Sv: Säkerhetsutlösning frambom
Tack för ditt svar, då blir det till att försöka snoka på en bojtransport hur detta ser ut. Vet att thule har någon variant som öppnas med spak på utsidan (trane hade det innan på sina bakbommar) men nu har tydligen thule det fram. Snokade runt på tävlingsparkeringen i helgen men tror du där var en enda thule släp, nejdå de lyste med sin frånvaro.
Är klurigt det där hur man skall ha det, nu när man sitter där och skall bestämma sig från skratch så blir man så himla velig.
Först hade jag tänkt ha mittstolpe och ingen bom just för att ta bort risken med hästar på bommen när man kör unghästar odyl, men samtidigt vill jag inte sätta upp vägg mot last/övernattningsdelen (långt skåp 4,50m) då jag har hela lastdörrar bak, dels om man vill lasta annat dels om olyckan skulle vara framme och man lägger sig i diket, då går det ju inte att öppna sidorampen och känns ju då bra att kunna plocka ut dem bakvägen. Dörrar framför hästarna funderade jag lite på men hur fasiken får man ner en häst som klättrat över dem, de är ju lika inbjudande att klättra på som en bom.
Det senaste jag var inne på nu är att inte ha någon mittstolpe utan hel bom rakt över då jag fick ett smart tips av en och det är att kunna flytta inredningen så att man kan placera en häst i mitten istället om man bara kör med en, gör stor skillnad på vägegenskaperna tex vid halt väglag, och då funkar det ju inte med mittenstolpe. Hade man haft mittenstolpe hade en variant kunnat vara att ha en gummimatta hängande på en kedja framför dem, utseendet stoppar ju dem från att promenera framåt och skulle olyckan vara framme att någon provar att klättra så skall kedjan inte vara starkare än att den brister så är ju hästen på golvet igen. Men som sagt då måste man ju ha mittstolpen, blir snart knasig på hur jag skall göra.