Säkerhet i stort stall - råd tack!

Lotus

Trådstartare
Jag har min häst i ett stort stall med totalt 57 hästar varav ca 20 ridskolehästar och resten privata. Säkerheten är inte den bästa enligt mitt tycke, brandsläckare finns men de är inte kontrollerade på flera år osv. Vet någon var jag hittar regler/rekommendationer angående säkerhet för brand osv?

Själva byggnaden är säkert kontrollerad och byggd efter bestämda mått med gångar osv, men det är detta runt omkring jag är kritisk till och vill förbättra. Ge mig råd ni som har!

En sak jag funderat på en tid är att vi brukar ha dörrarna (3 st)öppna på natten när temperaturen tillåter, för luftens skull, och då sätter vi för en kedja istället, om hästarna skulle smita över natten. På ett ställe är det en vanlig metallkedja och på de andra en plastkedja. Om det skulle börja brinna (gud förbjude) och man skulle behöva öppna/ta bort kedjan snabbt och lätt - är någon av dessa då lämplig? Vore det inte bättre med tyggrimskaft och panikhake, även om det säkert är mindre hållbart än en riktig kedja, så att den kan brinna av eller skäras av om man måste in snabbt?

Som sagt - tar gärna emot alla typer av synpunkter gällande förbättringar av säkerhet i ett så stort stall som vårt!

Sv: Säkerhet i stort stall - råd tack!

I stallet där min expålle står har de satt upp "brandtavlor" på 2-3 olika ställen i stallet (stallet är i 2 sektioner, 8+5 boxar).

På de hänger verktyg, grimmor i olika storlekar och grimskaft. De är tydligt markerade med gul/svart-randig tejp, och man får abslout inte låna saker därifrån om det inte verkligen är nödläge.
Inte så smart om alla har lånat grimskaften därifrån för att ta in hästarna från hagen...

Utanför stallet hänger rep upprullade så att man kan spärra av för hästarna ut mot vägen. Om man måste släppa dem utanför kommer de alltså bara ner till hagarna. Självklart sitter isolatorer uppskruvade på andra sidan stallplanen (som är väldigt smal precis utanför dörren), så att man slipper hålla på och knyta när det är bråttom.

Jag har en brandtavla utanför dörren, brandsläckare direkt innanför.
Vi har okså en handlingsplan.
Tror att på ridsportförbundet kan man få info + hos kommunens miljöskydds kontor.

Det finns ofta stora rabatter på försäkringspremierna om man höjer säkerheten i stallet, tipsa stallägaren om det!

Tex har LRF och Länsförsäkringar ett samarbete som kallas "säker gård" eller "säker hästverksamhet". ´Det anorndas studiecirklar om säkerhet just inom detta samarbete. Det gäller bla personlig säkerhet, säkerhet för miljön och brandskydd.

Jag hade pratat med stallägaren och visat på bristerna.
Kanske ett gemensamt möte för ägare av stall och hästar kan planeras in. Det är alltid lättare att göra förändringar om man är fler!

Lycka till!

Cowgirls skrev:
Jag hade pratat med stallägaren och visat på bristerna.
Kanske ett gemensamt möte för ägare av stall och hästar kan planeras in. Det är alltid lättare att göra förändringar om man är fler!

Lycka till!

Om du är rädd för brand så är ett tips att kolla elen så ni inte har gamla slitna ledningar, samt att ha en installerad jordfelsbrytare.

Lotus skrev:
Om det skulle börja brinna (gud förbjude) och man skulle behöva öppna/ta bort kedjan snabbt och lätt - är någon av dessa då lämplig? Vore det inte bättre med tyggrimskaft och panikhake, även om det säkert är mindre hållbart än en riktig kedja, så att den kan brinna av eller skäras av om man måste in snabbt?

Om det är så varmt att ett tyggrimskaft brunnit av är det knappast aktuellt att ta sig in den vägen... Hur är kedjorna fästa om det skulle gå snabbare att få tag på en kniv och skära av än att bara öppna kedjorna? Är de låsta på något sätt? Idén med panikhake gillar jag inte, eftersom en sådan knappast håller för en häst och det förmodligen trots allt är större chans att någon häst kommer lös än att det börjar brinna. Eller ligger stallet så till att det inte är förenat med några större risker med en löshäst?

Har inte ridskolan/klubben någon som är utsedd som säkerhetsansvarig som du kan prata med? Eftersom du är ny i stallet bör du ju så snart som möjligt informera dig om brandrutinerna så du vet hur du ska handla vid ett brandtillbud, tex hur släckutrustningen fungerar, hur du larmar och får tag på ansvariga för ridskolan, vilka hagar evakuerade hästar släpps i etc. Informera dig alltså, inte påtala brister :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka