Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Läst om mitt första inlägg och kan inte läsa in öht att jag ansett att säljaren gjort fel. Tvärtom, jag tycker personligen det var helt rätt beslut. Det jag syftade på var pengarna som gick om intet.


hon hade alltså en anledning att helt plötsligt häva köpet, tog tillbaka hästen och förlorade pengarna.
antagligen så ansåg hon att hästen inte mådde bra hos henne för hade det varit så att köparen krånglade med betalningar och dom hade ett bra avtal, vilket jag hoppas att dom hade eftersom hon sålde en såpass dyr häst under avbetalning, så hade hon kunnat göra en anmälan om kontraktsbrott.

så min fråga är, hade det varit bättre att köparen betalat hela summan på en gång och din kompis fått reda på i efterhand att hästen hade ett helvete hos sin nya ägare?
för har man väl sålt hästen kan man inget göra...

bara lite funderingar...
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

KL

För att spinan vidare på ämnet..

Om man är näringsidkare kan man då istället välja att lägga upp det som en månatlig fakturering?
Är det då lättare att gå till kf om något går snett?

Hur gör man med passet på en icke betald häst?
Vet ju att passet måste följa hästen och endel verkar ju tro att passet är det samma som ägarbeviset..
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

*kl*
Skulle heller aldrig sälja en häst ( eller någonting annat för den delen) på avbetalning. Behöver man pengar så får man spara eller låna av banken eller släkt och vänner, inte av mig som säljare. Tanken med att det är bra att få lite pengar åt gången som säljare är väl god någonstans men det förutsätter att köparen faktiskt betalar och dessutom att det inte händer något med " varan" under avbetalningstiden. Skulle heller inte sälja på det sättet till en bekant jag litade på just för att det är den typen av vänner jag vill ha kvar och det är så mycket som kan gå fel och bli tjafs av.

Folk som inte har några som helst problem med sina utgifter har ju sällan problem med varken att spara eller att få ett lån. Därimot skulle jag helt klart kunna vänta på att sälja till rätt köpare om den behövde lite tid att spara ihop det sista.

Just detta kan ju vara ett stort problem.
Den mest seriösa köparen kan ju exempelvis få för sig att varan var behäftad med fel vid köpet och vägrar således att fortsätta avbetalningen.
Vad ska du så göra?
Det finns ju liksom ingen vara att ta tillbaka.

Eller att köparen bara inte anser sig ha lust att betal om hästen är död/skadad..
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag kan mycket väl förstå att man ibland chansar på att sälja på avbetalning om det handlar om svårsålda hästar. Om man försöker sälja en häst månad ut och månad in så kan kostnaden man haft på den under tiden mycket väl bli högre än värdet på hästen. Det är ju ingen vanlig "lagervara" det handlar om och billiga hästar är lika dyra i drift som mer värdefulla. Men avbetalning är ett jäkla vågspel och det är stor andel som går åt skogen men det finns sätt att skydda sig om man tänker till...

Man kan skriva ett "hyrköpsavtal". Det innebär i praktiken att köparen varje månad betalar en viss summa i hyra för hästen och den dagen hyressumman sammanlagt har kommit upp till köpesumman övergår hästen till köparens ägo.

Har själv använt mig av det här och i det fallet blev det mycket riktigt strul - köparen slarvade med betalningarna och till slut struntade hon i det helt fast att hon endast hade ett par inbetalningar kvar tills hästen var hennes. Jag tog till slut tillbaka hästen utan att betala tillbaka ett öre till köparen. För det var ju ingen avbetalning hon hade gjort, endast hyra för den tid hon hade haft hästen. Surt för tjejen men helt enligt kontraktet och helt självförvållat.

Blomskan - passet har inget med äganderätten att göra, det ska alltid följa hästen.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Låter nästan som det Blufish´s kompis var med om.
Måste ju säga att den uppgörelsen känns mer säker för mig som säljare.
Då äger jag ju fortfarande hästen och borde således ha större rätt att hämta hem den om något går snett.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag sålde min förra häst mot avbetalning. Hästen hade varit på foder i ett år hos samma som köpte och vi hade bra kontakt (har fortfarande). Det var ingen stor summa men hon betalade det hon kunde vid kontraktskrivande och ägarbyte och sen betalade hon av resten på 12 månader. Det gick hur bra som helst.

Jag hade inte gjort det om jag inte kände personen!
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 363
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 080
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp