Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Aliche

Trådstartare
Nu är det eventuellt aktuellt att sälja min älskade pärla till den nuvarande fodervärden som har bett om ett prisförslag men jag vet inte riktigt hur jag ska tänka så jag ber Buke om råd!
Hästen ifråga är ett HBL-sto född 97 (skulle lika gärna kunna va 7 år..), 153 cm men känns mycket större att rida, piggelin utan dess like och enligt tränare "kommer hon springa tills den dan hon dör" vilket innebär flera bra tävlingsår kvar i henne :) Hon är tävlad upp till nationell 130cm men är liite för liten för att räcka till i kombinationerna i dom klasserna men är klockren upp till 120cm. Fin i dressyren och super ute, lättlastad, dock är hon speciell och verkligen inte alla som klarar av henne, mycket egen vilja och humör men med rätt ryttare en fantastiskt underbar häst som man lär sig otrolig mycket på som ryttare och galet rolig kompis som älskar att tävla och visa upp sig.

Då är ju frågan vad man skulle prissätta en sån häst? Jag köpte henne för 40000:- hon va ute för 50000:-, fodervärden har haft i henne i ca 3 år och dom funkar super tillsammans och jag känner mig jättetrygg att ha henne där så för mig är det viktigaste att hon (förmodligen) resten av sitt liv kommer få stanna hos dom och må så bra som hon gör nu men visst, jag badar inte i pengar så alla tillskott välkomnas ju.
Hur hade ni resonerat? Hur har ni själva gjort och tänkt i en sån här situation? Eftersom hon är väldigt speciell och få ryttare funkar med henne så är det ju guld att veta att den här ryttaren och familjen vet hur hon är och klarar av henne så himla bra.

Hjälp mig :)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Vad är det som gör henne svår? Är det "extremt" så säg max 25-30, kanske tom 20? till fodervärden för att "slippa" besväret med att hitta en som klarar av henne? =)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Svår kanske var fel uttryck men hon är väldigt selektiv med vem hon accepterar, hon har mycket egen vilja och åsikter och för att funka med henne måste kemin stämma, man måste förstå hur man ska hantera henne och kan man det är hon världens mysigaste men det går inte att bara bestämma över henne hursomhelst :)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Ungefär 20000kr kan väl vara rimligt ev mindre. Hästen är ju ingen ungdom och av en mindre attraktiv storlek är den även lite svårriden så känns den inte helt lättsåld. Men allt handlar ju om hur snart du vill få sålt hästen.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Nej ungdom är hon kanske inte men extremt fräsch och aldrig varit skadad, i huvvet är hon fortfarande typ 8 :) jag vill ju inte sälja henne till någon annan än fodervärden om det blir aktuellt så det handlar inte om att tjäna pengar men samtidigt vill jag inte ge bort henne heller. Vill bara komma fram till vad som är rimligt med tanke på omständigheterna vilket inte är det lättaste.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Nej det förstår jag men rent krasst så är hästarna billiga i dagsläget. Men du kan ju göra så att ger henne ett pris men har en viss prutmån på det. Har du tur så tar hon ditt pris annars får ni försöka komma överrens om du vill att hon ska behålla hästen.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Runt 25000 tycker jag låter rimligt.

Men du kan ju fråga vad de är villiga att ge för hästen och sen jobba därifrån.
Själv skulle jag hellre gå ned i pris och veta att hästen får det fortsatt bra än att trilskas på småpengar.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Jag hade frågat fodervärden vad de kan tänkas ge och sedan fundera över om det känns som ett ok bud -och är det inte det kanske man kan förhandla lite.

För mig hade det varit så himla mycket värt att den lite svårare hästen får stanna hos en ryttare som känner den och tycker om just DEN hästen.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Svarar alla
För mig är absolut det viktigaste att hon får stanna kvar där eftersom dom funkar så bra med henne :)
Hade nog själv tänkt i banorna runt 20000:- så det var skönt att höra att det verkade rimligt men som många av er säger, ska nog höra vad fodervärden tänker själv och jobba utifrån det!
En följdfråga:
Ni som har sålt en lite äldre häst eller en speciell häst till fodervärd (eller nån annan) har ni tyckt att det var värt med en återköpsklausul? För mig är det ju jätteviktigt att hon inte av någon anledning blir en vandringspokal med tanke på hennes lite speciella mentalitet, hur har ni i såna fall utformat det?
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Jag gillar inte återköpsklausuler, är det en vettig person som det verkar som och som ni har haft kontakt med i flera år så kommer de om möjligt kontakta er eändå om de vet att ni är intresserade av återköp. Och har de inte för avsikt att följa avtalet så är det dyrt och krångligt att få rätt, man måste även lägga in vite vilket känns direkt olustigt.

Det enda läget jag gått med på någon återköpsklausul är om man fått en attraktiv häst till underpris och då enbart en begränsad period (upp till ett par år) eller gratis. Vill ägaren behålla kontrollnr får de lämna ut på foder istället.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Jag skulle sälja den för max 20-25. Funkar det bra och känns bra är det ju kanon. Då skulle jag inte ta för högt pris heller med tanke på att det är fodervärden som har ridit den under 3 års tid. Det är ju trots allt hemmet som är viktigast, och har hon det bra så tycker jag ett förmånligt pris vore det bästa :-)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Jag har skrivit in att jag har förtur om hästen av någon anledning ska säljas igen. Även om det är en person man litar på så tycker jag att det är bättre att det står för mycket än för lite i kontraktet för att i den mån det går minska eventuella frågetecken eller osämja. :)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Nej ungdom är hon kanske inte men extremt fräsch och aldrig varit skadad, i huvvet är hon fortfarande typ 8 :) jag vill ju inte sälja henne till någon annan än fodervärden om det blir aktuellt så det handlar inte om att tjäna pengar men samtidigt vill jag inte ge bort henne heller. Vill bara komma fram till vad som är rimligt med tanke på omständigheterna vilket inte är det lättaste.

Oavsett hur pigg hästen är så är den 17 år gammal och du kan inte prissätta som en 8-åring.

Runt 20000kr om du tycker att hästen passar hos fodervärden och vill sälja till denna.

Ett annat alternativ, om fv inte har råd, kanske är att låta hästen vara kvar på foder.

Jag gav bort en häst i 25-30000kr klassen till en kompis, eftersom de passade ihop och jag inte passade med hästen och hästen skulle varit svårsåld till någon annan.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Nej det förstår jag också, jag ville bara förklara hur hästen är. Det är ju skillnad på 17-åringar och 17-åringar :)
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Jag hade inte betalat mer än 15 000 kronor för ett 17 årigt halvblod. Jag gav 14 000 kronor för min arabvalack som var utbildad LA hoppning och dressyr och då ingick ALL utrustning. Han blev 27 år gammal, så visst hade jag glädje av honom i 10 års tid men hos mig fungerade han som skogsmulle/lättare träningskompis på grund utav sin ålder och att jag ville att han skulle hålla länge.

Med tanke på att hästen är en "enmanshäst", varit hos din fodervärd i 3 år och dessutom är till åren kommen, hade jag satt en prislapp på 15 000 kronor. Men det är din häst och du bestämmer.

Det bästa är väl om du diskuterar detta med fodervärden. Det ska ju passa hennes plånbok också!
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

jag hade också tyckt att 15 000 var mer lämpligt, du vill att fodervärden ska ha kvar hästen, och hästen är lite spec och äldre.
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Intressant fråga det där. Jag är ju i omvända situationen och har har en foderhäst som jag med största sannolikhet kommer köpa för jag trivs väldigt bra med henne.
Ägaren har haft ute henne på annons tidigare men inte fått sålt så om jag får kapa tråden lite så vore det intressant att få veta vad ni andra hade kunnat tänka er att betala för denna häst:

13-årigt halvblodssto, 163 cm i mkh, tävlat LB dressyr med godkänt resultat och har även startat LA men inte med något vidare resultat. Tävlat lite lätta klasser i hoppning upp till 120 med hyggligt bra resultat. Kapaciteten räcker gott och väl till det jag vill göra.
Kräver en del av ryttaren i dressyren för att komma till sin rätt (ganska normal häst med andra ord ;) ). I hoppningen så får man inte vara rädd för lite fart. :D
Går utmärkt att rida ut på både själv och tillsammans med andra. Gör aldrig några dumheter som att bocka, stegra eller liknande. Överlag är det en väldigt trevlig och snäll häst att hantera och pyssla med.....så länge man inte försöker klippa henne under magen när hon brunstar. ;)
Lätt att lasta, funkar bra ihop med andra hästar i hagen.....märks det att jag gillar denna hästen eller? :D
 
Sv: Sälja häst till fodervärd, hur tänka prismässigt?

Vad skulle marknaden betala för en gammal, liten häst som de flesta inte klarar av att rida?

Inte mycket, inte jag iallafall. Iofs, jag hade aldrig varit intresserad av en sån häst :)

Hade jag varit ägaren så hade jag varit glad att hästen har möjlighet att få ett hem hos någon den trivs och fungerar bra med. Symbolisk summa, max 10´000 kr
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 951
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 730
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp