Säga upp fodervärdsavtal

Tillis

Trådstartare
Har hamnat i ett dilemma...
Min fodervärd som har kontrakt på min häst i 8 månader till, vill bryta kontraktet och lämna tillbaka hästen pga ekonomiska skäl.
Själv har jag ingen som helst möjlighet att ta tillbaka hästen nu, eftersom jag är gravid och varken har fysisk möjlighet, tid eller råd att ta hand om den nu - därav lämnade jag ut den på foder.

Vi har Deckermans fodervärdsavtal, med ett tillägg att avtalet får sägas upp tidigare, men då med tre månaders uppsägningstid. Som jag förstod det hela nu vill hon bryta avtalet och därmed lämna tillbaka hästen omedelbart. Detta går bara inte för mig!

Vad i herrans namn gör jag? Har kontaktat jurist men inte fått något svar ännu.
Helst vill man ju komma överens, men jag känner att jag vill ha lite "kött på benen" om det skulle bli tvist.

(Kan tillägga att jag inte kan lämna hästen till försäljning, då den skadats hos fodervärden och nu inte är värd ett dugg förrän den är igångsatt och riden några månader först).
Någon som suttit i samma/liknande sits?

Sv: Säga upp fodervärdsavtal

Varför vill hon lämna tillbaka hästen? Är det pga skadan, att hon inte kan rida nu? För är det så, så är det ju otroligt fräckt...!

Men hon kanske har andra skäl.

Om det är tre månader som gäller så är hon väl skyldig att betala för de månaderna???
Endera då att hon själv har hästen kvar under uppsägningstiden eller att hon betalar för kostnaderna för uppstallning.

Jag tror nog att du har rätten på din sida om ni skrivit avtal, men tyvärr så kanske hästen inte blir så bra behandlad om hon inte har pengar eller lust att ta hand om den, vad än avtalet säger. Jag har själv varit i en liknande situation, det slutade med att jag tog tillbaka min häst igen (var dock inte gravid så det var litet lättare :angel: )

Nummer ett ska hästen återlämnas i det skick den mottogs i. D v s man kan inte lämna tillbaka hästen skadad. Var den oskadd och i gång när du lämnade ut den, ska den vara oskadd och igång när den kommer tillbaka.

Nummer två så gäller uppsägningstiden. Hon kan få lämna tillbaka hästen tidigare, men då får hon ta på sig alla de merkostnader det medför för din del. Och det blir ju i ditt fall helinackordering med alla tjänster inkl. konvalcentvård.

Men jag hade aldrig, aldrig, aldrig, aldrig tagit emot hästen innan den var i gång och friskförklarad. Om det inte finns någon särskild klausul, att du var medveten om att den kunde få återfall i sin kotledsinflammation t ex (jag hittar bara på för att illustrera exempel).

Ja, det är ju så det borde vara tycker jag med!
Hästen har fått en spark hos fodervärden, med en griffelbensfraktur som följd. Den är nu så pass läkt att den endast skall kontrollröntgas ännu en gång innan hästen sätts igång.

Om huruvida hästen kommer att hålla sedan vet vi inget om ännu, men det är ju bara ytterligare en anledning till att jag vill att hästen ska vara igång när jag får hem den. Jag kan ju inte lämna den till ett försäljningsstall (som är min enda möjlighet) när den inte är igångsatt överhuvudtaget.
Och med tanke på att hästen i alla fall var värd runt 25000 när fodervärden tog emot den, och nu står med en sådan här skada så känns det helt absurt att den ska lämnas tillbaka i detta skick.

Hur gör jag då för att hindra människan?
Usch, jag mår verkligen uselt över detta! Jag vill ju ändå det bästa för min häst i slutändan...

Börja med att få klart för dig vad hon vill. När vill hon återlämna hästen?

Bemöt detta, hon kan TIDIGAST lämna tillbaka hästen om tre månader. Om hon lämnar den tidigare, får hon stå för dina kostnader. Lär ju inte bli billigare än om hon har den hemma, tycker man.

Gör också klart för henne att hästen ska vara igångsatt när den återlämnas, och att den måste friskförklaras. Lämpligt är väl att du bekostar en veterinärbesiktning när du får tillbaka hästen, det kan ju vara en god idé om du ska lämna hästen vidare också. Annars riskerar du att det blir käbbel om i vilket skick hästen kom till försäljningsstallet, och sedan är soppan igång.

När du har rett ut var ni bägge står, skriv ett brev där du konstaterar det samtalet gett. Så allt finns skriftligt. Det är aldrig fel att rekommendera brevet....

Tackar för tipsen.
Ska ta detta i beaktande inför kvällens telefonsamtal - och försöka ta det lugnt och sakligt.

Mvh
Tillis

Jag skule säga att hästen får stå kvar under dessa 3 månader och att du hittar en ny fodervärd som får komam och provrida hos henne..

Så ut med annons nu och leta ny fodervärd som har bra ekonomi=)

Jovisst skulle det vara en lösning. Problemet är ju bara att hästen inte är friskförklarad ännu och heller inte igång. Han har stått på box i tre månader, och med andra ord kan jag nog inte gärna söka fodervärd förrän han är helt igång igen...

Vi har kommit överens om att hon har hästen kvar i tre månader, röntgar om honom, och sedan sätter igång honom så gott det går under de tre månaderna.
Därefter får jag ta "hem" honom, eller rättare sagt lämna honom till försäljningsstall eller liknande. Om han nu är igång vill säga...

Känns fortfarande väldigt olustigt... Jag hade ju tänkt mig att slippa allt vad "hästbekymmer" heter nu ända fram till nästa sommar. Jag har liksom för mycket att tänka på ändå... Men så är det ju att äga djur - man får räkna med att vad som helst kan hända.

hej jag har en häst ute på foder som är nu missskött och uppstått skador .. men dom vägrar låta mej hämta min häst och ska göra allt för att vi inte kan ta den har ringt lad och rike runt men ingen kan svara på hur jag ska göra.. lars deckeman har skrivit kontraktet och han är borta på tjänst och opkontaktbar.. hur gör man då har du fått nå bra tips.. hästen jag har var åxå till salu men kan inte få ut nånting nu pgr av att han ser förjävlig ut omuskla och magen och fått ett grått öga.. dom har iinte kontaktat varken mej eller veterinär och jag vet att min häst inte mår bra.. då ha inte vill äta nu häller.. igår kväll fick jag reda på att han inte är ren i höger fram heller.. hjärtat pumpar på han och svetten rinner .. vill ha min häst nu vad ska jag göra?? vad kan hända oom jag som ägare hämtar hästen .. dom anser jag har ju redan brytit mot kontraktet genom att inte upplysa vård och kontakta mej??? hjälp sitter i samma sits fast tvärtom???!!!

står det i kontraktet att vet. skall tillkallas vid skador och dom inte har gjort det så har dom brutit mot kontraktet och då har du rätt att hämta hem din häst!

Du får fortfarande inte gå in hos någon annan. Om de inte lämnar ut hästen till dig får du inte hämta den.

hämta hästen när du vill får du visst göra!!! hr nyaa hämtat min och de är så man gör. i fodervärdsavtalet står de att hästen ska hämtas om ägaren anses att den missköts.. då kan dom inte seja nått utan bara att hämta hästen;)

du har helt rätt ,vart md om de själv nyss. de står även i kontraketet atthästen hämtas om ägaren anser att den är misskött.. ;)

Nej, det får du inte. Även om det står i kontraktet behöver det inte vara juridiskt hållbart. Avtalet får aldrig strida mot gällande lagar. Dessa är inte dispositiva och får alltså inte avtalas bort.

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 312
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud