Saker att tänka på vid hingstbeten?

Leoni

Trådstartare
Har bete över så det räcker till 4-5 hästar och funderar på att ställa iordning det till ett litet hingstbete, mest för att det inte finns några sådana i närheten och jag tror det finns ett visst behov. Så nu funderar jag lite på hur det brukar gå till för er som har lämnat iväg era hingstar på bete.

Har era hingstgrupper varit helt homogena i ålder och storlek?
Har ni släppt alla samtidigt eller lite pö om pö under en helg
Är risken stor att man står på hösten med en hingst som aldrig blir upphämtad..

Andra tips och tankar och fällor man inte vill gå i?
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

En tvåårshingst, två ettåringar och en äldre, erfaren shettisvalack, det funkade superbra, valacken höll ordning på de små.
Vi lämnade vår ettåring och valacken där när de andra två redan gått ihop ett tag, och det var en hel del rusande i början. När jag ser det i backspegeln nu hade jag hellre velat att de hade fått gå i hagarna bredvid varandra några dagar och gå och titta på varandra.

Men när rusandet var färdigt fungerade flocken klockrent hela säsongen.
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

Finns en stor risk att man blir stående med hästar som inte hämtas. Eller som man i alla fall får tjata väldigt mycket på ägarna för att dom ska komma och hämta innan snön kommer.
Händer nästan varje år här att det finns någon som "råkar" bli kvar.

I mina grupper så går ettåringar med ett äldre sällskap i en flock, tvååringar och ev treåringar fortfarande med äldre sällskap i en flock. Ibland finns en flock för treåirngar om det kommer tillräckligt många.
Har man stora hagar så brukar det gå bra at släppa hingstar då och då. Det är betydligt enklare att få dessa flockar att ta emot nya medlemmar än vad det är i stoflockar.

En fälla som många går i är att man inte har tillräckligt med yta utan att hingstarna får korn på stona vid brunst. Det är stort orosmoment som kan leda till att hästar bryter sig ut (kan vara både ston och hingstar som gör det) men också att de ranghögsta hingstarna börjar vandra längs staketet och stressa upp sig. Ibland även att de kan börja bli aggresiva mot övriga i flocken för att "skydda" stona.
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

Ja, det är just det som är min största farhåga och det som får mig att tveka lite. Att jag blir stående med hästar som inte hämtas. Kan man på något sätt gardera sig mot det, eller minska risken? Jag funderar på att skriva in i kontraktet att priset 4- dubblas efter ”upphämtningsdagen” som avskräckande effekt.

Eller om man blir oense om huruvida en viss häst som av en eller annan orsak man tycker inte fungerar på betet och behöver hämtas hem, hur löser man det?

Ston eller andra hästar finns inte området, bara ev. förbipasserande ryttare, så det störmomentet har jag inte

Ditt äldre sällskap, är det valack eller hingst?
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

Värst är när det kommer hingstar som inte är avvanda. När leken börjar tuffa till sig blir de mammiga, och hoppar gärna igenom staketet.
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

Jag har haft lite olika genom åren. För tillfället har jag vettiga ranghöga valacker, så pass ranghöga att inte ens treåringarna vågar titta åt stona. Men jag har stora valacker/hingstar alltså inga småponnys så jag tror storleken också väger in lite i deras pondus.
 
Sv: Saker att tänka på vid hingstbeten?

Jag har haft lite olika genom åren. För tillfället har jag vettiga ranghöga valacker, så pass ranghöga att inte ens treåringarna vågar titta åt stona. Men jag har stora valacker/hingstar alltså inga småponnys så jag tror storleken också väger in lite i deras pondus.

När stora hoven säger BASTA så darrar småhingstarna ...:D
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 668
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 317
  • Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 424
Senast: Wille
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp