Saker som ni fattade sjukt sent

Till och med jag gillar julavslutningar i kyrkor och jag är absolut inte troende. Men det är mysigt med sagostund och tända ljus i vackra lokaler. Jag har haft både och beroende på vilken skola jag gått i och kyrka och konserthus har varit mina favoriter, betydligt mer stämningsfullt än någon dammig aula.
BARNET hade avslutning i kyrkan i mellanstadiet. Helt värdelöst.

Kyrkan är liten och folk fick bara plats om man använde skohorn för att knö in alla. Så det var lögn att se något. Prästen höll i det hela och försökte komma ner på barnens nivå och drog konstiga krystade lustigheter.

Jag själv har gått i 4 olika skolor och hade aldrig avslutning annat än i skolan. Utan släkt och vänner närvarande. Stämningsfullt och fint med kamrater och lärare.
(våra aulor är vackra :) )

Jag var 13 eller 14 år när jag fattade att min finska mor bröt på finska. Det är sjukt sent. Trots denna insikt - att hon de facto bryter på finska har intygats av ett stort antal människor - så kan jag fortfarande inte höra det.
Min syster läspar tydligen, har fortfarande inte hört det :cautious::crazy:

Har inte läst hela tråden, så kanske har någon skrivit det, men... kom en på en sak till.

Minns inte hur gammal jag var, men jag minns att en gång när jag var liten var jag och mamma av någon anledning lediga på en vardagsförmiddag och skulle in på nån affär i stan.

Jag minns att jag blev SÅ förvånad ! över att det var folk ute!
Jag tänkte att varenda människa, precis alla, var i skolan eller på jobbet på vardagsförmiddagar. Det var BARA jag och mamma som "bröt mot reglerna" den dagen, annars var det tomt alla dagar.

Iofs, kom på att detta kanske inte passar in under "fatta sjukt sent", men som sagt minns inte hur gammal jag var... tycker det är lite sött såhär i efterhand iaf. :p

Jag trodde det var en sån sak som alla åt. Men kanske inte. Vi åt en massa konstiga saker hemma hos mig. Jag var ganska gammal när jag lärde mig att det inte var normalt att äta makaroner och lingonsylt, t.ex. Nu gillade aldrig jag personligen den kombinationen, men trodde att det var bara jag, och att resten av världen åt makaroner och lingonsylt hejvilt. Så går det när hushållet består av folk från typ tre, kanske fyra olika matkulturer. Allt är konstigt och ingen har någon koll på vad som är normalt. Förutom kanske att köttbullar och potatismos är vad en bjuder på när det kommer andra barn på besök, bara för att vara på den säkra sidan:d

O_o:yuck::wtf:
Däremot snabbmakaroner och blå bands beasås! :love:

Jag läser just nu denna på kvällarna:

Visa bifogad fil 61052

och lär mig enormt mycket! Såsom att Henry VIII egentligen bara hade två fruar (i lagens mening), att tvestjärtar har två snoppar, att Jorden tekniskt sett har minst sju månar och att det finns 613 budord i Bibeln. Och att man äter hund i bergsbyar i Schweiz och... ja. Det tar liksom aldrig slut :D
QI fick mig att inse hur sent nationalismen och nationalstaten dök upp och vilken märklig konstruktion det egentligen är. De hade en fråga som handlade om att väldigt få fransmän vid förrförra sekelskiftet talade franska. Det var lika i många andra europeiska länder. Man talade regionala språk

De hade en fråga som handlade om att väldigt få fransmän vid förrförra sekelskiftet talade franska. Det var lika i många andra europeiska länder. Man talade regionala språk
Förrförra sekelskiftet, menar du 1900? Jag tycker det låter väldigt underligt.

QI fick mig att inse hur sent nationalismen och nationalstaten dök upp och vilken märklig konstruktion det egentligen är. De hade en fråga som handlade om att väldigt få fransmän vid förrförra sekelskiftet talade franska. Det var lika i många andra europeiska länder. Man talade regionala språk
Finns en jättebra och lättläst bok på ämnet: https://www.adlibris.com/se/bok/makt-och-manniskor-europeisk-statsbildning-fran-medeltiden-till-franska-revolutionen-9789170610752

makt-och-manniskor-europeisk-statsbildning-fran-medeltiden-till-franska-revolutionen.jpg

Jag trodde det var en sån sak som alla åt. Men kanske inte. Vi åt en massa konstiga saker hemma hos mig. Jag var ganska gammal när jag lärde mig att det inte var normalt att äta makaroner och lingonsylt, t.ex. Nu gillade aldrig jag personligen den kombinationen, men trodde att det var bara jag, och att resten av världen åt makaroner och lingonsylt hejvilt. Så går det när hushållet består av folk från typ tre, kanske fyra olika matkulturer. Allt är konstigt och ingen har någon koll på vad som är normalt. Förutom kanske att köttbullar och potatismos är vad en bjuder på när det kommer andra barn på besök, bara för att vara på den säkra sidan:d
Det åt vi också! Jättegott!
Jag har en kompis som är uppvuxen med att till pannkakor äter man korv, typ steker korv till och rullar in den i pannkakan. DET tycker jag är konstigt.
Jag menar pannkaka, fejcon och lingonsylt är ju det normala!

Men vad är det med er?! :eek:

Lingonsylt äter man enbart till köttbullar och mos, eller köttfärslimpa och potatis. Punkt! :D
Jag har ett gott (sic!) recept på korvkaka till den äter man lingonsylt. Jag har ett gott kroppkakerecept också, som kräver lingonsylt. Det är lite synd att jag inte kan med fläsk längre

(Problem med goda recept - man tror att maträtten som är god. Tips från coachen - korvkaka som andra lagat är äckligt. Normala människors kroppkakor är klistriga kolhydratsbolider)

Jag har ett gott (sic!) recept på korvkaka till den äter man lingonsylt. Jag har ett gott kroppkakerecept också, som kräver lingonsylt. Det är lite synd att jag inte kan med fläsk längre

(Problem med goda recept - man tror att maträtten som är god. Tips från coachen - korvkaka som andra lagat är äckligt. Normala människors kroppkakor är klistriga kolhydratsbolider)
Om du tycker om kroppkaka så finns det finfina recept med svamp. 👌🏼
Tänkt i flera veckor att jag ska göra kroppkakor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka