säkerhetsväst på tävl??

Atlas

Trådstartare
Min dotter som precis fyllt 10 år ska börja tävla LC o LB. Jag vill helst att hon har västen på;) Hur har andra ponnyryttare? Innanför el utanför kavajen? El ingen väst alls?:confused:

Sv: säkerhetsväst på tävl??

har aldrig ridit med en säkerhetsväst eftersom att jag tycker att det är fult :o:o men jag borde väl igentligen ha en spec. när jag rider ut då min ponny är väldigt pigg:angel:

De flesta tävlar dressyr utan väst, men det är inget fel att ha väst, snyggast blir det att ha dne under kavajen.
När jag var mindre skulle jag också ha väst jämt (mamma tjatade.. ;) ),även när jag red dressyr men jag tävlade inte då. Mamma fick dock ge med sig när jag kom längre med min ridning eftersom västen faktiskt hindrar en från att komma riktigt ner i sadeln, men då är det på en annan nivå! :)

Det händer sällan att någon trillar av på en dressyrtävling, åtminstone inte inne på tävlingsbanan (man kan ju ha väst på framridningen), men det är aldrig fel att ha västen på!

Ok, bra då får vi prova med västen innanför. Jag tycker själv att det "stör" helhetsintrycket men ponnyn lägger av ordentliga sparkar när han vill komma undan arbetet:crazy: men efter några tävlingar kanske vi kan plocka bort den. Tack för era svar!!

Då låter det lämpligt att ha västen ändå! :)
Så länge hon är ung och orutinerad på tävlingsbanan tror jag inte att ni räknar med att vinna alla tävlingar, och då är det inte hela världen att dte stör helhetsintrycket, hellre säkerheten främst. Säkert är det dessutom så att hon kommer att vara extra nervös första gångerna, och då kan ponnyn mycket väl försöka busa med henne ju.. Så, behåll västen på tills det känns tryggare!

Och du, även om du släpper på att låta henne vara utan väst vid dressyr, stå på dig så länge du kan med att hon ska ha västen i andra sammanhang! Släpper man efter så blir det snart hoppning och allt annat också utan väst, och det ångrar man den gången man skadar sig..

Talar av erfarenhet, har själv en mamma som tjatade i många år! :D Det har gjort att jag aldrig skulle få för mig att hoppa utan väst och det är trots allt en av de största riskerna.. Tyvärr är jag slappare i andra sammanhang.. :crazy:

Mitt barn använder väst beroende på ponnyns dagsform (numera sällan på tävling). Som förälder till ett barn i samma ålder som ditt tycker jag att man får sätta säkerhetsaspekten främst. (Och hemska öde, har mitt barn väst på tävling blir det utanpå ;) )

Det beror på vilken typ av ponny.
De två små ponnyerna som jag tävlade innan var så himla snälla så då hade jag inte väst på tävlingarna, men den som jag tävlar på nu (hoppning) är lite stoig och tjurig så det blir nog väst även i dressyren på henne. :D

Kan helt och hållet hålla med mumin på alla punkter :bow: Snyggast och bekvämasy med väst utanpå, kavajen är ju trång och man ser ut som ett vandrande kylskåp :smirk:

Man ska ha skyddsvästen så nära kroppen som möjligt för att den ska ha så bra skyddande verkan som möjligt. Det blir en massa luft mellan kroppen och västen om man har kläder på sig och då fungerar inte västen som den ska.

Jag tycker att det beror på vad du har för väst, om du har en Tipperary (stavas det så? :p) kan du ju gott och väl ha den under kavajen! Annars om man har en vanlig säkerhetsväst tycker jag att man ska ha den utanför, oftast.

när jag rider dressyr (tränar och tävlar) har jag aldrig väst. eller jo på träning med en stor häst som kan vara lite knepig. under hopptävling och -träning blir det alltid väst! tycker det är för reskabelt att rida utan. skulle man ramla av så skyddar den ju en miljon ggr bättre en utan. jag har min över kavajen. tycker det e snyggare än att se ut som en köttbulle å ha en kavaj knökigt över.

heeeeej.

De är inte så många som har väst på dressyrtävling men det förekommer, absolut! Iaf på lokal nivå, lite högre upp har jag aldrig sett ngn :) Ha den på det sättet som är bekvämast är mitt råd.

Som någon nämnt, det gör ju inget om helhetsintrycket störs en aning så länge det är säkert. Ska hon tävla hoppning på ponny sen också så måste man ju faktiskt ha väst ;)

Du bör ta kontakt med dressyr sektionen inom tävlingssektionen för att kolla upp hur årets regler ser ut.

Ifjol var det INTE tillåtet att rida med väst utanpå ridkavajen inom dressyren.
Väst fick bäras ej synlig annars diskvalificerades ekipaget.

Hårt och tokigt kan jag tycka som ponnyförälder, men motiveras av domarna med att dressyr på tävlingsnivå innebär att man har helt styr på sin häst/ponny.

MEN som sagt kolla med tävlingssektion på Förbundet.

Eller konsultera TR? Kanske det kommit ändringar i år? Det var ju en del protester mot att inte få ha väst på dressyr men tillåtet i hoppning. Håller med om att det är hur dumt som helst att inte tillåta västen.

I TR för 2005 står det klart och tydligt att man får ha väst, både utanpå och innanför kavajen. Det ändrades alltså förra året. Mitt barn blev då inte diskat de gånger hon red med väst på sig!

Senast ändrad:

Jag tävlar ( tävlade, mamma har äntligen gett med sig:p ) med västen utanpå, hade den inanför första gången, men då tyckte domaren att jag kutade med ryggen :confused: (har tittat på filminspelningen, det var västens fel att det såg ut som det). Så jag skulle råda dig att ha den utanpå, så att det inte blir några missförstånd.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 418
Senast: hhere
·
Kläder & Bli fin Dottern pratade om att hon vill/behöver köpa nytt smink, eftersom en del produkter börjar bli för gamla. Det fick mig att tänka efter...
2
Svar
24
· Visningar
823
Senast: MML
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
901
Senast: tomte
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
597
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023