Sätta stolpar över berg.

Blomskan

Trådstartare
Hur gör man för att sätta stolp över berg?
Det handlar om att större delen av hagen kommer hamna på berg.
Så det är alltså inga enstaka stolpar som man då kan ställa i cementklumpar..
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Kan någon form av stolpsko fungera? Borra hål, banka ner stolpskon och fästa stolpen i skon. Då kan man ju byta stolpar om dom blir dåliga med.

Tänker på t ex en sådan här:
Stolpsko_typB.gif
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Går det inte att göra hagen runt berget? Låter avancerat att borra hål i själva berget. Får man göra det utan tillstånd?
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Kan man inte sätta stolpar med fot? Som understöd t ex?
Inte hela vägen runt kanske men åtminstone där det inte går att borra eller gjuta fast stolpen.

(Skånebo som knappt varit i närheten av berggrund)
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Går det inte att hitta ett bättre ställe för hagen? Berghällar blir hala, stor risk för skador.
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Om man tycker stolpskor blir för stort att borra så borde det fungera med vinkeljärn och mindre expanderbult. Jag har aldrig testat det i berg dock men i betonggolv fungerar det bra.

Det kanske räcker att bara borra för några stolpar och däremellan ha typ "hinderstödsfötter" eller betongfyllda bildäck. Tråden kan man ju spänna effektivt med fjädrar om man bara har två fasta punkter.

Jag byggde hage på berg varje vår förr. Det var på vår gamla "gård"(läs hus med stall o stor tomt). Hagen var bara lera frampå våren så då brukade jag bygga hage med hjälp av vita plaststolp och träden ute i våras klippiga "skogsträdgård". Det fungerade fint faktiskt! även om stolparna lutade lite, man fick ju sätta dom så gott det gick i tuvorna ovanpå berget...
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Kl

Man kan göra stolpar med ett kors nedtill och så trär man på bildäck så de står någorlunda stadigt.
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

jag har bara erf. av delvis hage med berg (kanske totalt 100 meter uppdelat i ca 50/50 sträckor med berg. då hade vi som du redan är inne på gjutna cementfötter. funkade jättebra. har du hela hagen berg blir det såklart en stor apparat av det hela, men jag har nog ingen lösning på det, jag hade definitivt velat ha cementblock på så stora sträckor. men finns säkert lösningar beroende på vad du har för hästar och ffa vad du har för el i trådarna.
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Svarar alla.
Hade det funnits möjlighet att bygga hagen på annat ställe hade det givetvis gjorts.
Gården ligger så till att hagar måste byggas över berg.
 
Sv: Sätta stolpar över berg.

Jag bor på ett berg... Så här gör vi när en stolpe måste ner i berget http://stuterinorthhill.se/?p=2350 . Ibland har man liksom inget val...

På en del ställen går inte berget i dagen men det är ändå inte tillräckligt djup jord så att stolpen sitter kvar så där har vi då grävt ner till berget och satt stolpskor med stolp i och så fyllt igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här är blandat stolpar från dagens föreläsning och "påståenden" från diskussionsfrågorna som handlar om intressen och självkännedom...
Svar
0
· Visningar
337
Senast: IngelaH
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
3 935
Senast: Badtz Maru
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 020
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp