Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Blomskan

Trådstartare
Alltså jag måste bara få undra en liten fråga..
Hur tusan kan man sälja en häst på avbetalning?

Om någon ska köpa häst av mig och inte sparat ihop pengarna först - då får de vackert gå till banken!
Jag är ingen bank!
Det är ju som uppgjort för att det ska bli fel och osämja!

Får man inte banklån av någon anledning - då ska man inte köpa någon häst.
inte sagt att man inte SKA HA häst men man köper sig inte en ny om ekonomin är dålig/man har anmärkning.

Era åsikter?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Beror ju på vilken typ av häst och ålder osv i sammanhanget.

Jag säljer ju mina som föl och då kan jag även skriva med i annonsen att ev. avbetalning kan tänkas, det är ju lite för att få en första kontakt, och fölet står ju kvar hos mig i några månader till, så om de vill betala av salusumman under den tiden, så är det helt ok för mig. Jag har ju som sagt, varan kvar.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Men då släpper du väl inte iväg fölet för än det är betalt eller?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Det har hänt, men då har jag ju sålt till ngn jag känner eller blivit rekommenderad osv. För min del kan jag tycka att det är positivt att få en extra slant 'varje månad' en period och ibland vill man kunna välja vart sina telingar hamnar. ;)

Jag har hittills aldrig mött på problem, men å andra sidan så är det också få som faktiskt frågat om möjligheten även om det står i annonsen, och de jag inte känner och som frågat och där jag bett om referenser så som hovslagare osv, de har oftast inte hört av sig igen.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag skulle aldrig göra det. Då känns det som att min häst inte kommer få nödvändig vård eller utrustning som passar. Om ens rätt foder. Nej, aldrig i livet. Vet en vän som köpte en häst på avbet. Rätt stor summa kontant sedan resten pö om pö. Efter ett par månader hävdes köpet från säljarens sida, 70 k puts väck.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Fast det lär ju finnas en anledning till hävande av kontrakt? Fär jag tror väl inte annars att kompisen skulle accepterat att 'bli av med' en så stor summa pengar?! :eek:
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Ja det fanns det, men oavsett är det ju ingen summa man har på fickan bara sådär. Så avbetalning, nej.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Ja det fanns det, men oavsett är det ju ingen summa man har på fickan bara sådär. Så avbetalning, nej.

Så du menar att säljaren gjorde fel då? För så kan man tro när man läser din text.
Samma summa pengar hade ju varit puts väck om personen tagit banklån och behövt t ex avliva hästen akut.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Nej, jag menar att jag inte alls är förtjust i avbetalning, det var väl det tråden handlade om? Jag ser en viss skillnad i dina jämförelser. Har man hästen försäkrad får man förhoppningsvis ut en summa om den går och dör.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Fast du har ju skrivit ditt första inlägg som om säljaren gjort fel och att din vän blev av med 70' på ingenting.
Det är det jag ifrågasatte, inte vad folk tycker eller inte tycker om avbetalning.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Läst om mitt första inlägg och kan inte läsa in öht att jag ansett att säljaren gjort fel. Tvärtom, jag tycker personligen det var helt rätt beslut. Det jag syftade på var pengarna som gick om intet.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

kl

jag har både köpt och sålt hästar där det varit avbetalningar och allt har gått som smort. Haft bra kontrakt och en öppen dialog med säljare/köpare.
No problems alls.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag köpte min kille på avbetalning. Dock en lite annan situation i och med att jag haft honom som foderhäst, precis som egen, i drygt två år.

Ägaren var hursom lite tveksam, och det kan jag förstå, så mycket som kan gå fel.

jag fick betala 30 k delat på fyra betalningar. Och det är jag, förra ägare och hästapånke glada för idag:)
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag hade inte sålt på avbetalning till vem som helst.
Nu har jag en häst i träning hos en ryttare jag anlitar, som hon bestämt sig för att köpa. Hon har råd att äga hästen, men inte att lägga upp en större summa på en gång, därför ska hästen betalas av på ett år, delvis med pengar och delvis med tjänster då hon rider andra hästar åt mig. Jag säljer hellre på detta vis till henne, eftersom jag vet att hon alltid tar väl hand om hästen och ger den bra förutsättningar att utvecklas, än att få hela summa direkt av någon jag inte känner och där jag egentligen inte vet hur hästen får det.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag betalade min ena häst i två omgångar. Säljaren är en av de personer jag litar på allra mest i hela (häst)värden och jag blev riktigt rörd över erbjudandet. Och är det fortfarande tre år senare. I mitt fall handlade det om att jag inte hade möjlighet att lägga summan på en gång, och framförallt inte precis då. Jag är och kommer alltid att vara henne evigt tacksam för min underbara häst :love: Han är en på miljonen, och hade hon inte gett mig det förtroendet så hade jag aldrig kunnat få just honom utan fortsatt leta efter en häst som var så nära som möjligt... (trånade efter honom under låååång tid (vi pratar år) innan han väl stod på stallplanen hos mig)

Jag hade dock aldrig vågat varken köpa på avbetalning av eller ta lån för en häst med en obekant människa som säljare. Det måste vara någon jag verkligen litar på. Jag skulle kunna tänka mig att sälja på avbetalning också, men då på samma premisser och absolut med ett ordentligt genomtänkt kontrakt.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

*kl*
Skulle heller aldrig sälja en häst ( eller någonting annat för den delen) på avbetalning. Behöver man pengar så får man spara eller låna av banken eller släkt och vänner, inte av mig som säljare. Tanken med att det är bra att få lite pengar åt gången som säljare är väl god någonstans men det förutsätter att köparen faktiskt betalar och dessutom att det inte händer något med " varan" under avbetalningstiden. Skulle heller inte sälja på det sättet till en bekant jag litade på just för att det är den typen av vänner jag vill ha kvar och det är så mycket som kan gå fel och bli tjafs av.

Folk som inte har några som helst problem med sina utgifter har ju sällan problem med varken att spara eller att få ett lån. Därimot skulle jag helt klart kunna vänta på att sälja till rätt köpare om den behövde lite tid att spara ihop det sista.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag skulle aldrig sälja häst på avbetalning till någon för mig okänd människa.

Jag har sålt en billig häst på avbetalning till min kompis. Vet att hon har råd att ha häst, hästen flyttade till gården bredvid min så jag vet hur den sköts.
Hade inga svårigheter att få in pengarna utan osämja. Jag hade inte bråttom att få pengarna och min kompis mådde sämre än jag av att inte ha betalat färdigt.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag har sålt häst på avbetalning. Men vi skrev ett fodervärdsavtal på ett år och hon betalar 500kr i månaden för honom. Eller så jobbar hon en vardag i månaden hos mig.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning, hur tänker man?

Jag skulle varken köpa eller sälja på avbetalning
om det var någon jag verkligen (och då menar jag VERKLIGEN)
känner och litar på.
Och då är ett genomtänkt kontrakt superviktigt!
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 363
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 409
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 405
Senast: tuaphua
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 080
Senast: verser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp