Säkerhetstänk

ishmanda

Trådstartare
En lite spinn off från sqha`s framtida tävlingar tråden.
Där Bewildered tog upp lite inom parantes detta om säkerhetstänkandet kring hästar. Tänkte vi kunde diskutera det vidare här då jag tycker det är intressant att höra vad ni andra tycker.

Vad är det som har fått hästmänniskor att gå ifrån gammal hästhantering och i stället för att träna sina hästar i olika situationer så dom blir säkra och trygga i stället sätter på dom olika typer av bett, grimsakft m.m för att dom ska bli mer lätthanterliga??
Alla runt om mig (min hemtrakt är det mest halvblodmänniskor och "engelskt skolade" människor) använder sig av kedjegrimskaft när dom inte kan ta in hästarna på ett säkert sätt från hagen, sätter på halsförlängare för att hästen ska sänka huvudet och bli mer lättreglerad när man rider ut eller till och med en graman, frö det är lättare att få stopp på hästen. Har precis lärt min unghäst one rein stopp och det fungerar för mig mycke säkrare än vilket bett som hellst. Jag blir ändå inte starkare än hästen.

Fick frågan härom dagen av min svägerska när vi var ute och red och min unghäst hoppade till, jag gjorde ORS och fick honom lugn snabbt och hon bara varför gjorde du så?? Det var för mig en självklar sak för att jag skulle bryta hans tänke sätt och det fungerar, han blev lugn och kunde lungt titta på det han blev rädd för, i stället för att springa där i från och vara rädd för det i framtiden kunde vi nu konstatera att det inte var farligt. Medan hennes halvblod var uppstissad över samma sak resten av ridturen.

Var försvann den för mig grunlägganden hanteringen och rädslan för att gör fel kom i stället??

Eller varför är halvblods hingstar så svårhanterade när varken travar hingast eller westernhingstar är det?? Ingen halvblodsmänniska som funderat på att det kanske beror på hanteringen?? För så stor skillnad kans det ju inte vara mellan de olika raserna så att travarhingstarna kan stå i samma stall som sto utan några större pådrag, medan en halvblodshingst skulle riva stallet om den gjorde det samma....

Senast ändrad:
Sv: Säkerhetstänk

Jag skyller faktiskt MYCKET på ridskolorna och de hästutbildningar som finns idag..

Det tänket som fanns/finns hos våra "gamla hästkarlar" försvann någon gång när hästar gick från bruksdjur till något som var "fint" och "överklass".

Ex. kan man roa sig med att fråga många ryttare Varför de har nosgrimma. Det är faktiskt väldigt få som kan ge ett relevant svar på just det, be någon förklara skillnaden för dig gällande Fast hjälptygel och "gummistroppar", eller varför inte ifrågasätta sporrar.. eller stigbett eller kedjor eller...

De flesta nu för tiden lär sig rida först - när de sen kommer till sköthäst/egen häåst får de lära sig longera och leda... av någon som lärde sig av någon som lärde sig av någon som Också fick lära sig rida först och främst.. Hantering eller för den delen psykologin kring så stora flockdjur som hästarna ligger inte längre som grund i vår närvaro runt djuren.

Å ena sidan kan de inte gå i steniga hagar för de kan ju skada sig å andra sidan måste man ha femton hjälmar och trettio säkerhetsvästar och stigbett och pisk.. för han "är ju så oberäknelig" (..men söt ändå! och han är ju bara lite.. energisk). De flesta hästar är inte aggressiva, farliga, heta, nerviga osvosv de är, rent ut sagt, förbannat BORTSKÄMDA och/eller FELTRÄNADE.

Som Karl-Otto Von Fuch (Min idol när jag var liten) skrev; en het häst är inriden av en klåpare.

Tillsammans med tänket; Less is more.

Kan ju referera vidare till min pojkvän och hästarna där... vintertid ser hans hästar i stort sett bara människor när de får påfyllt hö och de rids som mest under högsommar när det är roundups och brandings men trotts att de lever som vildhästar större delen av året kan du gå ut i hagen, välja vilken som helst, skicka in den i transporten, binda upp den - hiva in vilken annan häst ur flocken som helst, binda upp den (utan mellanväggar här va..) köra ut i en hage, lasta ur, sadla på, tränsa ute på öppet fält där kossorna står 100 meter bort och hästarna vet att det är Jobbdags, sitta upp och rida iväg.
(Utom den f.d. rodeohästen.. honom tar man i rundcorallen första tre gångerna till han kommer ihåg att han är RIDhäst och inte bronc nu på äldre dar)

Detta görs alltså med hästar som inte blivit hanterade på ca 6 månader om det inte varit något akut och de är LUGNA, TRYGGA och TREVLIGA. Självlastande, stillastående arbetshästar. ..som aldrig under hans ägo sett varesig hjälm, säkerhetsväst, stigbett, kedjegrimskaft, inspänningstyglar (mjo, om tiedown räknas när det är teamroping)

Visa mig den SVENSK som har så säkra hästar! Och då ska ni veta att alla utom en av de hästarna han har nu är "problem"hästar som han köpt för en billig slant och tränat om till ranch och ropinghästar.

Jag ska erkänna så ni inte tror att jag anser mig felfri; jag longerar min häst innan första ridpasset på några månader. Jag har inte fått bukt med hennes lastproblem... och överlag undviker jag ORS - för det kan göra så ont om det går galet. Och jag har själv lärt in ett "fel" hos min häst - blir hon rädd för något bakifrån så vänder hon sig om i hundra nittio efter att jag tjatat igenom för många gånger att hon ska SE det som är läskigt. Hon kan stå "öga mot öga" med ett ånglok utan något steppande.. men springer det en katt bakom arlset på henne så får man se till att sitta ordentligt i sadel :rofl:

jag går på en naturbruksskola med häst inriktning. när vi leder hästarna ut och in från hagen s¨å måste de ha kedje grimmskaft och en häst måste man ha kedjan i munnen på för att kunna kontrollera honnom. jag frågade då varför man behövde ha kedja? svaret blev jo för att kunna hantera och överhuvutaget kuna leda dem. men från min synvinkel har hästarna på skolan aldrig skadat någon och de går så snält bredvid en när man leder dem. min andra fråga blev då. men vi i western då varför behöver inte vi kedjor och sånt. jo för att våra hästar är av naturen mycket lungnare och vi har avlat bort instinkten att fly från farliga saker och det hade inte halvblod mäniskorna gjort för de vill ha heta hästar som måste kunna springa fort för att klara av att hoppa. men ko och reining hästarna då behöver inte de kunna springa fort?

min andra fråga blev då. men vi i western då varför behöver inte vi kedjor och sånt. jo för att våra hästar är av naturen mycket lungnare och vi har avlat bort instinkten att fly från farliga saker och det hade inte halvblod mäniskorna gjort för de vill ha heta hästar som måste kunna springa fort för att klara av att hoppa. men ko och reining hästarna då behöver inte de kunna springa fort?

F*n jag hade garvat läppen av mig av ett sådant svar, snart kanske vi kan ta in dom och ha dom på balkongen?? :rofl::rofl:
Men allvarligt blir jag MYCKET rädd, med tanke på att det är en skola vi pratar om, där det enligt mig är en katastrof att någon överhuvudtaget säger så till en elev!
Självklart ska man tänka på säkerheten, men någonstans på vägen har det gått åt hel***e, och grundläggande hästhantering finns inte med i bilden längre.

Senast ändrad:

..förresten.. var det inte här inne nånstans i någon tråd som någon användare skrev till "vissa klassiska ryttares" försvar att dom inte ville ha "hjärndöda, lobotomerade hästar"?

Du ställa till en del bra frågar:
"Vart har den grundlägenda hästkundskap tagit vägen"
För det mesta ligga den begravd med dom gamle häst karler.
Det finns non enstaka kvar utt i skågen med sina häster som inte göra väsen av sig, men är nöjd att lunka på med sina gamle kör/rid häster och ta sina långa häst erfarenhet med sig till graven.
Man kan inte dela sina kundskap med wanna-bee hästfolk som redan är fäst sätt i sine tänkenda. Dom för gå den långa vägen om dom är fästställt att bli en Horseman och få sina smaler, bruten ben och nära dödens upplivelsett, (om dom inte dör rent av)
(very sorry for the Grammer)
Sänning är att det finns TOO MANY WANNA-BEES som börda skaffa en annan interest än häster.
Den bästa säkerhet är att dom inse att häster är inte deras gräj!
Az

För en gångs skull håller jag med dig till 110%!!!!!!!

Citerar pojkvännen gällande skandinaver som åker och arbetar i amerika.. "They'd learn more listenin to the ole cowboys than riding for'em showslickers"

Jag tror det du säger stämmer väldigt bra!!!

Lärde mig själv väldigt mycke mer om hästhantering som ung av stallägare (hästgubbe i 60års åldern) än vad jag lärde mig på ridskolan.

Tyvärr ser jag i min omgivning ett väldigt tunnelseende "mitt sätt är det rätta och inget annat" även fast jag ser att deras sätt kan förbättras väldigt.... Och trots att man försöker ge förslag blir man bara idiot förklarad...Vilket jag tycker är jätte synd. För även om man kanske inte annammar råden helt och hållet, men jag tror att man kan lära väldigt mycke bara genom att vara lyhörd för hur andra gör och sen ta och använda det man själv tycker är vettigt och kan fungera för mig. Men den lyhördheten finns tyvärr inte av större delar av Sveriges hästfolk.....

En annnan fundering jag har haft är hur får man någon som inte är lyhörd att lyssna och kanske i alla fall lyssna på ens idéer och kanske funder på dom??? För deras egen säkerhets skull??

För det finns många med vettiga idéer som aldrig blir hörda och bara nertryckta för att dom tycker annerlunda.

Jag vet en ridskola bland många andra säkert där man inte får ta hästen ur boxen eller hagen utan träns. En person ansökte till klubbens styrelse om att få träna sin häst på ridbanan i repgrimma, hon fick avslag på sin ansökan. Blir man trött eller vad?
´/C

För en gångs skull håller jag med dig till 110%!!!!!!!

Citerar pojkvännen gällande skandinaver som åker och arbetar i amerika.. "They'd learn more listenin to the ole cowboys than riding for'em showslickers"

Sad if this is the only time you and I have ever been in agreement :confused:
Az

Det har häst buisness är inte som när jag vaxt upp, där om jag inte görda som jag var tillsakt fick jag gå därifån eller lära mig en dyrbar laxa:
"Kid, since you know it all let´s see you ride that bronk" :eek:
Man fick lära sig att lysna till dom gamle efter man lända på backen och knippa efter luften. (fanns igen BODYARMER på den tiden)

Jag tro att det finns för mycket Clinick Junky Mentality och igen Hands On Training med en gamle horseman vid siden som kan hjälpa till, tala om vad du göra för fel och när du har gört rätt.

En bekänt sa till mig en gång:
"du kan inte matta ett barn om den är inte hungri"
samma sak som:
"you can lead a horse to water but you cain´t make him drink"
Du komma igen vart att arumentera med folk som tro dom kan allt, den tiden är bättre given till din häst.
Az

Sad if this is the only time you and I have ever been in agreement :confused:
Az

Man kan ju inte alltid hålla med alla ;) det är en bra sak när man inte är på samma sida, då håller man huvudet igång och tvingas tänka..

Men när det kommer till det där med säkerheten... handson experience är så mycket säkrare i längden än alla diplom och utbildningar i världen!

Att tänka i min åldern börja bli en svor process, nu är det mest dom inlärda kännsler runt djur efter alla år, kan förklara värför jag fungera bättre med dom an people.

Vissa kurser, clinicks och information man få kan vara bra att lada ner i hård disken, plucka främ det sen, en diplom att man har lärt sig dom uppgifterna som den guru vill få främ:
Men att vi är överens att "THERE´S NO SUBSTITUT FOR EXPERIANC"
Sore Muscles and Wet Saddle Blankets! You Learn By Doing!
Is Nice Too Know.
Az

sweat and wet saddleblankets makes good horses... dust and bruices makes good riders, ey? ;)

It's all about hours round the animals, and the amount of animals one are around...

I'd turn to my bf who broke his first horse as an 8 yo than any of the trainers in sweden, no matter what things are about.. He might not be the fanciest rider around, but he sure knows his critters!

The biggest problem in the western organizations in sweden is, more than likely, all the "trainers" who started riding as grownups wanting to play cowboy... what they know they know, but they lack the experience to train ALL horses. They might be able to train 50 horses the same way, but when that 51st horse comes around that dont work on that specific trainingschedule they're fried.. but blame the horse and we end up with broken, torn and f*cked up horses... and those cowboywannabes train our beginners and young riders! :eek:

sweat and wet saddleblankets makes good horses... dust and bruices makes good riders, ey? ;)

It's all about hours round the animals, and the amount of animals one are around...

I'd turn to my bf who broke his first horse as an 8 yo than any of the trainers in sweden, no matter what things are about.. He might not be the fanciest rider around, but he sure knows his critters!

The biggest problem in the western organizations in sweden is, more than likely, all the "trainers" who started riding as grownups wanting to play cowboy... what they know they know, but they lack the experience to train ALL horses. They might be able to train 50 horses the same way, but when that 51st horse comes around that dont work on that specific trainingschedule they're fried.. but blame the horse and we end up with broken, torn and f*cked up horses... and those cowboywannabes train our beginners and young riders! :eek:

Så sant som det var sagt! :bow:

Yes you are quit right, many have started late in life, I alway´s wondered why? it´s no fun getting bit, kick´d stomp´d on and they´ll eat you out of house and home! A few trainers I know have been around since they were kid´s, but they are getting up in their years.

I will pose a quastion:
why is it that in dressage and jumping you train as a unit after you have gone many years to a riding school leaning the basic elements of dressage before you even start jumping?
where as in Western you buy a horse with motor that you send off to be trained before you even know how to ride?
Az

Kan bara titta åt mitt egna liv och uppväxt. Här har man fått dela stall med en gammal inbiten travgubbe, och det har både varit skratt och tårar, griniga miner å envisa stunder. Men gammal är äldst och nog har man lärt sig mycket genom åren. (och fått vissa skråmor, blåmärken mm mm mm av diverse hästar och PONNIER) Det är inte att förneka. Gubben i fråga är idag 73 år och håller fortfarande på med hästar och trav.... seg som det värsta gummit... :)
Sen var jag hos RÅ ett tag och lärde mig ännu mer.
Så man har fått bitit i det sura äpplet många gånger, men det har gett så mycket tillbaka om man tittar på helheten i efterhand. Man blir mer "härdad" som människa om man gått med och lärt sig bredvid gubbar som dessa. Det går bara inte att jämföra med ridskolor etc, tyvärr. Det måste upplevas.
Hästkännslan försvann i stort ut ur vårt samhälle när traktorn kom. Det är min uppfattning. Och ingen kan prata med en häst som de gammla körkarlarna kunde med sina hästar i skogen. Tyvärr alla tjejer, hur vi än försöker så har vi inte samma röstlägen... :)
Ja jag kan skriva hur mycket som hellst, men är trött i huvudet för dagen så allt blir bara svammel. ändå. Slutar därför här..;)

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 437
Senast: DarkInNight
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Körning Jag har precis börjat introducera tömkörning på rakt spår för min unghäst eftersom planen är att han ska gå med vagn i framtiden, och...
Svar
7
· Visningar
1 925
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama