är ganska långsam, men hon är ändå lite nervös och skyggar lätt. Har åkt av på henne några gånger, men hon gör aldrig något med avsikt. Den andra hästen jag rider är en d-ponny på 13 år, men han beter sig som en unghäst. Bockar mkt och rusar i galoppen, ngt han lärt sig från en kort period på ridskola. han försöker verkligen få av en. senast idag landade jag på ryggen, utan väst hade jag nog haft rejält ont i ryggen nu.

Jag rider alltid med väst, när jag rider dressyr western och ut

*KL*
En liten undran bara... Någon som vet om det finns någon bild man kan få tag på som visar hur en väst ska sitta korrekt? Tanken är att elever och föräldrar på ridskolan ska klarar av att passa in västen även när instruktören råkar vara upptagen med annat.

En bild säger inte så mycket om hur den sitter tycker jag. Den ska sitta 2-3 cm nedanför sista revbenet, och täcka hela svanskotan Utan att ta i sadeln när man rider. :) (Och sånt blir nog svårt att se på bild)

Jag har ridit med säkerhetsväst i ett år nu snart. Köpte en pga nya hästen stegrade och slog runt med mig, så jag ville ha allt skydd jag kunde hitta ;) Idag har vi inga sådana problem. Har just slutat med säkerhetsvästen när vi rider markarbete bara för att den hämmar mig och är ivägen. Har den fortfarande vid uteritter och hoppning, känns så naket annars :o Hästen är trygg och inte särskilt lättskrämd, men olyckor är jag väldigt välbekant med och de kan inträffa precis när som helst ändå.

Önskar mig en Racesafe så man inte störs så mycket under ridningen :)

Jag dammade av min säkerhetsväst för några veckor sedan då jag fick hem en oinriden 3åring. Då kändes det bäst att ha den på. Red med den några gånger tills hon slutade bocka, och nu rider jag utan tills det är dags att börja ge sig ut i skogen.

Jag rider western.
Har verkligen svårt för att röra mig ordentligt med väst så det är bara på när det verkligen behövs.

jag rider med väst ute i skogen (förutom när jag planerar lngna turer) och har den alltid när jag hoppar. har två ung ponnyer och dem kan hitta på sitt bus ibland.
har en race safe väst och bara älskard den :)

Jag rider sällan med väst nu för tiden.
Pappa köpte en åt mig för några år sen då jag var mest aktiv inom hoppningen och hade en period då jag åkte av ganska mycket.

Dock har den legat nerpackad i stallet sen jag slutade hoppa.men tog fram den nu när jag köpte 6 åringen då hon inte är riden så mycket och inte har full koll på sina ben. Dock tog den i bakvalvet på sadel så jag har inte haft den dom senste gångerna och sist jag red henne åkte jag av rakt ner i marken. Utan den på...

Ska kolla på en ny då jag inte tycker denna sitter bra längre och jag fått order av föräldrarna att använda den igen.

Billig livförsäkring tycker vi...

åh... vet att det hänger en lapp med bra text i stallet, men kan inte komma på den nu... men en enkel ritning kan du säkert göra själv (har faktiskt sett folk som satt på västen bakochfram, så det kan alltid behövas) och skriva ihop en kort text om att västen ska skydda revbenen och ryggraden men inte ta i sadeln, och sitta nära kroppen utan att vara tajt för bästa rörelsefrihet ungefär. Men det bästa är nog om man kan undvara en sadel som sitter på någon sorts ställning där man han testa så den inte tar i sadeln eller hindrar en från att röra sig ordentligt.
och varför inte fota själv när någon sitter till häst men västen på?

Jag rider för det mesta med säkerhetsväst.Jag har lite problem med ryggen så det är skönt att få stöd för ryggen med västen.
Jag har den alltid när jag hoppar och rider ut....däremot när jag rider dressyr i ett ridhus så kan det bli slarv med västen :crazy:.......

En väst ska man ha för att förhindra punkteringsskador. den förhindrar inte frakturer. Sen dämpar den ju självklart fallet lite :)
jag rider Alltid med väst när jag inte är på dressyrbanan (där jag inte har något som kan punktera min kropp)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Emma-pemma
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
286
Senast: Lavinia
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
846
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama