säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Dressyrmuppan

Trådstartare
Kort och gott; Jag hittade en häst som varit till salu flera månader. Avtalade om att åka och provrida, gjorde så, sa att vi skulle höras av. I sms-konversation finns att jag skrivit att jag är intresserad av att köpa honom. _Så kul! Svarar ägaren. Bl.a. bl.a. Vi är inte helt överens om vem som skall stå för besiktningen av hästen, men jag ringer efter en vecka och frågar om jag kan komma en gång till så vi får prata igenom allt och komma överens. Javisst svarade h*n och vi bestämde tid. (dagen efter samtalet). Några timmar senare sms:ar h*n att det inte är någon idé eftersom hon inte ändrat sig så det är ingen idé att jag kommer. Ändrat dig om vad? skriver jag. Gäller det besiktningen så ok jag betalar hela om den går igenom, men bara halva om det visar sig vara ngt fel på honom. Men hon svarar luddigt om problem i familjen osv. och önskar mig lycka till i hästletandet!
Det som nu STÖR mig, är att jag känner mig lurad att ha åkt närmare 40 mil för att provrida, och sedan ångrar hon sig? Känner att jag vill ha kompensation för min resa om det går, för drivmedel är inte billigt och jag hade hellre lagt de pengarna på något annat...
Allra helst skulle jag ju fortfarande vilja köpa hästen, men det kan man väl inte tvinga någon till :down:
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Nej, hon får sälja till vem hon vill och du kan inte få tillbaka utlägg för din resa. Den risken finns ju alltid.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Men hur sniken får man va?
DU valde att åka och provrida, hon tvingade dig knappast.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Ok. Anledningen var att jag såg på ett ställe att det var en sk. avtalslag som kunde gälla. Iom att hon utgett sig för att sälja hästen till mig men sedan ångrat sig utan speciell orsak. Men jag vill ju inte tvinga någon att sälja häst till mig, blir bara lite trött på sättet och de onödiga pengarna. Det hade varit annat om hon dagen efter provridningen skrivit att hon kände att något inte stämde med mig som köpare, men hon skrev ju att hon tyckte det var kul att jag ville köpa honom! Men sedan ångrade sig som sagt... då känner jag mig ju blåst.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Nej och jag hade helt köpt om hon inte gillade mig, min ridning el. dyl., eller risken fanns ju att även jag inte gillade hästen ;) Men som sagt..
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Det kanske var så att hon inte ville sälja till just dig av någon anledning men ville vara lite "finkänslig" och inte säga/skriva det rent ut? Jag skulle som säljare dra öronen åt mig om en "intresserad" köpare inte ville betala besiktningen själv. Hur ska den människan ha viljan/pengarna att betala veterinärkostnader om hästen blir sjuk i framtiden?

Tänk om alla säljare skulle begära ersättning för tid och pengar som det tar att visa hästen för "intresserade" spekulanter som, i slutänden, inte har tillräckligt med pengar att köpa hästen för summan som stog i annonsen eller som inte "har råd" att betala besiktningen själv...
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Men varför sa hon då ok efter en dags betänketid? :(. Jag har hört jättemånga olika svar på besiktningsfrågan, alla möjliga lösningar. De flesta jag känner som köpt häst har inte alls betalat något. Så jag tyckte en medelväg kunde vara okej att gå. Om jag som köpare ex har otur att vara intresserad av 5 hästar och alla failar vid besiktning, då har ju jag betalat för 5 besiktningar och fortfarande inte fått köpa en frisk häst. Jag personligen tyckte det verkade allra bäst att om hästen inte går igenom så betalar säljaren- den får ju ändå reda på ett fel som deras häst har, och går den igenom så antingen delar man eller så betalar köparen hela. Det tycker jag verkar vara en helt sjysst deal :). Det handlar inte om att inte ha råd, absolut inte! (lade ut bara förra året 38.000:- i veterinärvård för min andra häst utan att blinka, skulle hellre svälta själv!)). Nåja, jag ställde bara en enkel fråga och har fått några svar, tackar för det så länge och letar vidare efter min nya pålle :)
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Jag skulle som säljare dra öronen åt mig om en "intresserad" köpare inte ville betala besiktningen själv. Hur ska den människan ha viljan/pengarna att betala veterinärkostnader om hästen blir sjuk i framtiden?

Menar du att viljan att betala en besiktning säger något om köparens ekonomi? I så fall kan man utgå från det lika korkade uttalandet att om säljaren inte är villig att betala besiktningen så har hästen inte fått veterinärvård den behöver då säljaren inte haft råd.

Jag begär alltid att ägaren ska stå för både besiktning och spattröntgen om hästen inte går igenom, är de utan anmärkning betalar jag själv. Kan jag anta att min ekonomi förbättras kraftigt av att hästen är frisk då eller?

Till TS
Nej du kan inte kräva ersättning, lika lite som säljaren kan begära ersättning för sina utgifter om du inte köper hästen.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Tycker det är jäkligt sniket att hålla på och gnälla om ersättning. Att man förlorar besinpengar när man letar häst är mer regel än undantag. Om man inte fixar den utgiften det innebär att betala för bensin för att åka och provrida en häst tror jag inte man har ekonomi nog att ha en häst in the first place...

Att säljare bestämmer sig för att inte sälja händer hela tiden och man måste acceptera att får nobben ibland. När jag skulle köpa häst nu senast valde en säljare en annan köpare istället för mig som hon tyckte passade bättre ihop med hästen. Visst är det inte kul att bli bortvald, men sånt är livet och klarar man inte det får man köpa häst av någon som inte bryr sig om vem som köper, först till kvarn.

Tycker inte det är rimligt ö.h.t att begära ersättning för bensin, tid osv för att säljaren fått kalla fötter.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Köparen har undersökningsplikt, därför ligger det i köparens intresse att betala för de undersökningar som köparen vill göra. Enkelt och logiskt.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Hon kanske hoppades att du skulle backa ur själv, det är väl inte direkt ovanligt att folk säger att de är intresserade av en utannonserad vara och sedan inte hör av sig mer. Folk brukar inte bli så glada att höra att de rider för dåligt (t ex) för att få köpa hästen, så det vill man som säljare helst slippa säga.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Vilket jag också gör om hästen är fräsch.

Vad som är logiskt eller inte beror på vilken utgångspunkt man har, vill säljaren inte betala om hästen inte går igenom så har jag anledning att tro att den hästen inte är fräsch och att säljaren chansar, de säljarna slipper jag gärna. Det är inte mer än rätt i mina ögon att säljaren får betala om den har en defekt vara till salu.

Jag skulle aldrig begära att säljaren betalar fullständig röntgen och en massa extra prover, men basic utifrån rasens svagheter är rimligt.
 
Senast ändrad:
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Har hästen varit till salu länge så kanske ingen köpare är god nog....
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Jo det kan ju också vara så.. dock så red inte hon bättre än mig, och hästen var väldigt konstigt riden så jag blev som mest "förvånad" när jag började känna på den. Iofs var den stor (178 cm), men väldigt knepigt riden. Min lillasyster red också lite och sa samma sak. Vi kanske red så annorlunda hennes sätt så hon tyckte det var vi som red konstigt ;) Jaa men som sagt, det är som det är! Har några inbokade provridningar i veckan så det ska bli spännande :) Vidhåller dock fortfarande mina principer kring vem som skall betala för vet.bes ;)
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Börjar tro det jag också eftersom den varit ute på annons så länge. Hon sa även att flera provridit men hon inte tyckt någon passat. Så det är väl fler som förlorat bensinpengar då bara för hennes velighet :/
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Som ett straff liksom? Vad som räknas som en defekt kan ju folk ha delade meningar om. Var går gränsen? En del köpare backar nog för mindre grejer än andra. Ofta vet man inte innan vad köparen har för toleransnivå för anmärkningar. Vem betalar om hästen är ua på allt annat men har en mindre anmärkning på röntgen t ex? Det kan nog variera rätt rejält beroende på köpare om den vill backa ur (o därmed slippa betala besiktningen)...
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Utan anmärkning på besiktning är just utan anmärkning. Känner man till något problem så får man avtala det. Jag utgår från att veterinärer inte anmärker på något om det inte finns någon grund. För mig gällde det spattröntgen, och där är det rätt tydligt vad man är ute efter.

Straff? Jag kallar det inte straff utan en mest en konsekvens och logiskt följd av att hästen inte är frisk. Det är rimligen ägarens ansvar att se till att hästen är frisk när den är ute för försäljning eller att man påpekar de defekter som finns i förväg. Ser man betalningen som straff så är det lika mycket straff för köparen, och då blir det mer ologiskt att bestraffas för att hästen man är intresserad av inte är frisk. Köparen har betydligt mindre chans att känna till problem eller ha föraningar än säljaren har.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

vill man garanterat ha en häst så betalar man in handpenning fort som attan. Ägaren har ingen skyldighet att hålla en häst annars. Tyvärr. När jag valt att köpa häst har jag beslutat man jättefort, sedan betalt handpenning eller tagit den på besiktning omgående. Och ja, jag som köpare betalar besiktning...
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Vem som betalar är väl en förhandlingsfråga, men av de hästar jag har sålt så har köparen själv fått stå för besiktning. Däremot skulle jag har tagit den kostnaden i händelse av att underökningen påvisat någon defekt/skada, men mitt utgångsläge har varit att jag säljer en frisk häst och behöver inte själv bevis på det utan ligger i såfall i köparens intresse.
 
Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?

Om det fanns nån ersättning att få skulle jag definitivt velat ha det av min fd medryttarhästs ägare.
H*n frågade flera gånger om jag ville köpa honom och när jag till sist svarade ja - så togs det tillbaka, med löftet att om han skulle säljas så skulle jag få veta det först.
Och när jag senare hör av mig igen så får jag veta att hästen är såld, sen två dagar innan. Gissa om jag blev sur - och ledsen.

Så nej, du har tyvärr ingen möjlighet att få ersättning. Det är ju som när man köper ett hus, först när kontrakt är skrivet så är väl allt giltigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja kort och gott har det blivit så i mitt fall. Bestämde efter ett moget övervägande att min häst och jag skulle gå skilda vägar. Ett...
2
Svar
38
· Visningar
5 755
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på...
2
Svar
25
· Visningar
5 060
Senast: sjoberga
·
Ekonomi & Juridik Hej! Behöver bolla lite med någon! Tittade på en häst i februari, tyckte den var mkt intressant men inte till den peng säljaren...
Svar
10
· Visningar
3 221
Ekonomi & Juridik Ja jag börjar faktiskt undra. Har några ytligare bekanta som ska köpa häst. De är inte jättehästkunniga och för några månader sen var vi...
2
Svar
22
· Visningar
4 185
Senast: Dempe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp