Sälja häst med sadeltvång

Zizzi

Trådstartare
Jag har en häst med sadeltvång, som jag ska sälja. Om jag skriver in det klart och tydligt i kontraktet, kan de väl inte reklamera hästen på grund av det? Jag säljer den för att jag själv inte klarar av den, nämligen.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Nej det kan dom inte. Men ett tips är att du låter röntga ryggen ev halsen innan så att du vet att det inte finns något fel där som orsakar det. Om där finns ett fel som upptäcks senare så skulle det i vissa fall kunna räknas dolt och ställa till det för dig.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Alternativt skriver man in att hästen säljs i befintligt skick och är inte utredd? Kan det ändå bli problem då ?
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Hon är röntgad, och utredd på "alla" sätt vi har kunnat komma på, men det kan ju förstås ändå vara så att det är något fysiskt fel som vi inte har hittat. Jag tänkte också på det där med befintligt skick, kan man skriva så om en häst?
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Befintligt skick kan man använda om man är i Köplagen (t ex privatperson som säljer till privatperson) men inte i Konsumentköplagen (t ex näringsidkare som säljer till privatperson). Men det från tar inte dolda fel, det är det som är lurigt. Man kan möjligen skriva in att köpare och säljare är överens om att ta bort dolda fel, men det är jag tveksam om någon köpare går med på. Inte är det säkert heller att håller om det skulle bli en tvist.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Jag hade skrivit något i stil med "hästen visar sadeltvång och köparen är informerad om detta samt har tagit del av den veterinärutredning som vidtagits med anledning av detta. Orsaken till sadeltvånget är inte klarlagt vilket köparen är medveten om, och säljaren friskriver sig därför allt ansvar för sadeltvång och ev. underliggande orsaker".

Men det är min högst personliga formulering och grundar sig i att jag låtit köparen få fri tillgång till alla handlingar.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Om den är såpass att du "inte klarar av den" måste det vara extremt kraftig sadeltvång eller ett beteendeproblem...

En häst med sadeltvång är inte omöjlig på något sätt, de kan få panik om man använder dålig sadel och sadegjord, samt spänner för hårt och snabbt, smäller skänklarna i sidan på den osv.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Definiera omöjlig. Det finns sadeltvångshästar som inte ska användas till ridning (eller körning). Som att tvinga människor med ångest att varje dag - för någon annans nöjes skull - göra det de möjligen kan vänjas att göra, men inte tycka om.

Visst, somliga hästar går att få bra och bättre, men är det verkligen i alla fall något att sträva efter om hästen visar stort obehag?
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Nej men TS skriver ju att HON inte klarar av hästen. Är den så extrem som du skriver så är den inte ridbar oavsett hur duktig köparen må vara och kan med andra ord inte säljas som ridhäst öht.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

DU skriver att "En häst med sadeltvång är inte omöjlig på något sätt" och det är ett rätt tvärsäkert uttalande om hästar med sadeltvång.

Vi vet inget om hur duktig ryttare TS är, och om det finns andra som klarar av hästen.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Du missuppfattar. Omöjlig UTÖVER sadeltvånget.

Vet mkt väl hur det är att ha en häst med sadeltvång, men det handlar knappast om att "klara av".
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Jag sålde en häst med sadeltvång för 2 1/2 år sedan. Först (3 år sen) sålde jag till en tjej som var här och provred och jag sa precis hur det var. Nu var det inte bara sadeltvånget egentligen med henne då hon var väldigt ohanterad när jag köpte henne, så det var mycket nytt för henne, både lära sig bli hanterad, acceptera sadel, bli inriden mm.

Jag red in henne och det gick stadigt framåt, hon var jätteduktig. Men det blev problem hos den första tjejen som köpte henne, hon ringde mig och ville ha hjälp, det slutade med att jag köpte tillbaka henne. De två passade överhuvudtaget inte alls ihop, de blev liksom nervösa och spända i varandras sällskap.

Tog tillbaka henne, fick i princip rida in henne på nytt och satte sedan ut henne till salu igen. Det kom flera och provred och den lilla hästen skötte sig exemplariskt. En tjej var här flera gånger och provred och köpte henne.

Idag träffas vi lite då och då ute på tävlingar, de har tillsammans vunnit ett par lätta klasser i dressyr och blivit placerade flera gånger. Och de gillar varandra, syns så tydligt!

Så bara för att hästen var omöjlig hos en ryttare behöver den ju inte vara det hos någon annan.
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Så bara för att hästen var omöjlig hos en ryttare behöver den ju inte vara det hos någon annan.

Jätte sant!!!!! :)

*kl*
Man kan väl både visa och sälja hästen endå.
Jag sålde en häst till en som bodde 80 mil bort, osedd, trots att den för mig var omöjlig att lasta.O_o
 
Sv: Sälja häst med sadeltvång

Hästen är trevlig att hantera på alla sätt, så ni behöver inte oroa er för att jag inte kan visa den för hand. Det är i ridningen sadeltvånget visar sig, och det är inget jag vill ge mig på att försöka reda ut. Kanske för att jag är en värdelös ryttare, Centaur? En människa med lite mindre självförtroende och självinsikt hade säkert tolkat ditt inlägg så, och blivit ledsen. Tänk gärna på hur du skriver dina inlägg.

Lovisaleonora, tack för formuleringen! Då känns det i alla fall som att man har garderat sig så gott det går. En ny ägare kommer naturligtvis att få full insyn i hennes problematik, journaler osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
989
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
617
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp