Säkerhetsstigbyglar

ASKAPLASKA

Trådstartare
Vilka är säkrast? Sådana gamla hederliga med gummiband på sidan eller typ Acavallo som öppnar sig, eller rent utav de där vridna islandsstigbyglarna?
Utseende, komfort, pris ointressant. Undrar över säkerheten.

Jag tycker att dom i särklass säkraste är korgstigbyglar typ Flexride, som distansryttarna använder. Omöjliga att tappa o samtidigt omöjliga att fastna i. Jag var med om en olycka 2020 där min häst gick omkull med mitt ben under sig och min fot var kvar i stigbygeln, när hon reste sig kände jag hur den gled bara ur. (Fotleden var bruten så det hade varit lagom kul att bli släpad.).
Dom är inte så snygga eller smidiga om man ska typ rida dressyr dock, så jag undersökte alla andra sorter o valde till slut Venice Tech. Svindyra men verkar väldigt bra. Dom öppnar sig i sidan om man skulle trilla av.

Jag har ett par vanliga metallstigbyglar (eller böjda på ena sidan, eller gummi på ena sidan - minns inte exakt hur de ser ut :p ) med en plastkorg (Matrix Toe Cage). Inte precis snyggaste, men det känns väldigt säkert och det ska nog mycket till innan man fastnar i dem om man har ett par ridskor i passande storlek.

Tyvärr finn det ju ingen "standard" för vad den säker stigbygel är. Alltså går det inte att mäta. Det finns ingen "säkrast" eftersom vi dels inte vet vad som är säkert och vi inte kan mäta hur säkert det är.

Så frågan är egentligen: vad är du rädd för och vilka stigbyglar kan hjälpa dig undvika det?

Jag tycker det verkar finnas olika typer av säkerhetsstigbyglar, men det är oklart vilka typer som är bäst. De olika typerna jag sett är
  • ”Traditionella med snodd”
  • ”Öppnas åt sidan, uppifrån och ner” (Fouganza 500, Equiline S1, Equiline S2, Ky FootSaver, Kwik-Out)
  • ”Öppnas åt sidan nerifrån och upp” (Acavallo Arena, Jin Air ,B Vertigo aluminium säkerhetsstigbyglar, LeMieux Vector, Venice Evo, Samshield Shield’Rup, Equestro säkerhetsstigbygel)
  • ”Ena sidan”saknas” (Safestyle)
  • Lossnar från stiglädret (Rid up plus, Rid up fun)
  • Clip som lossar stigbygel från stigläder (Waldhausen Safety Clip)
  • ”Korg för foten”

Som andra säger, det är nog svårt att säga vilka som är säkrast. Själv är jag väldigt nöjd med mina acavallo arena, öppnade sig fint när jag ramlade av och slapp bli släpad, dessutom supersnygga och fantastiskt grepp😁

Liknande trådar

Utrustning Jag har sålt mina hästar och ska nu sälja av all utrustning och tänkte höra hur mycket utrustning rent generellt sjunker i pris när den...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Rialavargen
·
Utrustning Har läst många tidigare trådar men har inte lyckats hitta någon information om hur Freejump soft up pro faktiskt fungerar. Har inte...
Svar
13
· Visningar
8 125
Ekonomi & Juridik Behöver lite hjälp, sitter lite i kläm. Vi är tre personer i "dramat" Jag, min Stallvärd(den jag hyrde transporten utav) och dennes...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 699
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Jag är ute efter ett par stigbyglar till nya sadeln. Och självfallet ska det vara säkerhetsstigbyglar för min del! Jag avskyr och...
Svar
2
· Visningar
1 501
Senast: remmis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur