Säkerhetsväst med/utan dragkedja? Billiga västar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Yossarian
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 893
Y

Yossarian

Vilket fördedrar ni, en säkerhetsväst med eller utan dragkedja fram? Är det någon skillnad ur säkerhetsynpunkt?

Sen vill jag gärna ha tips på billiga säkerhetsvästar som ändå är någorlunda smidiga (max 1500:- kan vi säga)

Sv: Säkerhetsväst med/utan dragkedja? Billiga västar?

Jag har en säkerhetsväst med dragkedja, mycket bra då man slipper dra den över huvudet - behöver tex inte ta av hjälmen, samt att den gär enkelt att sätta på. Jag tror inte att det försämrar västen ur säkerhetssynpunkt. Prisvärda västar finns att köpa på Börjes i Tingsryd. De har även postorderförsäljning och internet. Det tar ett tag att vänja sig att rida med säkerhetsväst, det känns i början stelt och obekvämt men efter ett tag formar den sig efter din kropp! Jag har haft min i cirka fem år nu, rider jag utan känner jag mig naken! Jag tror det lönar sig att inte köpa den allra billigaste, med lite mer kvalitet följer ju bättre komfort. Västarna har ju även olika säkerhetsgradering, men det är nog bättre du diskuterar med säljaren av västen om.

Hatar dragkedja. Så svårt att knäppa om västen är lagom stor. Man drar ju inte västen över huvudet, man öppnar kardborren på en axeln :smirk:

Dragkedjan är enligt mig bäst att ha på en säkerhetsväst om du skulle behöva akut hjälp ute i skogen kan de bara dra av dig västen snabbt och enkelt genom dragkedjan gemfört med att öppna upp kardborr fästena osv. det tar mycket längre tid. Själv har jag en säkerhetsväst med dragkedja och knäpper på och av mig den genom att dra upp ena kardborren vid axeln och sedan samma sida (så klart)

Jag vet inte om jag kan säga att det är någon större skillnad på västarna med och utan dragkedja. Jag har ridit med båda varianterna och tycker väll inte att det borde vara någon större skillnad ur säkerhetssynpunkt.

Jag har inga säkerhetsvästar att rekommendera så här på rak hand. Men jag tycker att du borde kunna tänka dig att höja priset till 2000:- om det är så. Det är ju bättre att du lägger på en femhundring på priset och hittar en säkerhetsväst som du verkligen
är helt nöjd med än att du lägger ut 1500:- på den och inte är riktigt nöjd med den..
För att för 2000:- så kan du köpa i princip vilken säkerhetsväst du än vill ha.

min har dragkedja fram och jag gillar den. e en zippa - riktigt bekväm faktiskt :)

Tack för svaren :)

Tycker att dragkedja verkar lite bekvämare, men jag har knappt provat några.

Jag kan nog tänka mig att betala 2000, men då ska västen verkligen vara skönare och smidigare än en för 1000. *snål* :o

Jag har provat en del västar och jag rekomenderar absolut en Zippa väst. Kostar 1800 (iallafall här hos oss) och den sitter bra och man kan röra sig i den utan problem.

han du möjlighet att testa en så gör det.

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
262
Senast: Fiorano
·
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
982
Senast: Takire
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver tips på bra säkerhetsvästar, vill gärna ha en bekväm väst men jag vet inte riktigt vilka västar som ändå är någorlunda...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka