Säkerhetsutlösning frambom

gylle

Trådstartare
Sitter här och håller på och skissar på inredningen i min nya lastbil, började då fundera på vad för olika säkerhetsutlösning det finns till bom. Hästarna åker ju baklänges så bommen kommer inte att ha mkt mer funktion än att stoppa dem från att knalla bak i lastutrymmet, men risken finns ju alltid att någon klätterglad häst får för sig att prova att hänga sig över den och då är det ju tacksamt att kunna plocka ner den utifrån. Men som sagt hur ? Hur ser eran säkerhetsutlösning ut ? Gärna även bilder.

Sv: Säkerhetsutlösning frambom

Jag tänkte jag skulle hitta lite bilder på Bojs hemsida hur bommarna fram löses ut på deras släp, men gick bet på det tyvärr...

Deras frambommar sitter fast i mittstolpen och sitter i "krokar" i ytterväggarna. Dessa "krokar" är svängbara med hjälp av en spak undertill på släpet (spärrad med saxpinne normalt). En rätt enkel teknik som jag kanske får beskriva närmare om du behöver.

Tack för ditt svar, då blir det till att försöka snoka på en bojtransport hur detta ser ut. Vet att thule har någon variant som öppnas med spak på utsidan (trane hade det innan på sina bakbommar) men nu har tydligen thule det fram. Snokade runt på tävlingsparkeringen i helgen men tror du där var en enda thule släp, nejdå de lyste med sin frånvaro.
Är klurigt det där hur man skall ha det, nu när man sitter där och skall bestämma sig från skratch så blir man så himla velig.
Först hade jag tänkt ha mittstolpe och ingen bom just för att ta bort risken med hästar på bommen när man kör unghästar odyl, men samtidigt vill jag inte sätta upp vägg mot last/övernattningsdelen (långt skåp 4,50m) då jag har hela lastdörrar bak, dels om man vill lasta annat dels om olyckan skulle vara framme och man lägger sig i diket, då går det ju inte att öppna sidorampen och känns ju då bra att kunna plocka ut dem bakvägen. Dörrar framför hästarna funderade jag lite på men hur fasiken får man ner en häst som klättrat över dem, de är ju lika inbjudande att klättra på som en bom.
Det senaste jag var inne på nu är att inte ha någon mittstolpe utan hel bom rakt över då jag fick ett smart tips av en och det är att kunna flytta inredningen så att man kan placera en häst i mitten istället om man bara kör med en, gör stor skillnad på vägegenskaperna tex vid halt väglag, och då funkar det ju inte med mittenstolpe. Hade man haft mittenstolpe hade en variant kunnat vara att ha en gummimatta hängande på en kedja framför dem, utseendet stoppar ju dem från att promenera framåt och skulle olyckan vara framme att någon provar att klättra så skall kedjan inte vara starkare än att den brister så är ju hästen på golvet igen. Men som sagt då måste man ju ha mittstolpen, blir snart knasig på hur jag skall göra.

Äh, vi bor ju jättenära varandra (vad jag förstår), du är hjärtligt välkommen att tassa runt vår Boj Classic och undersöka om det är någon hjälp.

Kylinge har ett himla smart system tycker jag men jag vet inte om det går att bygga till.

Man fäller upp en "spak" på utsidan (inte samma som Star etc) och så faller allt rakt ned. Hur smidigt som helst!

Kylinge tillhör ju numera också Thule gruppen så det är den typen jag nämnde ovan fanns tidigare på Tranes bakbommar men används nu tydligen på alla Thulegruppens frambommar. Har blivit klok på att det är en Kinnegrip produkt (de som bland annat gör alla möjliga lås till lastbildlämmar) blir till att snoka fram en Thule släp och titta på hur det egentligen ser ut i detalj.
Såg när jag tittat på olika att många faktiskt har kvar den konstruktion vår gamla extrasläp Brenderupen har och det är en genomgående skruv in i bommen med ögla på utsidan så att man med ett verktyg skruvar av bommen från utsidan känns bara som att det tar en hiskelig tid när skruven dessutom är belastad med 600 kg häst på insidan.

Det släpet jag hade i våras hade det både fram och bak, ett apollo från 04 tror jag det var. Konstruktionen i sig känns smidigare än den varianten som finns på Star.

Och de där med skruvarna känns ju inte som PANIKutlösning precis.

Exakt den lösningen hade vår Brenderup också. Det visade sig att den var fastrostad, vi var tvingade att såga av skiten för att serva bommen. Jättesmidigt - inte! (ens utan häst, gott om tid, med rätt verktyg och ström och goda förutsättningar och kunnig personal)

Liknande trådar

Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 608
Senast: Buck
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 345
Senast: Korven
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama