Säkerhet ståltråd

Peerless

Trådstartare
Vet att det ska finnas säkerhetsanordningar till ståltråd som gör att tråden skärs av om hästen försöker spränga den. Men vart kan man få tag på dom???
Finns ju safety skarvhylsa till rep, men vill ha tag på till ståltråd då jag ska ha både rep och ståltråd i hagen.

Hur tjock ståltråd tycker ni man ska ha? Jag köpte den tunnaste dom hade på granngården, men tyckte den verkar väldigt tjock, den är 1,75 mm.

Sv: Säkerhet ståltråd

Jag har blanktråd 2 - 2,5 lite blandat.

Fyra rader 30, 60, 90, 130. Väl sträckta. Staketet är vanligen så pass avskräckande så en häst inte ens tänker tanken att springa igenom.
Dock har det hänt, tråden går av mycket lättare än man tror. Utan skador på hästarna.

Skulle dock inte våga blanda Rep och blanktråd. Repen går enligt min erfarenhet inte av. Stolparna brukar gå av om man har de 5 cm omkrets. Hade en häst som fastnat i Rep. Den var inte snygg i benen.

mvh Eva

Mina blanktrådar har aldrig gett hästarna några skador, den har gått av någon enstaka gång när älgarna har hoppat över och landat fel men det är mest stolparna som ger vika. Tråden jag har är 2mm tjock men har även en bit som är 1.75. Har två rader. Tråden har också gått av om jag råkat göra knyckar på den vid utrullning, när jag drar hårt i den.

En av mina hästar har fula ärr på halsen och bringan efter att ha sprungit in i rep i tidigare stall.

Japp, därav anledningen jag SKA ha safetyskarvar på repen så att dom går av mycke lättare, men kanske inte behövs på tråden då... kändes bara säkrare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka