Säga upp mig från nuvarande jobb

P

prallan

Jag har fått erbjudande om en tjänst som passar mig mycket bättre, fine! Jag meddelade min nuvarande chef om att jag ville säga upp mig då med nuvarande tjänst går inte mitt livspussel ihop. Vi hade medarbetarsamtal före jul och då la jag fram mina önskemål eftersom det inte fungerad optimalt. Dåsa chefen att hen skulle kolla på det och återkomma. Efter samtalet började jag kolla efter nytt jobb eftersom chefen inte lät speciellt engagerad i mina önskemål. Kruxet är att jag är lärare och nu är det mitt i en termin. På nya tjänsten där jag varit och provjobbat är de trevliga mot läraren som ska sluta då denne har fått en tjänst som passar hen bättre. No hard feelings där. Men när jag meddelade min chef om att jag ville sluta blev hen nästan hotfull :( Hen kom med ett moterdjudande och samtidigt att om jag skulle tacka nej kan jag glömma referenser och typ att jag skulle få problem i framtiden med att söka jobb :( Det kändes otroligt olustigt och har förstört helgen för mig. Visserligen har hen spikat ytterligare en spik i kistan eftersom jag inte vill jobba åt någon som behandlar sina anställda på detta sätt. Nu i slutet av veckan ska jag meddela vad jag kommit fram till iom hans moterbjudande. Det känns jätteobehagligt inför det samtalet! Jag vill ha någon med mig men det går ju inte. Eller spela in samtalet men det skulle jag aldrig våga föreslå :( Hur ska jag förbereda mig inför samtalet???
Ska kanske meddela att jag hade en provtjänst 1 aug-31 dec, fick ett nytt kontrakt hemskickat efter medarbetarsamtalet men inte skrivit på då jag ville få ett förslag av chefen hur vi skulle lösa min situation och då det inte kom har jag inget kontrakt för tillfället.
Någon som har lust att komma med lite feedback??
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Är du med i facket så föreslår jag att du kontaktar ditt ombud och har med dig denne på mötet - det har du rätt till!!!

/Keb *been there, done that...*
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Har inget råd men är också i en sits där jag erfarit att "chef" och arbetsgivare är titlar som kan få folk att tro att de äger världen... Ju äldre man blir desto mer ser man än jämlikhet är en utopi. Din chef är ett pucko:wtf:
Eftersom du ska sluta är det säkert bra att ha facket med!
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

+ keb71

Jo, jag är med i facket, då kanske jag ska kontakta dom :) Tack!
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Ta du hjälp av en facklig representant som bisittare. Låter som en otroligt otrevlig chef, och en rätt kass arbetsplats.

Men chefen gjorde det ju lätt för dig att välja jobb, det kan väl inte finnas några tveksamheter att det är svanhopp till nya som gäller?!
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Då så skall du omedelbart kontakta Facket.
Det är det som de är till för.
Och kom ihåg att chefen har också en chef och den kan man lämna klagomål på chefen till.
En chef som stöter bort medarbetare genom att uppföra sig illa brukar inte bli populär.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Jag har inga direkta råd mer än att i visst kan spela in samtalet om du vill. Jag förstår absolut att du vill göra det och är till 95% säker på att det är lagligt att spela in ett samtal där man själv är part oavsett om övriga deltagare är medvetna om detta eller inte! Du gör alltså ingenting olagligt om du spelar in ert samtal!

För övrigt tycker jag att det är glasklart att du inte kan fortsätta arbeta för ngn som beter sig så!:wtf:
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Som de andra skriver, facket. Alltid bäst att ha med en som vet hur det ska gå till och ger stöd till dig.
Lycka till!
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Iofs tycker jag att din chef inte skött sig bra. Men hur tänkte du när du inte skrev på det nya avtalet eller tackade nej till det? Nu jobbar du ju helt utan papper påskrivna?

Jag hoppas att det löser sig för dig, är tjänsten du sökt en tillsvidare tjänst?
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

För att min nuvarande arbetsplats kontrakt är tidsbestämt, så detta senast kontrakt skulle vara till 20 juni utan möjlighet till uppsägning med uppsägningstid.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

För att min nuvarande arbetsplats kontrakt är tidsbestämt, så detta senast kontrakt skulle vara till 20 juni utan möjlighet till uppsägning med uppsägningstid.

Så är det ju när man går på tidsbegränsad anställning. Det är ju också ett sätt för skolorna att slippa avhopp mitt i en termin. Tyvärr har det ju blivit väldigt populärt inom skolans värld med vikariat och tidsbegränsade anställningar i stället för att tills vidare anställa.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

när jag meddelade min chef om att jag ville sluta blev hen nästan hotfull :( Hen kom med ett moterdjudande och samtidigt att om jag skulle tacka nej kan jag glömma referenser och typ att jag skulle få problem i framtiden med att söka jobb :(

jag hade en provtjänst 1 aug-31 dec, fick ett nytt kontrakt hemskickat efter medarbetarsamtalet men inte skrivit på
Du har inte skrivit under nåt? Gå direkt då - och tala om varför; till chefens chef.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Du har inte skrivit under nåt? Gå direkt då - och tala om varför; till chefens chef.

En provanställning övergår väl normalt per automatik till en anställning när provanställningen går ut. Även om man inte formellt skrivit på sitt ordinarie anställningsavtal... Hur skulle det se ut i en omvänd situation att AG kommer någon vecka in efter att provanställning gått ut och säger att man får sluta eftersom inget anställningsavtal är påskrivet...
TS bör nog omgående kontakta facket (som många påpekar) för bryter man ett tidsbestämt anställningskontrakt så kan ju en AG begära någon form av skadestånd... dessutom lär man ju inte få de bästa referenserna inför kommande jobb.
Sedan har jag full förståelse för att TS vill byta jobb av olika skäl... problemet är dock att det finns ett avtal i grunden...
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Nej, finns inget avtal, då skulle han ju knappast behöva hota ;) Det har inte gått till en tillsvidareanställning, jag skrev i första och 10de inlägget att jag inte skrivit på nästa kontrakt som skulle gälla 1 jan-20 juni.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Vilken en! :crazy:

Säg att du har bestämt dig för att ta det andra jobbet,för du känner dig inte trygg att jobba för någon som hotar dig,och att skulle han fortsätta med det nu när du fattat ditt beslut så kommer du gå vidare och kontakta facket.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Fast om du jobbat efter 1 januari så har du ju på ett sätt godkänt avtalet även om du inte skrivit på kontraktet. Om du inte varit extremt tydlig med att du inte avser skriva på, utan väntar på ett nytt avtal.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Jag har pratat med facket, de verkar inte se något problem i det.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

När det kommer till arbetsrätt är det alltid arbetsgivaren som bär tyngsta ansvaret. I det här fallet att prestera och se till att få undertecknat en överenskommelse, om ni har någon. Nu har ni inte det, du har gått till jobb en månad utan att ha något papper på det.
 
Sv: Säga upp mig från nuvarande jobb

Pratade precis med ordförande här i området för Lärarförbundet, de har ingen möjlighet att närvara men jag har all rätt på mina sida så jag ska tuta och köra, får jag problem efter samtalet så ska jag kontakta dem igen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 612
Senast: Bulldoozer
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 747
Senast: Bortglömd
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp