Säkerhetsstigbyglar

Maran

Trådstartare
Vilka har ni erfarenhet av? Vilka finns? Vilken är bäst? Om man kan säga så? Har stigbygeln löst ut när den skulle? Har den löst ut när den inte skulle? Om det blir en bomlös sadel så vill jag byta ut mina australiensiska stigbyglar mot något säkrare. De kan komma på är:

Australiensk - Egentligen ingen säkerhetsstigbygel, men när jag köpte dem för 100 år sedan fanns det bara vanliga, au och gummisnoddsmodellen. Jag har hittills inte fastnat i dessa. (peppar, peppar...)

Gummisnoddsmodellen - Sladdrig. Gummisnodden har en tendens att sprätta iväg när man minst anar det.;)

Sprenger - den där ledade. Funkar det? Hur är det att rida med en sviktande stigbygel. Och priset:eek:

Quick-out - Funkar den? Priset...

Finns det fler? Har för mig att jag har sett någon med slang som en del av sidan istället för metall eller gummisnodd. Mountain Horse?

Sv: Säkerhetsstigbyglar

Min flicka hade först gummistigbyglar som vi inte tyckte funkade.
Gummit blir torrt och slitet och ibland sprätter de iväg som sagt.
I och försej är de ju säkra men varken snygga eller praktiska.

Australiensiska borde inte få kallas säkerhetsstigbyglar överhuvudtaget!!De är inte säkra.
En hoppträning tvärnitade hennes ponny och galopperade sedan iväg med henne hängandes i säkerhetstigbygeln.Rena mardrömmen!!

Nu har vi quik out och de funkar bevisligen.Lite dyrare men flickans liv är också dyrbart......

Förstår att det var otäckt med dottern. Fast de australienska kallas väl inte för säkerhetsstigbyglar nu?

Gummisnoddsmodellen är inget vidare, Man kan fastna med t ex skosnören i piggen som håller fast gummisnodden, vet en tjej som lyckades med det. Docj går förmodligen snöret av, men det är ju ändå knappast någon kul grej.
Du har inte funderat på att ha vanliga med tåhätta då? Så kan inte foten åka igenom och det behöver inte bli så dyrt...

Jag har provat australiensisk som jag tyckte var enormt obalanserad (hoppning). Rider med gummisnoddsmodellen som jag tycker funkar utmärkt! Enda gången man tappar snodden är när man rider helt "offroad", tycker jag. Enda nackdelen med gummisnoddmodellen är väl att den inte är särskilt snygg, men säkerheten är viktigast!

Ja rider med gummisnoddsmodellen, tycker de funkar bra. och då är man ju säker på att man inte fastnar ;).
enda gången ja tycker den öppnar sig är när man som sagt rider `"offroad", och för nära någon.

Jag har Quick-out och har aldrig fastnat i dem, varje gång jag har ramlat av så har de löst ut sej men aldrig 'i onödan', dvs när de inte ska lösa ur sej. Mycket nöjd med dem! :bow:

Du har inte funderat på att ha vanliga med tåhätta då? Så kan inte foten åka igenom och det behöver inte bli så dyrt...
Nja, så kan jag i och för sig göra, men det är inte så snyggt.:o Dessutom har jag bara australienska och jag vet inte hur det blir att sätta fast tåhätta på dessa.

Jag har provat australiensisk som jag tyckte var enormt obalanserad (hoppning).
Tänk så olika man kan uppleva samma prylar.;) Jag har bara ridit med de australienska i 13 år nu och trivs jättebra med dem. I och för sig har jag bara hoppat upp till 1 m under den tiden. Det kanske blir annat med höjd på hindren.

Minns inte om jag åkt av med Sprengerstigbyglarna men de är iaf väldans böjliga och grymt sköna :)

Kwick Out är bra. Gäller att köpa rätt storlek bara, de kan vara väldigt små.

Jag har såna här
sprengerstigbygel2.JPG
och är supernöjd. Åkte av förra året och vad jag tror så fastnade jag med stöveln i stigbygeln för stöveln låg på marken sen,en bit bort från mig.Hel.:confused:

Vi använder gummisnoddsstigbyglar (stübben) och det har fungerat jättebra för oss.

det är ett par sprenger så de finns nog på välsorterade affärer.Kanske i din lokala butik annars går det ju att söka på t ex google.

Liknande trådar

Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka