sagoböcker, tips önskas

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Man kan ju inte läsa igenom alla böcker vare sig i bokhandeln eller på bokbussen (stannar 100 m härifrån! :love: ), så jag skulle gärna vilja ha tips på lagoma sagoböcker som både en snart 5-åring och en snart 3-åring kan uppskatta! Och som en lat mamma orkar läsa färdigt... :angel: Dvs böcker som inte innehåller sådär jättemycket text men ändå har ett lagom innehåll.
Böcker jag gärna läser är t.ex Emma och Totte-böckerna, Petter och hans 4 getter och liknande. De är lagom långa...
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Mina barn älskar böckerna om Kråke. De är mycket pedagoiska och finns i massor av olika teman:
http://www.adlibris.se/search.aspx?author=Jessica+Lindholm&fromProduct=true
9140639835.jpg


Vi har Polisen, Klockan, Bokstavsdagar, Brandkåren och Skogen. Favoriterna är Brandkåren men lilleman som snart blir 6 är jättenyfiken på klockan och bokstäver.

Och man behöver inte läsa hela på samma kväll, de har som kapitelindelningar med naturliga brytpunkter.
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Man kan ju inte läsa igenom alla böcker vare sig i bokhandeln eller på bokbussen (stannar 100 m härifrån! :love: ), så jag skulle gärna vilja ha tips på lagoma sagoböcker som både en snart 5-åring och en snart 3-åring kan uppskatta! Och som en lat mamma orkar läsa färdigt... :angel: Dvs böcker som inte innehåller sådär jättemycket text men ändå har ett lagom innehåll.
Böcker jag gärna läser är t.ex Emma och Totte-böckerna, Petter och hans 4 getter och liknande. De är lagom långa...

Böckerna om Gittan! :bow: I synnerhet vår favorit "Gittan och fårskallarna" :rofl:
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

mina ungar dom älskar verklighetsberättelser :D :D
alltså där får mamma och pappa sitta och berätta om när dom var små :angel: :angel:.
ibland hittar jag på historer :angel: :angel:

kram från vickis sagotanten 28 år gammal
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Antecknar och hoppas på fler tips... :D
TACK till er hittills!

(fast några egna fantasier blir det nog inte, jag är inte så kreativ på den fronten så det blir inte spännande...)
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Folk & rövare i Kamomilla stad.
Den läste jag för dottern för ca 1 månad sen.. Perfekt!
Det är kapitel i den så man läser som någon annan här sa ett kapitel varje kväll..

Var oxå inne på Åhlens & fick ta i en bok med nallar som har en massa "kortsagor"...

Hinner läsa sagan när det är reklam på Tv´n om man nu råkar titta på något spännande där (vilket det sällan är:mad: )

/ en som inte är någon storälskande sagoberättare
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Billy böckerna och Ellen gillas oxå här hemma! Sen läser vi även längre böcker och tex ett kapitel varje kväll...
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Om du gillar sådana där vardagliga böcker som Totteböckerna så gillar du kanske Jessika Berglunds böcker om Alva. De heter Alva och hösten, och Alva och vintern. Sen lär det väl komma vår- och sommarböcker också.

De är trevliga, och lite "långsamma", korta kapitel, en hel del bilder. De handlar ganska mycket om att gå i skogen tillsammans och se saker, men är inga faktaböcker, utan vanliga barnböcker.
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Gittan och älgbrorsorna och de andra Gittanböckerna.
Castor bakar etc böcker.
Boken om någon.
Hårboken, Dödenboken, etc.
Sen funkar väl klassiker somAstrid Lindgren, Alfons Åberg, Barbapappa, etc etc.
 
Sv: sagoböcker, tips önskas

Jag jobbar på dagis med ett helt gäng femåringar, och det böcker som gillas mest där är böckerna om Alfons Åberg, såna böcker med rim och bra rytm i ("Rut, Knut och lilla Tjut" är en sådan) och såna som handlar om främmande miljöer, tex. har vi läst om indianer ("lilla Hiawata och den stora fisken"). Även Bockarna Bruse är en favorit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp