Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Timsetim

Trådstartare
Utan minsta tvekan drar sonen ut köksstolen. Med oroande lätthet klättrar han upp på den, ställer sig med händerna på köksbordet och vips så är han uppe på bordet! :eek::eek:

Så var gör vi nu av köksstolarna? :angel: Jag har hört talas om människor som lägger sina stolar ner. Vi pratade lite om att sätta små öglor i bordsskivans kant och sedan fästa ett kraftigare gummiband mellan som man trär om stolsryggen när den står in till bordet. Då kan köket ändå se ut som ett kök, men barnen kan förhoppningsvis inte dra ut stolarna. :idea: Eller?

Har ni andra säkerhetstips att dela med er av eller fråga om, så använd gärna den här tråden! :)

/Timsetim
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Skruva fast bokhyllorna i väggen...

Koppel på barnen verkar effektivare än s.k barnsäkra lösningar, de enda som kan få upp lådorna eller flaskorna är folk mellan 4-12...:angel::D
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Jag har inga säkerhetstips. Men jag plockade ner sonen från både köksbordet och soffbordet 10 gånger om dagen i 3 veckor i vintras då han var lite mer än 1 1/2 år gammal. Efter dessa 3 veckor har jag inte sett honom på bordet en enda gång. Så förhoppningsvis är det något som går över.
Han trillade ner från tolettstolen då han var på väg vidare upp i vasken, strax för jul och fick en spricka i skallbenet (det var dock inte så allvar som det låter). Detta avskräckte honom inte det minsta från att klättra, fast han klättrar dock mycket försiktigare numera. Ett tag efter att han ramlade låste jag in alla stolar och annat som gick att använda till att ta sig upp på bord med. Hade bara två stolar för oss att sitta på framme. Men så kom jag på att jag då antagligen bara sköt upp problemet. För jag vi hade ingen lust att ha allt inlåst i förådet i ett par år eller tills han behagade sluta klättra. Men som sagt så gick det snabbt över efter några 100 vändor upp på bordet. Han blev dock alltid nerplockad med en kort tillsägelse om att man inte står på borden. Antingen så förstod han det till slut eller så var det helt enkelt inte kul att klättra längre.
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

min mor brukade knyta fast stolarna i varandra när jag var liten. Skulle alltid klättra på allt som fanns. Det var ju spännande :D
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Vi har inte utfört några säkerhetsåtgärder på stolarna. Vi började med att säga till på skarpen när hon klättrade upp på bordet, men det som verkligen tog skruv var när vi istället för att bara säga Nej istället uppmuntrade henne att "Sitta fint" på stolen. Det var bättre att ge ett alternativ än att bara skälla. Och när hon satt där och jäst över hur duktig hon var på att sitta fint var hon vips ett par månader äldre och slutade klättra upp på bordet. För det mesta i alla fall.
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Säkrast är att lära barnen hur man uppför sig i möblerade rum.
Det fungerar på alla platser och även om man skulle glömma att sätta fast kökstolen vid bordet.

Jag har i princip aldrig plockat undan någonting.
Utom det som är jättefarligt eller jättedyrt.
Knivar, skjutvapen och giftiga kemikalier skall låsas in.
Maskindiskmedel är något av det farligaste som finns.

Och så kan man ju ta undan kristallskålarna.
I alla fall de dyraste.

Spisen är jättefarlig också.
Ett spisskydd är bra om man inte har total diciplin att alltid vrida in alla handtag till kastruller och stekpannor.
Ett barn som får tag på hantaget till en kastrull och lyckas att hälla kokande vatten på sig själv blir allvarligt skadat.
Alla eluttag skall också förses med petskydd.
Öppna fänster är också farliga om de är på andra våningen och uppåt.
Jag har myggnät i som är litet hindrande.
Trappor skall ha trappgrindar.
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Vi började med att säga till på skarpen när hon klättrade upp på bordet, men det som verkligen tog skruv var när vi istället för att bara säga Nej istället uppmuntrade henne att "Sitta fint" på stolen.

Säkrast är att lära barnen hur man uppför sig i möblerade rum.

Jodå, vi jobbar på båda alternativen!

Men under upplärningstiden så hade det varit bra med en lösning. Åtminstone en som man kan ta till när man inte kan ha koll till 100 %. Vilket man i ärlighetens namn inte kan ha när man har två vildar på varsitt håll i huset! :angel:

/Timsetim
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

kan du inte ha en barngrind in till köket så att barnen inte kommer in där, i alla fall inte i obevakade ögonblick?
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

kan du inte ha en barngrind in till köket så att barnen inte kommer in där, i alla fall inte i obevakade ögonblick?

Jo, nja, helst inte! Pga renovering så har vi bara tillgång till köket, hallen och ett lekrum på nedanvåningen. Det är trångt nog ändå, en grind hade bara varit ännu ett störande moment, men helt klart något att tänka på. :idea:

/Timsetim
 
Sv: Säkerhet i hemmet! Tips tråd!

Under upplärningstiden så jagar man.
I skift.
Har man 2 så får man nog vara 2 som jagar.
Vid kris så låser man in sig med barnen i ett litet ofarligt rum.
Barngrind och lekrum verkar bra tycker jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp