Säkert att man får ha djur vid köp av gård?

mino

Trådstartare
Om man köper en fastighet som är taxerad som lantbruksenhet utanför detaljplanerat område, vad kan man då förvänta sig vad det gäller tillstånd för att få hålla djur? Jag tänker inte i första hand på regler kring byggnader och sånt utan snarare om en granne kan sätta sig emot att man att man har djur/gödselhantering på marken om gården de senaste åren inte använts till detta? Behöver man kolla sånt med grannarna innan man köper en gård, gör folk det? Finns det regler kring hur nära en hage eller hägn får placeras en granne eller är det upp till varje kommun (detta gäller ren landsbygd)?
 
Om man köper en fastighet som är taxerad som lantbruksenhet utanför detaljplanerat område, vad kan man då förvänta sig vad det gäller tillstånd för att få hålla djur? Jag tänker inte i första hand på regler kring byggnader och sånt utan snarare om en granne kan sätta sig emot att man att man har djur/gödselhantering på marken om gården de senaste åren inte använts till detta? Behöver man kolla sånt med grannarna innan man köper en gård, gör folk det? Finns det regler kring hur nära en hage eller hägn får placeras en granne eller är det upp till varje kommun (detta gäller ren landsbygd)?

Jag vet inte ver du bor, men Länsstyrelsen i Skåne tagit fram en vägledning för både Länsstyrelsens och kommunernas handläggning av plan- och bygglovärenden där hästhållning är involverad http://www.lansstyrelsen.se/skane/S...s/sv/publikationer/2004/hastar_bebyggelse.pdf
De avstånd som rekommenderas i vägledningen har även använts som minsta avstånd även för icke detaljplanerade områden när frågor som dina uppkommit, då det blir svårt för en granne att få rätt om denne motsätter sig hästhållningen om man håller sig till minst dessa avstånd. Flera län har anammat vägledningen, men kolla just med din kommun vad som gäller där. Jag citerar från vägledningen:
"När det gäller mindre anläggningar (1-10 hästar) är det Länsstyrelsens mening att det är kommunernas sak att bedöma lämpliga respektavstånd mellan hästhållning och bostadsbebyggelse med utgångspunkt i de bedömningskriterier som anges nedan och lokala förutsättningar. Dock bör som regel alltid ett skyddsavstånd på minst 100 meter från stall och gödselhantering och minst 50 meter från område där hästar vistas upprätthållas."
 
Tack! Jag kollade vad som står i den kommun det gäller och det verkar som att det står något liknande för verksamheter, men att hobbyverksamhet bedöms från fall till fall. Sen står det också något om att den som var först har ett företräde, men man kan ju undra vad som gäller när gården inte använts till djurhållning på ett tag. Dock har gården funnits där längre än grannarnas hus. Man kanske måste ringa och kolla.

Det verkar rimligt och troligt att man får ha djurhållning på ett gammalt lantbruk på landet. Men det vore intressant att veta om grannen kan sätta käppar i hjulet.
 
Tack! Jag kollade vad som står i den kommun det gäller och det verkar som att det står något liknande för verksamheter, men att hobbyverksamhet bedöms från fall till fall. Sen står det också något om att den som var först har ett företräde, men man kan ju undra vad som gäller när gården inte använts till djurhållning på ett tag. Dock har gården funnits där längre än grannarnas hus. Man kanske måste ringa och kolla.

Det verkar rimligt och troligt att man får ha djurhållning på ett gammalt lantbruk på landet. Men det vore intressant att veta om grannen kan sätta käppar i hjulet.
Jag vet ett par som köpte en gård där det gått kor förut hade ett elände med en granne som bestred och klagade för att de skulle ha hästar. Grannen hade tydligen något papper som garanterade att det inte fick finnas boskap på fastigheten trots att det var ett jordbruk, ej planlagt område och gården var äldre än hans villa. Nu blev det hästgård iaf eftersom hästar inte räknas som boskap.

Jag vet även en fastighet på Ekerö som annonserades ut som hästgård, kruxet var bara att det inte var tillåtet att ha hästar där, de fick lov att ändra annonsen för att inte få problem.
 
Är inte området planlagt och hängnen håller normal standard och stall o gödselhantering uppfyller kraven då kan jag inte se vad ev. grannar har med saken att göra...såvida inte de egna markerna räcker för ridturerna...då kan det bli ett problem med grannarna...
 

Liknande trådar

S
Ekonomi & Juridik Lite kul jag läste nyss en tråd som nixehen skapat som påminde om min fråga, men jag ville bara ha lite allmänna synpunkter från er och...
Svar
4
· Visningar
1 640
Senast: sydney
·
L
Övr. Hund Jag har ett problem i mitt bostadsområde vad gäller lösa hundar. Vi är flera grannar som har våra smådjur (mindre hundar och katter) i...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 518
Senast: Disen
·
M
Hästmänniskan Finns det nån regel hur nära markgränsen man får sätta upp staket? Är det olika regler med olika djur? Min syrras kompis har köpt en...
Svar
8
· Visningar
17 189
Senast: Strajder
·
G
Hästmänniskan Vad gäller det för regler för djurhållning om en bebyggd lantbruksenhet ligger inne i ett mindre samhälle? Måste man då söka samma...
Svar
9
· Visningar
1 295
Senast: Fridan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp