Sälja kvarlämnade saker

cutty

Trådstartare
En fd inackorderad har lämnat en del utrustning kvar. Har en skuld på 1000 kr dessutom som är obetald. Trots åtskilliga påminnelser via mail och telefon har sakerna ej hämtats eller skulden betalats.
Nu har jag tröttnat och annonserat ut utrustningen för att täcka skulden.

Nu till problemet. Jag har blivit polisanmäld för egenmäktigt förfarande och hen kräver att få alla saker tillbaka, efter att ha sett annonsen. Ännu inget sålt, så allt finns kvar. Men hur länge kan jag tvingas ta hand om hens saker? Tre år är det nu...

Kan hen kräva sakerna tillbaka? Får jag slänga dem om de ej hämtas?

Tacksam för svar!
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Be hen betala sin skuld plus ränta och förrådshyra...

Jag tror inte att du egentligen behöver ta hand om hennes saker så länge som du har gjort. men jag kan inte ange något lagrum för det.
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Behöver veta exakt vad som gäller.

Men skulle med glädje ta hyra plus ränta ;)
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Behöver veta exakt vad som gäller.

Men skulle med glädje ta hyra plus ränta ;)

Finns i lagboken,
orkar inte googla nu.

Men vi hyrde ut ett hus, som hyresgästen bara övergav och lämnade typ allt, då behövde vi spara deras saker i ett halvår innan vi fick slänga/sälja. Och då hittade jag svaret i lagen.
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Ja jag hade ju en hyresgäst som bara försvann.... Vet att jag hade rätt att ta ut hyra för magasinering och efter ett halvår kunde *göra vad jag ville'* med sakerna om hyresgästen inte gjort anspråk på dom...

Efter tre år lär ju hyran (och den obetalda skulden med ränta!) ha kommit upp i bra mycket mer än vad sakerna är värda!

Kastade förresten igår massor av saker som tidigare hyresgäster lämnat kvar på min loge....:angel:
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Om ägaren inte gjort anspråk på sakerna efter 6 månader får du göra vad du vill med dem. Slänga, sälja, bränna, ge bort, you name it.

Tror polisen egentligen bara skrattar åt personen för att ha anmält dig för egenmäktigt förfarande efter att inte ha gjort anspråk på sina grejer på tre år. Lite sent om man säger så...

Informera personen om att det gått tre år och att du därmed har rätt att göra vad du vill med dennes saker, sen skickar du en faktura på skulden + lagerhyra + ränta. Betalas den inte kan du låta den gå till inkasso/KFM.
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Lite KL, typ...

Kan TS ringa Polisen och fråga hur de ser på anmälan mot henne?
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Ja varför inte. Har det gått tre år och man dessutom upprepade gånger har bett personen komma och hämta sina saker utan att denne gjort det lär det inte bli några påföljder.
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Nja, jag tror inte att de kommer att svara på det specifikt, utan mer generellt. När jag ringde till polisen för att vi hade hört ryktas om att vårt företag hade blivit polisanmält sa de att med hänvisning till förundersökningssekretessen svarar de inte på frågor om man har blivit anmäld, utan det är först när en åklagare tar upp en förundersökning som man får reda på att man har blivit anmäld. (I vårt fall blev vi aldrig kontaktade av polisen, så antingen var det ingen anmälan gjord eller så lades utredningen ner.)
 
Sv: Sälja kvarlämnade saker

Fick inget vata då jag ringde polisen, men ett par dagars senare kommer hon med sin mamma. Betalar skulden och hämtar sakerna!

Men nog skrattar polisen. Ex begagnade borstar, träns, trasiga skor etc... En proppfull IKEA-påse med "skräp".

Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp