Säkerhetsväst

Å

Åska

Efter min senaste vurpa (inslagen svanskota +tidigare skador på ryggen) så har jag bestämt mig för att händan efter sker all min ridning med säkerhetsväst! Jag har insett att jag är ganska ensam som vuxen ryttare med att använda väst. Hur gör ni andra bukefalister? Rider ni med väst?

Sv: Säkerhetsväst

Jag rider alltid med vast o jag e 31 ar. Har blivit en vanesak nu att det t.o.m. kanns konstigt om jag inte har den pa mig.

jag har alltid väst
Men min mamma har aldrig det skyller på att den är gammal och stor...hon ska köpa ny(nån gång:smirk: )

man väljer sig vid det tror jag..känner mig mera osäker utan, mamma säger att hon tycker det känns irreterat..

om inte jag hade haft väst i de två olyckor jag varit med om, vet jag inte hur det hade gått....

Kom bara ihåg att S-väst skyddar valda delar, ex så är risken för benbrott lika stor samt nacksskador, fortfarande ganska mycket ryggskador kvarstår trots västanvändande.....

Ibland tycks västen vara vad hjälmen var för 20 år sedan.

Jag rider inte med väst även om jag har lite samma problem som dig.. inslagen svanskota ca 4 veckor sedan och ganska mycket ryggproblem innan dess. Men jag har inte det för det känns så fast och obekvämt, den enda som har funkat för mig är fältävlansvästarna men lite för dyra för min smak och tror ändå inte att jag skulle använda den..

Men det är bra att du är smart och skyddar dig!

Jag rider inte dressyr med väst. Man kan ju inte ha den på tävlingar, så det är ju lika bra att vänja sig att rida utan (man kan nog, men det blir ju svårt för domaren att bedöma sitsen på tävlingar). Hoppa och rida ut gör jag däremot alltid med väst.

Har provat på det där med väst men kände mig otymplig och vande mig aldrig...kanske gör nytt försök i framtiden. Hittills har jag bara slagit armar och ben och det har inte motiverat mig till västanvändning eftersom det ändå inte skyddar där...vet att jag nästa gång kan råka hamna på ryggen eller så...och att det är jättebra med väst. Vi får se i framtiden!

Jag är snart 42 och har väst när jag rider ut. Men den är gammal och otymplig (har fått låna den) så jag funderar på att köpa en egen men de är ju så dyra.

I mitt stall är det två vuxenryttare till som använder väst.

Aj stackars dig!

Hur funkar det för dig att lyfta, rida och leva i största allmänhet? Jag får ta fram kryckan ibland och jag slog in min svans i januari:crazy:

Jag har pratat med sjukgymnast som sa att en ortoped kan räta ut svansen fast då går de in hrm bakvägen så att säga. Jag överväger detta om jag får vara nedsövd för i min värld är utgången ingen ingång, inte ens för farbror doktorn...

Vilka är S-västar?

Allmän fråga: Hur stor skillnad är det egentligen på klass II och klass III västarna? Är klass III tjockare?

Min är en klass III, får ta och känna på en II och se om jag känner någon skillnad...

Efter att jag trillat av och fått en ryggfraktur så köpte jag Jack Ellis-säkerhetsväst. Det är 7-8 år sen och sedan dess har jag alltid västen när jag hoppar eller rider ut. Jag är 44 år och i stallet är vi ganska duktiga med att använda väst. Både gamla och unga.
Jag känner inte längre att jag har västen på mig. Har blivit en vanesak.

Innan använde jag alltid väst, men tyvärr har jag blivit sämre på det :crazy: Dock använder jag alltid väst vid hoppning och oftast vid uteritter.

rider aldrig med väst (förutom ibland när jag ska hoppa). tycker det är obekvämt och tycker mig inte kunna använda kroppen som jag vill. men det är väl en vane sak antar jag. kanske...:smirk: brukar inte ens använda väst på en ponny (nära häst) jag brukade rida på ridskolan som är känd för sina diverse påhitt. honom red jag barbacka om det inte var hans värsta period. under vintern mot våren då han heller typ aldrig gick, förutom med mig och en annan tjej,och fick utlopp för sin överskott energi. sry tappade tråden lite :D. jag är hård :D haha

Senast ändrad av en moderator:

Jag är 15 år. Jag använder väst vid hoppning (Het häst, inte värt risken utan) men aldrig annars. Tycker inte att man sitter optimalt i den och nä... det blir så varmt på sommaren och på vintern får den inte plats under tjocka jackor!

I mitt stall (21 hästar) använder ingen vuxen säkerhetsväst tror jag...

ok jag är 17 men svarar ändå.
Jag använder säkerhetsväst vid hoppning,uteritt och om jag rider en häst som "kan få för sig saker" eller ja. När det är större risk att det händer något. Red tidigare med väst även i dressyren, men det ger mig mycket midre rörelsefrihet och sämre sits så jag slutade med det.
Det är väl fler unga som har det eftersm det är en relativt ny grej. Dessutom är min erfarenhet av vuxna ryttare att de är så gryymt världsvana (deras egen uppfattning) och kan såå mycket att de inte behöver väst.

Kan tillägga att en kompis skrattade länge åt mig när jag tog på väst för att rida ut med henne. Hon hade det inte, har det aldrig, och red ändå på busbockponnyn som hon inte ridit tidigare. Ramlade också av men utan skador.
Tycker det är ett billigt och enkelt sätt att slippa eventuella allvarligare skador. I vilket fall kan det underlätta dem!

KL

All heder till er som skyddar er :P
Jag gör det inte, oavsett vad jag gör..känner mig kvävd och kan knappt röra mig.... hade kanske vant mig, men jag trivs med så lite utrustning som möjligt..

Jag har varit vuxen i många, många år. Jag rider alltid med väst när jag rider ut (vilket jag gör nästan varje dag) och när jag hoppar. Om jag rider dressyr på en ridbana/ridhus använder jag inte västen. Det är klart att den är obekväm men jag har vant mig.

När jag återupptog ridningen för några år sedan vande jag mig vid säkerhetsväst. Kändes lite konstigt i början, eftersom det inte precis förekom "på min tid"... :angel:

Dessvärre började jag slarva, och nu använder jag bara västen vid uteritter. Det känns som om risken att landa på något hårt är större då.

Heder åt alla, som använder säkerhetsväst! I min ridgrupp (vuxna) är det bara 2 av 10, som är smarta nog för det.

Ska kanske ge det en chans till...

Tror att det är en inställnings OCH vanesak, precis som hjälm och stövel/sko med stålhätta och klack. Det hjälper inte heller mot "allt", men det minskar risken för en hel del skador.
Jag har börjat rida med väst efter ett antal olyckor senaste året, inte bara hästrelaterade, och känner mig trygg med att skydda axlar och revben. Jag är 33 och har ridit sedan jag var liten, och rider in mina egna hästar, men har inte börjat använda väst förrän det här året.
Jag har den vid löshoppning och ridning, kanske tar jag av den när nuvarande hästen blivit mer grundriden, men antagligen vänjer jag mig så den blir kvar!

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
831
Senast: Takire
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka