Sätta igång häst efter lång vila

kaninälskare

Trådstartare
Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite sporadiskt tömkörd.
Helt frisk och gått ute i hagen långa dagar. Stor häst på 180 mkh ca. Dressyrhäst. Provred den för ca 2 mån sedan, var inte märkbart att den stått enligt min uppfattning. Mjuk och fin, red ett pass på ca 25min. Sen var den såklart inte välmusklad.
Tycker det är lite knepigt med igångsättningen, och ännu knepigare när man inte känner hästen.
Min tanke var att börja med lite tömkörning och sedan varva det med uppsuttna pass. Börja i skritt, och sedan öka successivt varje vecka.
Vill inte vara för snabb framåt, utan vill såklart bygga upp henne hållbart.
Ägaren förespråkade att rid på "som vanligt", korta effektiva pass ca varannan dag i alla gångarter. Börja i ridhuset, och när ni känner varandra kan du köra varannat pass ute i skogen.

Hur hade ni lagt upp igångsättningen på bästa vis i eran situation? Utan att ha närmare vetskap om hästens skick just nu osv.....
 
Vad går hästen i för hage, och har den sällskap? Om den går i en större hage har den ju bättre möjligheter att röra sig själv, och har den sällskap har den en lek-kompis.
Att komma ut och bara skritta är bra för konditionen.
Rida uppför backar är bra för ryggen, och nedför för bärigheten. Gå över upphöjda bommar är också bra för ryggen, och det kan man ju göra både uppsuttet och på töm/lina.
 
Att "rida på som vanligt" med effektiva pass på en häst som vilat i ett år låter rätt vansinnigt i mina öron, även om passen är korta. Jag hade hållt mig till enbart skritt en längre period först och gärna ute i naturen.
Så tänkte jag också när jag började sätta igång min häst som stått några år. Hon bestämde att effektiva pass var grejen för oss. Att sitta upp var som att sitta på en urkraft.
Nu känner inte TS hästen men annars får man nog utgå från individen.
 
Så tänkte jag också när jag började sätta igång min häst som stått några år. Hon bestämde att effektiva pass var grejen för oss. Att sitta upp var som att sitta på en urkraft.
Nu känner inte TS hästen men annars får man nog utgå från individen.
Ja jag får ju känna efter och anpassa planen utefter hästen!
 
Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite sporadiskt tömkörd.
Helt frisk och gått ute i hagen långa dagar. Stor häst på 180 mkh ca. Dressyrhäst. Provred den för ca 2 mån sedan, var inte märkbart att den stått enligt min uppfattning. Mjuk och fin, red ett pass på ca 25min. Sen var den såklart inte välmusklad.
Tycker det är lite knepigt med igångsättningen, och ännu knepigare när man inte känner hästen.
Min tanke var att börja med lite tömkörning och sedan varva det med uppsuttna pass. Börja i skritt, och sedan öka successivt varje vecka.
Vill inte vara för snabb framåt, utan vill såklart bygga upp henne hållbart.
Ägaren förespråkade att rid på "som vanligt", korta effektiva pass ca varannan dag i alla gångarter. Börja i ridhuset, och när ni känner varandra kan du köra varannat pass ute i skogen.

Hur hade ni lagt upp igångsättningen på bästa vis i eran situation? Utan att ha närmare vetskap om hästens skick just nu osv.....
Att börja i skritt och successivt öka låter bra. Glöm inte att låta den vila också trots den är under igångsättning. Ibland kan man behöva stanna kvar på en nivå innan man ökar så man inte bara ökar hela tiden. Håll koll så den inte känns stel, får gallor osv. Jag vet många gör precis som ägaren säger men jag tycker inte det är helt schysst speciellt inte när den stått i över ett år.
 
Så tänkte jag också när jag började sätta igång min häst som stått några år. Hon bestämde att effektiva pass var grejen för oss. Att sitta upp var som att sitta på en urkraft.
Nu känner inte TS hästen men annars får man nog utgå från individen.
haha, jag satt upp på mitt fullblod idag som stått i 2 år, mest för att känna om jag känner någon hälta etc. Har den där hästen vilat i två år är min fråga....Men kan bli farligt med, att man sätter igång för fort.
 
haha, jag satt upp på mitt fullblod idag som stått i 2 år, mest för att känna om jag känner någon hälta etc. Har den där hästen vilat i två år är min fråga....Men kan bli farligt med, att man sätter igång för fort.
Ja, exakt. Min är likadan... räcker med vila någon vecka så är det krut under galoscherna, vill jag lova. Känns dessutom alltid mjuk och fräsch även efter längre viloperioder. MEN hästarna själva är ju inte så bra på att tänka på långsiktig hållbarhet direkt... :angel:😅 så jag skyndar alltid långsamt ändå.
 
Ja, exakt. Min är likadan... räcker med vila någon vecka så är det krut under galoscherna, vill jag lova. Känns dessutom alltid mjuk och fräsch även efter längre viloperioder. MEN hästarna själva är ju inte så bra på att tänka på långsiktig hållbarhet direkt... :angel:😅 så jag skyndar alltid långsamt ändå.
Givetvis, men man kan ju skynda långsamt på olika sätt. Om man har en arbetsmyra kanske det är bättre att rida "normalt" i 15 minuter ett par gånger i veckan än att börja med skritt "dagligen" i flera veckor.
 
Tycker det är skillnad på att sätta igång en häst som varit skadad, och en som bara tappat muskler.
Visst bra att skritta första passen, men tycker inte man behöver hålla sig till enbart skritt i flera veckor. Utan kan lägga in korta sträckor trav och galopp också, och se hur det tas emot.
Och inte glömma vila, varva med tex tömkörning.

Hur skulle du lägga upp träningen för dig själv för att komma form?
Visst promenader är bra, men om målet är att jogga behöver du ju springa lite också. Så länge du värmer upp bra, och inte kör mördarpass.
 
Har hästen gått i (nu antar jag för argumentation skull en bra, tillräckligt stor, stimulerande hage med kompisar, en liten grusruta är förstås en annan femma) hage så bör den ha både travat och galopperat om än inte lika länge som vi troligen vill under våra pass.

Däremot lär den ju ha tappat en del muskler kopplade till att bära ryttare på ett bra och hälsosamt sätt, och har snabbt den får tillbaka varierar från individer. Om hästen tex inte reds korrekt innan den blev anställd kontra en korrekt utbildad häst som redan vet hur den ska göra och bara behöver stärka sig.

Med det sagt menar jag nog att det beror på vad ägaren menar att rida på "som vanligt med effektiva ridpass".
Kortare pass i alla gångarter som bit för bit stegras borde rimligen inte vara något problem så länge hästen klarar att bära sin ryttare hyffsat korrekt.

Däremot lär knappast hästen ta skada om man vill ta en långsammare igångsättning med mycket skritt i början, speciellt om man inte känner hästen/vet tidigare skade historik.

Men det är knappast nödvändigt att vänta 1 månad innan man tar sitt första travsteg om hästen är helt frisk.


Mvh
Fegisen som ofta gör onödigt långsamma igångsättningar :p
 
Det är inte bara kroppen som ska vara med i en igångsättning utan även knoppen.
Värt att påpeka 🙂

Så hästen tycker det är roligt och inte blir för mycket.
Men utetid i hage med sällskap är viktigt! Promenader och tömkörning är jättebra.
 
Tack för alla tips! :) Kan tillägga att jag kommer ta ut tränare redan första uppsatt
Har hästen gått i (nu antar jag för argumentation skull en bra, tillräckligt stor, stimulerande hage med kompisar, en liten grusruta är förstås en annan femma) hage så bör den ha både travat och galopperat om än inte lika länge som vi troligen vill under våra pass.

Däremot lär den ju ha tappat en del muskler kopplade till att bära ryttare på ett bra och hälsosamt sätt, och har snabbt den får tillbaka varierar från individer. Om hästen tex inte reds korrekt innan den blev anställd kontra en korrekt utbildad häst som redan vet hur den ska göra och bara behöver stärka sig.

Med det sagt menar jag nog att det beror på vad ägaren menar att rida på "som vanligt med effektiva ridpass".
Kortare pass i alla gångarter som bit för bit stegras borde rimligen inte vara något problem så länge hästen klarar att bära sin ryttare hyffsat korrekt.

Däremot lär knappast hästen ta skada om man vill ta en långsammare igångsättning med mycket skritt i början, speciellt om man inte känner hästen/vet tidigare skade historik.

Men det är knappast nödvändigt att vänta 1 månad innan man tar sitt första travsteg om hästen är helt frisk.


Mvh
Fegisen som ofta gör onödigt långsamma igångsättningar :p
Så bra tips! Hästen i sig är välskolad och och väldigt korrekt riden enligt min uppfattning. Lite understimulerad just nu och har en del tävlingsnerv i sig självt, var nog lite därav ägaren rekommenderade att rida korta effektiva pass, inte rida ut förrän vi känner varann hyfsat heller och han fått komma igång lite.
Vi får se hur det går och känns, men Troligtvis kör jag nån vecka tömkörning och promenader för att bekanta mig med hästen, sedan börja uppsuttet med skritt nåt pass. Sen varva kortare ridpass på banan med promenader ut, och på töm! Och vila givetvis... Att jobba varannan dag brukar jag tycka är lagom till en början, och några längre dagars vila emellanåt såklart. Allt beror ju på individen såklart.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
654
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
465
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 336
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 205
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp