Säkerhetstänkande noll

alazzi

Trådstartare
Jag höll på att få ett galet anfall för en timme sen. En granne skulle skjutsa barnen till badet och hon höll på att sätta min 6-åring där framme. Med airbag!!!

Argumenet var "men det är ju bara en kort sträcka" jo, tjena. Man kan bli påkörd även om man bara kör runt kvarteret.

Så jag fick skjutsa dottern själv till badet.

Fattar inte folk vad som kan hända? Min dotter väger bara 16 kilo och är 108 cm lång.

Sv: Säkerhetstänkande noll

Idioter :mad:

Många verkar inte förstå allvaret i vissa saker. Typ 'det händer inte mig'...

Jag har inga barn (än) så informera mig lite är ni snälla.
Eller jo alltså en styvson men vi har ingen airbag och han sitter alltid i baksätet på sin bilkudde.
När är det farligt med airbag? Alla barn eller bara de som sitter i barnstol? Bara bakvänd barnstol eller bägge sorterna? Alla barn? Varför isf?

Mvh Ishtar, mamma to be :)

Senast ändrad:

Om man har airbag på passagerarsidan kan inte barn sitta där. De är så små och skulle väl krossas om den utlöstes. Vi har fått informationen att placera bilbarnstolen bak.

I alla bilar ska det sitta en varningsskylt om att inga barn ska sitta i framsätet om det finns en airbag. Barnet skulle krossas om airbagen skulle lösas ut.

Att en bakåtvänd barnstol inte ska placeras där det finns airbag behöver ju ingen närmare förklaring. Men lite större barn som tex sitter på en sk bälteskudde/bilkudde, hur är det farligt för dem med airbag? Är det för att barn är för tunna & bräckliga som de skadas av den? Är barn för korta för att dunka huvudet i instrumentpanelen istället, alltså är det bäst utan. Eller hur ligger det till?

Här står det man kan vilja veta.
Det verkar som om barnen är för små och bräckliga för att klara av kraften hos en airbag. Även en bit upp i åldern.
Rekomendationen är att riktigt små barn sitter bakåtvända, och sedan kan de sitta rättvända, men om de ska sitta i passagerarsätet skall airbagen kopplas ur.

http://www.vv.se/templates/page3____763.aspx

"Varför är airbags farliga för barn?

Airbags har konstruerats för att skydda vuxna människor. De blåses upp med stor kraft och sitter så lågt att ett barn kvävs av luftkudden.

Barn under 140 cm ska aldrig sitta i framsätet om det finns en aktiv airbag. När äldre barn sitter i ett framsäte med airbag ska man flytta sätet så långt bak som möjligt.

En babystol får aldrig monteras i ett framsäte med airbag. I en del bilar kan man stänga av airbagen, men då ska man komma ihåg att sätta på den igen när en vuxen ska sitta i framsätet."

Källa:http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3519

"Varför är airbags farliga för barn?

Airbags har konstruerats för att skydda vuxna människor. De blåses upp med stor kraft och sitter så lågt att ett barn kvävs av luftkudden.

Barn under 140 cm ska aldrig sitta i framsätet om det finns en aktiv airbag. När äldre barn sitter i ett framsäte med airbag ska man flytta sätet så långt bak som möjligt.

En babystol får aldrig monteras i ett framsäte med airbag. I en del bilar kan man stänga av airbagen, men då ska man komma ihåg att sätta på den igen när en vuxen ska sitta i framsätet."

Källa:http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=3519

Aha, så de lite större barnen (men fortf under 140 cm) kvävs alltså av airbagen för att ansiktet helt enkelt sitter för lågt, kudden hamnar för hela ansiktet och barnet kommer inte undan. :idea: Tack! Får inte riktigt ihop det här med att barnet skulle krossas av airbagen (pratar inte om småbarn i babysstolar), har funderat lite men inte läst på nätet då det inte varit aktuellt. Har en gammal bil som aldrig skådat en airbag någonstans, dock väldigt krock/voltsäker, en Range Rover.

Alazzi, sitter din dotter i bältesstol när hon åker i baksätet i din bil? . Vi har ingen sån hemma, bara babystol och bälteskudde. Kanske vore bra, dyra men man kan ju ha dem många år.

Ja, min dotter sitter i en barnstol när hon åker. Vi har en bälteskudde till större barn. Barnstolen var inte så farligt dyr, tror det var ca 50 Euro.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka