Säker utebur för kanin

Luff

Trådstartare
Vad tror ni om detta?
Jag har just varit ute och renoverat kaninens sommarbur, den hade diverse skador efter "lilla" jycken som HOPPAT på den.
Han kan inte få tag på kaninen men att göra dessa utfall är en frestelse som han inte kan motstå.
Nätet går ju sönder till slut och jag är rädd för att räven ska kunna klämma sig in i kaninhuset när nätet väl är försvagat.

Så jag fundrar på att sätt taggtråd på utsidan på buren, några rader här o där.

Någon som testat detta?
Hade det någon effekt?

Några andra negativa effekter? - jag kan inte tänka mig att kaninen alls kommer att komma åt tråden.

Sv: Säker utebur för kanin

Kan du inte lägga in en bild på uteburen, jag förstod inte riktigt :angel:

Jag förstod inte heller riktigt. Men det lär väl finnas bättre lösningar än taggtråd? Om hunden/kaninen kommer i kontakt med den kan det ju bli stora skador.

Han kan inte få tag på kaninen men att göra dessa utfall är en frestelse som han inte kan motstå.

Att över huvud taget låta utsätta en kanin för dessa utfall tycker jag låter som rent vansinne. Det är känsliga djur som faktiskt kan dö av chocken om det vill sig riktigt illa. :crazy:
Jag skulle nog försöka komma på någon annan lösning, att utsätta hund och räv för potentiella taggtrådsskador låter också tveksamt.

Jag kom på det där m skadorna när jag var ute o gick - att taggarna kan skada hunden - har ärligt inte tänkt så långt förut.

Så ni kan nog glömma taggtråden.

Kaninen är inte rädd för hunden - han går in i sitt hus när han ser honom komma.
Nätet blir alltså försvagat av att hunden försöker få kaninen att komma ut genom att hoppa på nätet, jag är sen rädd att en räv ska kunna bita sönder det.

Nä, det får nog bli någon form av läkt på utsidan som hindrar jycken från att göra dessa bucklor.
Buren kommer att lika ett fort.

Nä - fy för tusan om tråden kommer åt nätet - då vågar väl kaninstackaren aldrig mer gå ut.

Men går det inte att ha som en hage runt buren? Så har min kompis som har hundar.

Vi har varit tvugna att dela av tomten, så jag har hela baksidan till kaninerna :p Bara för att dem ska kunna vara i uteburar när min jaktis är ute.

Nä en elhage stoppar inte min jycke - hade han varit så lätt att få stopp på hade buren aldrig blivit bucklig.
Han har mycket päls och är illersnabb, hästarna fick besök många gånger, elen hann liksom inte smälla till honom, inte hästarna heller.
Jag låg lite pyrt till där ibland innan dom lärde sig att han bara gapade och ville att dom skulle springa (vilket dom inte gjorde).
Dom sparkade, han sprang runt bena på dom och jag försökte få tag på hundkräket.
Hästarna lärde sig att skita i honom tillslut.
Men elstaket brydde han sig inte alls om.

Jag menar inte elstängsel, utan snarare kompostgaller. Om hunden försöker riva ner det så får man träna den. Kompostgaller är dessutom bra eftersom det på högkant är ganska högt, och inte töjbart.

För det lär ju bli ett ständigt stressmoment för både hund och kanin.

Moahhhaha, kompostgaller skrattade jycken (ursäkta hans beteende).
Skämt åsido - då får jag nog ha hjortstaket, ett kompostgaller är ingen match för honom.
Om han hade gått att få stopp på så hade jag stoppat honom, det är en vääldigt enveten omplacering med mycket hjärna.

Kaninen är inte stressad över jycken - tvärtom det är att han inte rör sig som får hund att hoppa på buren.

Det händer bara någon gång då och då - och problemet är alltså att jag är rädd att räven ska dra nytta av ev försvagningar.

Nätet blir alltså försvagat av att hunden försöker få kaninen att komma ut genom att hoppa på nätet, jag är sen rädd att en räv ska kunna bita sönder det.
Har inte läst hela tråden än, så kanske nån annan också har skrivit detta, men jag har mina kaniner i rävbur. :D
Kan inte räven komma ut ur en sådan bur, så kan den inte komma in heller.
Det är väldigt kraftigt metallnät i rävburarna, och de är stora och bra. :)
PS Bägge mina burar är kasserade burar som jag har fått gratis av pälsfarmare. ;)

Vad tror ni om detta?
Jag har just varit ute och renoverat kaninens sommarbur, den hade diverse skador efter "lilla" jycken som HOPPAT på den.
Nätet går ju sönder till slut och jag är rädd för att räven ska kunna klämma sig in i kaninhuset när nätet väl är försvagat.

Så jag fundrar på att sätt taggtråd på utsidan på buren, några rader här o där.

Någon som testat detta?
Hade det någon effekt?

Några andra negativa effekter? - jag kan inte tänka mig att kaninen alls kommer att komma åt tråden.
Jag skulle prova elstängsel... Det skulle räcka med ett par trådar för att hålla djur utifrån utanför... och då skydda det som skall hållas innanför....

Liknande trådar

Däggdjur Jag ska köpa en kanin och undrar vart man kan köpa billiga hopphinder? Jag har haft kaniner tidigare (hemma uppfödning som yngre typ...
Svar
2
· Visningar
1 651
Senast: AmandaA
·
Övr. Djur Igår kväll när jag precis släkt lampan för att sova, börjar hunden att skälla hysteriskt. Samtidigt hör jag ett ljud, låter som något...
Svar
10
· Visningar
1 427
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17