Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

cikoria

Trådstartare
:devil:
Fick ett brev i min brevlåda idag
Hej alla medlemmar!
Nu är det dax för årets lotteriförsäljning, som i år består av Vings reselotteri och i samband med det så säljer vi även Foreverest alovera produkter.
Syftet med försäljningarna är att förtjänsterna behövs till klubbens kassa för att ha råd med föreningens omkostnader.

Som vi kom överens på vårat medlemsmöte tidigare i år så skall dessa försäljningar fördelas ut till alla AKTIVA MEDLEMMAR, dvs. de som riderlektioner,annläggningskort,har tävlingslicens, tränar för klubben ect

Frågan brukar komma , Vad gör jag om jag inte lycka sälja? och svaret blir, det är upp till var och en att lösa sin uppgift, antingen genom att själv sälja eller att be andra om hjälp att sälja, tex vänner eller andra medlemmar i klubben.
Alla familjer tilldelas 25 lotter 50 kr styck,
Alla familjer KA sälja 5 produkter ur Forever aloes produkter

Har kortat ner brevet och skulle villa ha synpunkter , Jag blir mest upprörd för formuleringen och gissar att jag själv kommer att ha svårt att få iväg samtliga lotter, säljer även till skolresa och för andra klubbar och var med på årsmötet där jag fick reda på att alla medlemmar var lika värda och att det inte finns passiva och att man bara kan böna och be medlemmarna att göra sitt bästa för att kunna ha sin ridskola kvar och sälja typ lotter kläder osv.
Känner ingen brinnande arrangemang för denna klubb längre blir bara jäkligt irritread
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Byt klubb?
Jag hjälper gärna till att försöka sälja saker på jobbet eller köpa saker som går att ge i present till släkt/vänner men just det där med "påtvingat försäljande" skulle jag aldrig gå med på. Visst att klubben kanske har det taskigt ekonomiskt men om man som medlem själv har det knapert med tid och pengar och man redan har valt att lägga det på klubben i form av medlemsavgifter osv så ser jag inte att man som medlem sen ska bli påtvingad saker. Höja medlemsavgiften tycker jag oftare är ett bättre alternativ än att kräva att medlemmarna ska sälja skräp som ingen egentligen har nytta av.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

det där är ju världens smartaste affärside från dessa företag som säljer genom skolklasser, föreningar osv, "för ett gott syfte". Själva affärsidén är ju att folk ska ha så dåligt samvete när de inte lyckats sälja allt (alternativt vara tvingade då tydligen) att de köper en massa skit de aldrig ens skulle fundera på i andra omständigheter.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Jag hade blivit vansinnig! Jag köper aldrig lotter och skulle aldrig i livet vilja tvinga andra att göra det. Jag har knappt med tid som det är med heltidsjobb och häst, inte en chans att jag har möjlighet att lägga tid på att kränga bort skitgrejer till stackars nära och kära.

:devil::devil:

INTE OK! :mad:
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Min spontana undran är vad som häder om man helt enkelt vägrar. Blir man utesluten då ???:devil:
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

25 lotter á 50 kronor, jag skulle inte få en enda såld och att lägga ut 1250 spänn själv... det skulle jag aldrig ha råd med. :crazy:

Jag hade bytt klubb.

Är naturligtvis medveten om att många klubbar är ideella och har det svårt med ekonomin, men jag kommer aldrig att se hur det berättigar tvång och, i mina ögon, straffavgifter. Jag hade aldrig gått med på det om jag bara haft anläggningskort eftersom jag då ser det som att jag inte har något med klubben att göra. Jag rider inte deras hästar, sliter på deras utrustning, deltar i deras aktiviteter eller tar tid av deras ridlärare.

Men sedan undrar jag över det här medlemsmötet som nämns? Vill man som medlem påverka och vara delaktig i vad som beslutas om på klubben bör man väl engagera sig så pass att man faktiskt besöker mötet? På den där formuleringen låter det ju som ett fullt demokratiskt beslut som tagits av medlemmarna, inte en enväldig styrelse.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

:devil:
Tack för era svar, Jag har anläggningkort har inte sett någon kallelse till medlemmsmöte och var på årsmötet där en reprecentant från idrottsförbundet var med och har för mig att det inte fick förekomma sådana här brev, ska ringa ridsportförbundet i morgon och höra med dem igen.

Även om klubben är i desperat behov av pengar så blir det inte bättre av att styrelsen skickar ut ett sådant här brev jag blir förbannad.

Funderar helt enkelt på att skicka lotterna till styrelsen och tacka för mig, men känner att blir jag förbannad blir säkert fler det och det är ju en idiell förening.

Vi ligger 8 mil till närmaste ridskola
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Alla familjer tilldelas 25 lotter 50 kr styck,
Alla familjer KA sälja 5 produkter ur Forever aloes produkter
Lottförsäljning i sådana här sammanhang, eller för att samla pengar till klassresor etc, är jag allergisk mot. Aloe vera produkter ser jag nästan som ännu mer kontroversiellt, imho bygger det affärssegmentet till stor del på ideologisk övertygelse. Och saknar man den så är det varken lätt eller kul att sälja. :angel:
Man kan fundera över hur stor förtjänsten per lott är för klubben. En spontan gissning är någonstans mellan 10-20 kr, och i det perspektivet skulle jag oändligt mycket hellre betala 300-500 kr kontant i något slags extra klubbtillskott än att hålla på och nasa lotter till vänner och bekanta. :crazy:
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Min spontana undran är vad som häder om man helt enkelt vägrar. Blir man utesluten då ???:devil:

Min spontana reaktion är att det är därför man är med på medlemsmötena... om man inte går på mötet kan man heller inte sedan komma och protestera vilt. Tyvärr.

(Har man förhinder just när mötet är så ska ju dagordning osv anslås i tid så att man har möjlighet att meddela sina synpunkter samt skicka ombud med fullmakt för ev. omröstning.)

Tillägg:
Jag hade dock inte gått med på att sälja något för klubbens räkning.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Jag förstår att du blir irriterad! Det är ju värdelöst att sälja saker man aldrig skulle överväga att köpa om sakerna inte såldes av en klubb.

I vår klubb sålde vi saker som man faktiskt använde och behövde, underställ, strumpor, mössor osv.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Inte OK :devil:

Sälja kan jag gärna göra men inte tvångssälja - jag vill kunna sälja det som går o inte behöva köpa upp hela summan själv.

I din sits skulle jag vägra. Tror inte jag skulle vara ensam om det heller.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

:devil:
Fick ett brev i min brevlåda idag
Hej alla medlemmar!
Nu är det dax för årets lotteriförsäljning, som i år består av Vings reselotteri och i samband med det så säljer vi även Foreverest alovera produkter.
Syftet med försäljningarna är att förtjänsterna behövs till klubbens kassa för att ha råd med föreningens omkostnader.

Som vi kom överens på vårat medlemsmöte tidigare i år så skall dessa försäljningar fördelas ut till alla AKTIVA MEDLEMMAR, dvs. de som riderlektioner,annläggningskort,har tävlingslicens, tränar för klubben ect

Frågan brukar komma , Vad gör jag om jag inte lycka sälja? och svaret blir, det är upp till var och en att lösa sin uppgift, antingen genom att själv sälja eller att be andra om hjälp att sälja, tex vänner eller andra medlemmar i klubben.Alla familjer tilldelas 25 lotter 50 kr styck,
Alla familjer KA sälja 5 produkter ur Forever aloes produkter

Har kortat ner brevet och skulle villa ha synpunkter , Jag blir mest upprörd för formuleringen och gissar att jag själv kommer att ha svårt att få iväg samtliga lotter, säljer även till skolresa och för andra klubbar och var med på årsmötet där jag fick reda på att alla medlemmar var lika värda och att det inte finns passiva och att man bara kan böna och be medlemmarna att göra sitt bästa för att kunna ha sin ridskola kvar och sälja typ lotter kläder osv.
Känner ingen brinnande arrangemang för denna klubb längre blir bara jäkligt irritread

Jag hade blivit riktigt förbannad om detta brev hade kommit till mig. Särskilt om jag "bara" har anläggningskort.
Den svart markerade meningen fick mig att se rött!
Nej, den här klubben hade inte längre sett någon hjälp från min sida.
Sedan är det ju klart tråkigt om de måste lägga ner så att ridhuset försvinner.

Tyvärr har många klubbar en tendens att börja i fel ände när det kommer till ekonomi.
Istället för att försöka tjäna pengar är det bättre att kapa utgifter samt att utnyttja resurserna bättre.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Min spontana reaktion är att det är därför man är med på medlemsmötena... om man inte går på mötet kan man heller inte sedan komma och protestera vilt. Tyvärr.

(Har man förhinder just när mötet är så ska ju dagordning osv anslås i tid så att man har möjlighet att meddela sina synpunkter samt skicka ombud med fullmakt för ev. omröstning.)

Tillägg:
Jag hade dock inte gått med på att sälja något för klubbens räkning.

Fast om jag har löst ett anläggningskort så tycker inte jag att man ska vara tvungen att närvara på mötena för att bevaka sina intressen.
Oftast är det ju tvingande att man är medlem i klubben om man ska lösa kort - det borde inte innebär att jag blirtvungen att arbeta för klubben.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Det där har vi också råkat ut för, fast då var det tävlingsryttarna som skulle sälja häften med rabattkuponger av alla idiotiska saker man nu kan komma på. De var inte billiga heller, tror att de gick på 150 kr/styck. De gällde dessutom endast i den lilla staden vi bodde i, så om man som jag varken hade släktingar, arbetskamrater eller vänner i staden som inte studerade/själva skulle sälja ett gäng av samma rabattkuponger var det hopplöst. Om man inte ville sälja kunde man "köpa sig fri", för den nätta summan av 450 kronor :grin:.

Jag och många andra protesterade, och det slutade med att det visade sig att föreningen inte hade någon laglig rätt att ta ut den där avgiften. Jag kommer dock inte ihåg exakt varför.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Det brukar ju inte vara så att diverse försäljning ska ske därför att styrelsen älskar att sälja saker. Inte heller för att klubben ska sitta på ett stort överskott av pengar.
Utan för att driva föreningen, och kunna ordna saker.
Jag blir förvånad över att så många blir direkt aggressiva, istället för att inse att en förening är just MEDLEMMARNA.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Det brukar ju inte vara så att diverse försäljning ska ske därför att styrelsen älskar att sälja saker. Inte heller för att klubben ska sitta på ett stort överskott av pengar.
Utan för att driva föreningen, och kunna ordna saker.
Jag blir förvånad över att så många blir direkt aggressiva, istället för att inse att en förening är just MEDLEMMARNA.

Jag håller absolut med dig men och om man vill slippa att sälja diverse saker så bör man ju vara en aktiv medlem. Många föreningar hålls igång av 5-10 personer som brinner för den, resten åker bara räckmacka.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Det brukar ju inte vara så att diverse försäljning ska ske därför att styrelsen älskar att sälja saker. Inte heller för att klubben ska sitta på ett stort överskott av pengar.
Utan för att driva föreningen, och kunna ordna saker.
Jag blir förvånad över att så många blir direkt aggressiva, istället för att inse att en förening är just MEDLEMMARNA.

Problemet är hur det sköts. Hur kul är det att bli påtvingad att sälja en massa skräp som det egentligen inte är någon som vill ha? I vår klubb kom vi fram till att vi var många som hellre själva skulle köpa saker genom föreningen, men då vettiga saker som underkläder och strumpor, som man faktiskt behöver.

I fallet jag berättade om skulle pengarna dessutom inte komma tillbaka till alla medlemmarna, utan främst användas till att stötta klubbens elitryttare.
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Jag hade blivit galen.
Under min ridskoletid försökte man motivera medlemmarna till att sälja, vilket också var frivilligt. Vi hade olika vinster för dom som sålde mest. Tex ett ridläger på klubben, en gratis ridtermin osv. Utav alla som var med och sålde lottades det ut privatlektioner,klubbkläder och sponsorsaker från den lokala hästbutiken. Det gav helt klart utdelning då det var ett mycket roligt "säljkrig" vi hade.. Vem ville inte vinna ridlägret liksom..
 
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Jag har absolut inget emot att prova sälja lotter eller saker, det är inte det jag reagerade på utan formuleringen på pappret, jag kommer att ta kontakt med svenska idrottsförbundet eller sv ridsportf om jag orkar, det går inte att diskutera med våran ordförande i klubben tyvärr,

Nu vet jag flera som funderar på att byta klubb och det är inte första gången det händer, blir så himla trött på att få saker i brevlådan som gör mig irriterad och inte känns det speciellt kul att kränga iväg saker heller.

Har visat pappren till folk på jobbet och de vill så klart inte köpa fast de tycker att det är bra produkter.
Jag hjälper gärna till som funktionär på tävlingar om jag inte jobbar, då har jag bakat istället, haft en lektionsponny uppstallad hemma hos mig i 3 mån som var halt i box och inte tagit betalt, en sommar fick en fångponny stå hos mig ochså gratis så jag tycker att jag har ställt upp för klubben så gott jag kunnat,

alla kan ju inte brinna för allt man ska göra men att peppa varandra är väl en bättre ide än att sätta tvång,

Stod ju också på pappret att varje familj ska sälja minst 5 produkter forever aloe vera produkter. Nu är det så att jag har häst uppstallad för tillfället på annan anläggning har eget stall ridbana mm, men jag har varit med för 35 år sedan och startat upp klubben och löst anläggningskort som jag utnyttjat 3 ggr så smartast är väl att bara vara stödjande,
men folk vet att jag brukar gå till botten med saker som jag tycker är fel och vet inte om jag vill riktigt göra det denna gång.

På ridsportförbundet tycker de att det inte blir någon ändring på felaktiga saker om inte någon tar tag i problemen, det var en reprecentant från Idrottsförbundet på vårat årsmöte som berättade vad som gällde men det tycks inte ha fastnat hos ordförande som skrivit pappret med en ur styrelsen som inte var på årsmötet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälj-INRODUKTION till alla medlemmar

Kan man tvingas sälja lotter?

Jag är lagledare för ett pojklag i innebandy och har nu fått ett problem på halsen; styrelsen i klubben har beslutat att alla i lagen ska sälja ett visst antal lotter per person och man får inte ”köpa ut sig” för det belopp som klubben skulle få in på lottförsäljningen.

Nu till problemet: i det lag som jag är ledare för finns både muslimer och före detta spelberoende som varken får eller bör handskas med lotter och nu säger styrelsen att om de inte säljer så är de ej längre välkomna i klubben. Hur ställer ni er till detta, får en klubb utestänga 11-åringar för att deras familj inte kan/vill handskas med lotter?
Magnus Lantz


Din fråga är dessvärre inte ovanlig och bottnar många gånger som jag ser det i det faktum att våra idrottsföreningar inte fungerar så bra som det skulle önskas.
Tvång och måsten hör självfallet inte hemma i vår idrottsrörelse, som bygger på att människor av egen fri vilja deltar och formar idrottsverksamheten. En verksamhet som i första hand ska ge glädje och gemenskap, och som mycket längre ned på prioritetslistan syftar till att skapa världsmästare och olympiska guldmedaljörer. Föreningsverksamhet ska vara formad av och för medlemmarna i föreningen. Följaktligen är det också medlemmarna som bestämmer över verksamheten, hur den ska bedrivas, på vilken nivå och med vilka medel. Medlemmarna bestämmer helt enkelt själva om lotter ska säljas eller inte.

Att hänvisa till att det är medlemmarna som bestämmer kan tyckas både enkelt och till synes naivt. Inte minst med vetskap om att många föräldrar betalar för sina barns idrottande utan att själva ha medlemskap i föreningen.
Men, oavsett ömkande skäl, brukar jag ihärdigt förespråka att den bästa (och kanske enda) lösningen på frågan om lotteriförsäljning ligger i att även föräldrar engagerar sig i föreningsverksamheten genom att som medlemmar delta i föreningens beslutsprocess.

Medlemmarna bestämmer ju den gemensamma färdriktning som styrelse, tränare och övriga föreningsledare har att rätta sig efter – och det gäller även de ekonomiska resurserna för verksamheten. I de flesta idrottsföreningar finns möjligheten att betala en gemensam familjemedlemsavgift, som gör att alla familjemedlemmar var för sig blir medlemmar. En ordning som alla bör sträva efter, och som möjliggör föräldrars medverkan.

Tillsammans med andra föräldrar som blivit medlemmar och tillsammans med de övriga medlemmarna kan man delta i den demokratiska process som ska finnas i alla idrottsföreningar. Lösningen på frågan om ”tvång och måsten” ligger således i medlemmarnas engagemang och gemensamma vilja att forma den verksamhet man vill ha.

En förening är inget företag eller kommunalt fritidshem som utbjuder aktiviteter mot betalning. En förening är en sammanslutning av medlemmar för medlemmarna. Genom att många medlemmar aktivt deltar i verksamheten, gamla som unga, blir den enskildes arbetsbörda mindre, men framförallt blir den demokratiska grunden för besluten bredare. Spelare, ledare och övriga medlemmar runt ett lag har kanske delegerad rätt att själva bestämma över om lotter ska säljas eller inte. Men samtidigt har de också fått ansvaret för kostnadssidan. Istället för att åka på läger eller cup slipper man sälja lotter. Å andra sidan kan lotteriförsäljning vara det bästa sättet att finansiera sommarens stora mål! Vilken väg man bestämmer sig för kan kvitta. Det viktigaste är att vägvalet görs i den demokratiska ordning som medlemskapet i en idrottsförening erbjuder.

http://www.rf.se/Arbetsrum/Tidningen_Svensk_Idrott/Fraga-experterna/Fraga-Christer/

Finns också läsning från SvD: http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...ljning-hos-svenska-idrottsklubbar_7013747.svd

(ingressen) "Barn tvingas av sina idrottsklubbar att sälja lotter för tiotals miljoner kronor varje år. Men att sälja lotter åt en förening kan enligt lag inte vara tvång, inte heller kan föräldrar tvingas att "köpa sig fria". Ändå fortsätter klubbarna att pressa på om lottförsäljningen."
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp