Saffran i sprit?

tanten

Trådstartare
Lite här och där står et att saffran får fram smaken bättre om man blötlägger den i alkohol.
Nu har jag som av en händelse en skvätt cognac hemma, och ska baka lussekatter imorgon.

De finns inte så mycket utrymme att testa sig fram eftersom detta är årets enda bullbak.
Så jag behöver veta - vad gör spriten med saffranet? Ska saffranet stötas först eller löser det liksom upp sig i spriten? Blir saffranssmaken annorlunda?

Ska jag testa, eller förstör jag lussebullarna så de blir annorlunda (har perfekt recept :) ) ?
 
Wincent la upp sitt lussebak på Instagram. Han la den i sprit men jag minns inte i vilken ordning. Tror han stötte den med socker först och sen lät den dra i nån sprit. Det är min husguru på hemmafix och matlagning, bättre än Ernst!
 
Lite här och där står et att saffran får fram smaken bättre om man blötlägger den i alkohol.
Nu har jag som av en händelse en skvätt cognac hemma, och ska baka lussekatter imorgon.

De finns inte så mycket utrymme att testa sig fram eftersom detta är årets enda bullbak.
Så jag behöver veta - vad gör spriten med saffranet? Ska saffranet stötas först eller löser det liksom upp sig i spriten? Blir saffranssmaken annorlunda?

Ska jag testa, eller förstör jag lussebullarna så de blir annorlunda (har perfekt recept :) ) ?
Spriten gör att smaken i saffranet utvecklas mer. Du kan mortla saffranet först om du vill, låt det sedan marinera i 1-2 matskedar sprit över natten. Sen häller du ned allt inkl konjak i degen. Konjak och saffran passar jättebra ihop!
 
det här var något jag lärde mig sent. Så sent som i förrgår. Hade aldrig hört talas om det.

Dock missade jag hur man gör.
 
Jag har gjort så nån gång och mortlat saffranet innan, kan inte säga om det blev bättre. Men det blev absolut inte sämre. Socker går också bra.
 
Jag brukar lägga saffranet i en liten skål, hälla på någon halv tesked socker och stöta runt lite med baksidan av teskeden eller så och sedan hälla på en liten skvätt sprit. Kommer tyvärr ofta inte på det förrns strax innan jag ska baka, men hoppas att det hinner göra lite skillnad. Annars ska det väl helst stå i alla fall över natten.
 
Lite här och där står et att saffran får fram smaken bättre om man blötlägger den i alkohol.
Nu har jag som av en händelse en skvätt cognac hemma, och ska baka lussekatter imorgon.

De finns inte så mycket utrymme att testa sig fram eftersom detta är årets enda bullbak.
Så jag behöver veta - vad gör spriten med saffranet? Ska saffranet stötas först eller löser det liksom upp sig i spriten? Blir saffranssmaken annorlunda?

Ska jag testa, eller förstör jag lussebullarna så de blir annorlunda (har perfekt recept :) ) ?
Det ska gärna stå i någon/några dagar också. Helst ska det vara pistiller. Du behöver inte mortla saffranet. Glöm inte sockret. Jag använder rörsocker. Två matskedar alkohol och en matsked socker per gram saffran brukar jag använda.
 
Sprit eller annan vätska där saffranet får stå och dra.
Viktigast är att köpa Saffran från kända leverantörer så att du får en bra standardiserad kvalitet. Finns många tvivelaktiga sorter som inte har så mycket smak. Man får det man betalar för. Enbart färgen på saffranet man ser i butiken kan man inte ha som referens för en god saffran . Färgen måste analyseras i en gaskromatograf för att man ska se alla de olika färgerna. Indisk saffran är mörkröd men smakar inte mycket. Att mortla med socker kommer från då man köper hela pistilltrådar.
 
Sprit eller annan vätska där saffranet får stå och dra.
Viktigast är att köpa Saffran från kända leverantörer så att du får en bra standardiserad kvalitet. Finns många tvivelaktiga sorter som inte har så mycket smak. Man får det man betalar för. Enbart färgen på saffranet man ser i butiken kan man inte ha som referens för en god saffran . Färgen måste analyseras i en gaskromatograf för att man ska se alla de olika färgerna. Indisk saffran är mörkröd men smakar inte mycket. Att mortla med socker kommer från då man köper hela pistilltrådar.
Köpte ett år dyra ekologiska saffrantrådar. Bortkastade pengar. Lät de dra med sprit i tre veckor och ändå smakade de betydligt mindre än vanlig ”pås-saffran”. Så jag har gått tillbaka till det. Men där varierar ju kvaliteten också.
 
Hel saffran behöver stötas/mortlas med lite socker (sockerbit gärna) för att avge smak. Det blir ännu bättre om man låter den dra i lite konjak eller annan sprit. Bara att hälla i degen tillsammans med övrig vätska.
 
Sprit eller annan vätska där saffranet får stå och dra.
Viktigast är att köpa Saffran från kända leverantörer så att du får en bra standardiserad kvalitet. Finns många tvivelaktiga sorter som inte har så mycket smak. Man får det man betalar för. Enbart färgen på saffranet man ser i butiken kan man inte ha som referens för en god saffran . Färgen måste analyseras i en gaskromatograf för att man ska se alla de olika färgerna. Indisk saffran är mörkröd men smakar inte mycket. Att mortla med socker kommer från då man köper hela pistilltrådar.
Kryddsaluhallen i Istanbul är ett bra ställe för att studera skillnad i pris/kvalitet. Ett antal sorter som för ett otränat öga ser likadana ut säljs i små burkar. Prisskillnaden är stor. De dyraste är Dyyyyra (och de billigaste är inte ens i burkar).
 
Det finns saffron vilket är tistelblomma, billig.
Saffran kommer oftast från Iran idag. Spanien är den stora saffransimportören som sen distrubuerar vidare ut i Världen.
 
Det finns saffron vilket är tistelblomma, billig.
Saffran kommer oftast från Iran idag. Spanien är den stora saffransimportören som sen distrubuerar vidare ut i Världen.
Visst odlar man en hel del saffran i Spanien också? Finns ungersk saffran, men den tycker jag inte brukar vara så jättebra, eller så har jag köpt för billig. Har också köpt i Italien, i Umbrien där de odlades. De hade olika kvalitet och pris trots att de var från samma område.

Så bra saffran som jag förr köpte i en iransk butik får jag nog aldrig mer. De tog in (smugglade ut tror jag) i en större förpackning som de packade om. Man var tvungen att fråga efter den, det var inget de skyltade med. Men sedan blev det för svårt för dem att få ut den.

På en affärsresa till Istanbul var vi några som funderade på om vi skulle ändra/utöka verksamhet till saffransimport istället ... (efter en resa till Sydafrika dök det plötsligt upp en pall med vin på kontoret. Men verkar som att ingen fick till det där med saffranen)
 
Förr kom mycket saffran från Spanien och Grekland. Spanien är de som styr marknaden men med importerad Saffran.
Men det är arbetskrävande att odla saffran så de yngre bönderna satsar på andra grödor.
Kommersiellt så är Ungern och Italien inte stora på Saffran. Har inte hört något om de Länderna när det gäller Saffran.
Kvaliteén styrs av Floral waste, det gula längst ned på pistillstråt. Ju mer kvar ju billigare saffran.
 
Förr kom mycket saffran från Spanien och Grekland. Spanien är de som styr marknaden men med importerad Saffran.
Men det är arbetskrävande att odla saffran så de yngre bönderna satsar på andra grödor.
Kommersiellt så är Ungern och Italien inte stora på Saffran. Har inte hört något om de Länderna när det gäller Saffran.
Kvaliteén styrs av Floral waste, det gula längst ned på pistillstråt. Ju mer kvar ju billigare saffran.
Läste att saffransodlandet i Spanien har ökat igen. Italiensk och ungersk saffran har jag bara köpt på plats, i delar av Italien är de kända för att odla fin saffran.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp