sälja, hur har ni gjort?

NightRain

Trådstartare
jag har en eventuell köpare på min häst nu.. får reda på svaret i slutet av veckan.

då jag aldrig sålt förut så undrar jag lite saker..

besiktning: köparen betalar? (varför, varför inte?)

kontrakt: skriva eget?(vad i såfall ska de innehålla? kan jag sätta dit vad jag vill?)(varför, varför inte?)

vad tycker ni SKA skickas med? vad tycker ni kan köpas till?

ja jag vill nog veta lite hur ni har gjort när ni sålt..
 
Sv: sälja, hur har ni gjort?

Jag är inte världsvan vid detta men kan komma med lite tips iaf om hur jag gjort som säljare/köpare.

Besiktning: köparen har undersökningsplikt. Är inte hästen nybessad med papper så gör jag det själv då det inte är säljarens ansvar. Vill du besiktiga åt köparen så gör det, men jag hade inte krävt det av en säljare.

Kontrakt : köp ett riktigt och gör eventuella tillägg där i.

Utrustning: jag har köpt tre hästar varav en fick med sig två träns, en grimma och trasiga utetäcken. De andra två fick jag i bara grimma.
När jag sålde den ena skickade jag med hennes träns,benskydd,ett utav utetäckena och grimma.
Man vill ju som köpare gärna ha en sadel direkt som passar hästen, men när jag sålt har jag valt att sälja med den separat om dom vill ha den då det varit endel värde där i och hästen såldes för mindre än hon va värd och så snäll är jag inte att jag då även skickar med sadel trots att köparen var en bekant.

Helt och hållet upp till dig med andra ord :)

Nu blev detta inlägg kanske rörigt o inte exakt vad du var ute efter, men förhoppningsvis fick du lite att lägga till i dina tankar :)
 
Sv: sälja, hur har ni gjort?

Köparen betalar besikting om den går igenom, om den inte gör det betalar du.


Ang kontrakt så skulle jag ta ett färdigt (typ Deckeman) o ev komplitera med egna uppgifter osv.


Tycker inte man behöver skicka med ngt, men på sin höjd grimma/grimskaft, evt något täcke samt träns. EJ sadel iaf om den inte är utprovad osv.
 
Sv: sälja, hur har ni gjort?

tack ska ni ha båda två=)
kan man få tag i kontrakt som är "giltiga" gratis? eller är de köpa som gäller om de ska gälla i eventuellt tvist? å om man lägger till eget gäller de egna då åxå i en tvist?

grimma hade jag tänkt skicka med en i nylon den i läder vil ljag bnehålla:P eller är de sniket? hehe
skicka med de just för att den måste ha när den står i transporten.. annars så tänkte jag ta några tusenlappar extra för sadeln då den är "gjord" efter honom å antagligen inte kommer passa en ny häst jag skaffar..
sen tänkte jag faktiskt skicka med de träns som jag fick med närjag köpte honom.. ett skruttigt gammalt med ett tredelat bett på.. så man inte står helt utan utrustning(om personen inte har fler hästar innan denna då)

å då kommer jag låta köparen betala besiktningen..

hur går den till egentligen`? besiktningen alltså? hur mycket/lite krävs för att den inte ska bli godkänd?
 
Sv: sälja, hur har ni gjort?

Det ska inte finnas några som helst hinder för att hästen ska kunna A1-försäkras, det är mitt absoluta krav vid besiktning. Sen kanske veterinären hittar några små skavanker som inte har någon betydelse i det sammanhanget, men som kan föranleda att köparen backar ur.

Senast jag köpte häst köpte jag färdiga kontrakt i min närmaste ridsportaffär - tror de kostade strax under 100 kronor för två ex.
Det är ingen större summa i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Sv: sälja, hur har ni gjort?

okej men vad är de som gör att den inte går genom? hältor antar jag? eller om dom hittar annat på de sättet.. men kan de även handla om mindre saker som.. ja jag vet inte:P tex.. stel i ena bogen när den springer i ett visst varv eller liknande`?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 211
Senast: julgrisen
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 182
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp