C
Caroy
Häromdagen hände det som inte får hända. Min tioåriga dotter fastnade under ridlektion i ponnyns stigbygel och släpades under hästen i vilt sken genom halva ridhuset innan foten lossade. Vare sig säkerhetsstigbygeln, den klassiska med svart gummiband på utsidan, eller sadelns stigläderkrampa löste ut. Hur kan jag minska risken att det händer igen? Tänk om det funnits en tåkappa typ universal att enkelt knäppa på stigbygeln! Det lär ha funnits en helgjuten tåkappa av märket Röper, men den kan jag inte hitta. Den enda jag hittat heter Matrix Toe Cage och finns hos Hööks. Den ska dock skruvas fast i stigbygeln. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag kanske helt sonika köpa egna stigläder med stigbyglar + Matrix tåkappa och byta ut lektionshästens stigläder inför varje lektion? Eller ska jag isåfall istället satsa på säkerhetsstigbyglar som faller isär vid fall, typ Kwick-Out eller Saferider? Vilka av dessa passar isåfall bäst för en lätt ryttare på 35 kg? Och kan man överhuvudtaget ta med egna stigläder till lektionsridningen???? Frågan känns lite löjlig, men även lektionsryttare, inte minst nybörjare, bör väl få rida så säkert som möjligt.