Säkerhetsväst -när behövs den?

D

Daidalos

Att den är nödvändig för fälttävlan är uppenbart. Men annars? Behövs den för hinderhoppning? För ridturer på skogsstigar? Och den där jackan med insydda skydd; duger den för lugnare ridturer i skogen?

Jag har min väst på mig i skogen för att skydda mig mot ev tramp vid en avflygning eller om jag skulle landa på tex en stubbe.

Vid hoppning använder jag den också, landa på bommar är inte skönt.

Tror nog att en sådan jacka fungerar om man inte har en häst som bjuder på regelbundna flygturer.

Jag har jackan med insydda skydd :) Att säga att den bara räcker till lugna promenader i skogen är fel :eek: Tycker jag iallafall ;)

Jag håller nämligen som bäst på att rida in mitt "pyre" och räknat med både en och annan luftfärd. Nu har det inte hänt att jag åkt av än men man vet ju aldrig. :p

Jag tycker att en del västar är aldeles för hårda vid armhålorna. Ok, visst dom ska ju natuligtvis vara så hårda att dom fyller sin funktion. Men när jag suttit ett tag och ridigt så får jag ont i överdelen av armen eftersom jag håller i tyglarna (vinklar armarna framåt) :(

Jackan har dessutom alla skydd på rätt platts och du får ju ett vind och vattenskydd på köpet :love:

Jag har alltid på mig min väst när jag rider - oavsett vad jag gör. Spelar ingen roll om man är ute och skrittar eller hoppar höga ginder. Trilla av illa kan man göra ändå. Billig livfösäkring....

Jag använder jämt min säkerhetsväst, vid tävling, träning, skogturer osv. Som nån/några redan sagt, en billig livsförsäkring.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 138
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA