Saker att göra med unghäst...

loveponies

Trådstartare
Jag ska snart börja hjälpa min kompis med hennes drygt 1-åriga fjordhäst. Vi ska dela på skötseln av honom, så att säga.

Jag skulle vilja ha tips på saker man kan hitta på att göra med en sån liten (ung) häst!

Det jag själv tänkt att man kan göra är:
-Ut och gå i skog och mark
-Träna lite ledarskapsövningar på banan
-Lite miljöträning (hälsa på "läskiga" saker)

Vad mer kan man hitta på som är lagom för en så ung häst? Hur många gånger i veckan är det lämpligt att man aktiverar honom?Varje dag, eller är det bättre om han får några dagars vila ibland?

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra ledarskapsövningar!

Sv: Saker att göra med unghäst...

Hej jag har själv en ettårig fjording. Det jag nu tränar honom mestadels med är följa tygeltag, tömkörning, "skrammelträning" när vi är ute på promenad. Självklart promenerar vi mycket i skog och mark och så är det den viktiga delen att bara umgås tillsammans. Jag vet ju inte riktigt vad ert mål är? Mitt mål just nu är att få honom inkörd vilket gör att mycket av träningen framöver kommer att kretsa kring detta. Har ni tränsat honom? Annars kanske det kunde vara en bra början med tränsträning. Jag aktiverar Brizing högst varannan dag. Skynda långsamt, en unghäst behöver viloperioder för att kunna smälta allt de lär sig. Har de väl lärt sig en sak så sitter det där.
Lycka till!

Man kan mycket väl hitta på något varje dag men inte så länge eftersom de bara kan koncentrera sig korta stunder.

Tack för svar!

Jag vet faktiskt inte om han är tränsad ännu, men jag tror inte det. Han har gått på lösdrift hela sommaren, och är inte "gjord" nåt med alls, som jag har förstått det (jag har alltså inte träffat hästen ifråga ännu).
Vårt mål? Tja, än så länge bara att få honom lätthanterlig och trevlig, och "bädda" lite inför inridningen sen såklart.

Att träna på läskiga saker när de är unga är bra, då är oftast mer nyfikna än rädda och går att vänja på ett bra sätt. Det har man stor nytta av sedan när man ska rida/köra.

Gjord runt magen är bra träning inför sadel/sele.

Borsta, massera ,lyft hovar all hantering är bra.Gå promenader i grimskaft. Sela på och tränsa,tömkör lär hästen att ta styrning och lyssna och lyda muntliga ochfysiska kommandon.När den kan detta kan man sela på vagn och påbörja inkörning. Vi kör in våra varmblod innan de släpps på ettårs bete så när de kommer in på hösten får vi börja med den riktiga tillkörningen och uppträningen.Ponnyerna har vi satt vagn på sensommaren /tidig höst som ett åringar.Det ger oss lång tid att sakta men säkert bygga muskler som håller för framtida påfrestningar.

Gå i skogen på promenader! kan vara bra att ha en van häst med i början för att undvika att han blir rädd osv. När han väl är trygg kommer han tycka det är jätteroligt, lär sig sätta ner fötterna rätt och får lite muskler av att gå i kuperad terräng. Sen kan man fortsätta med att ha honom som hand häst om man har en snäll ridhäst som funkar med det. Gjorde så med min ung ponny och hade igen det jättemycket sedan när vi väl började rida, vid det laget var hon van att gå i skogen och både trava och galoppera med som handhäst korta rundor. Lycka till!

Varje dag behöver du absolut inte aktivera en ettåring...menar då INTE hanteringsbiten. Aktivering behövs bara någon gång i veckan...typ leda den i skog och mark/promenader, gå som handhäst mm. Lydnadträningar behöver ej heller alltid ske i stallet, utan det kan man syssla på med på väg till och från hagen också. Annars är det mer sk barnuppfostran man sysslar med på ettåringar...kunna lämnas själv i stallet, inte trängas när man leder, binda upp, ja i allmänhet bara uppföra sig.. mm.

Det allra vikktigaste är att han får vistas ute massor tillsammans med jämnåriga och att man inte gör för mkt med honom. 5-10 minuter ett par gånger i veckan är tillräckligt, mkt mer än så kan de inet tat in.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama