Säker täckeshängare

Jaxonmaxon

Trådstartare
I mitt förra stall hade jag inga täckeshängare på boxdörrarna då jag hade så gott om förvaring på andra ställen.

Nu saknar jag täckeshängare på boxdörrarna men vet inte om jag vågar sätta dit pga olycksrisken och ja jag vill ha gallren öppna, visst hästarna går på lösdrift o sover kanske inne 1 gång i veckan men jag tycker det känns så mkt trevligare att ha gallren öppna.

Min hovis tipsade idag om att det fanns i plast, det är något jag aldrig sett men efter lite snabb googling så hittade jag lite bilder men dom jag såg såg inte direkt säkrare ut än vanliga traditionella...

Så min fråga, har ni nåt tips på säkra täckeshängare?
 
Sv: Säker täckeshängare

Nej de är inte säkra om de hänger på boxdörren med öppen lucka . Oavsett material .
 
Sv: Säker täckeshängare

Jag gillar såna täckeshängare som består av en träpinne och sen är fastsatt med en läderremsa på varje sida.
Då står de inte ut när de inte används utan häönger platt mot väggen och om hästarna skulle sparka och fastna går läderremsan sönder före hästen :)
 
Sv: Säker täckeshängare

häng täckena någon annanstans än på boxarna, är mitt bästa tips på en säker lösning.
alltför många hästar har fått fula käkfrakturer då de fastnat med underkäken i täckeshängaren.... :(
 
Sv: Säker täckeshängare

Jag gillar såna täckeshängare som består av en träpinne och sen är fastsatt med en läderremsa på varje sida.
Då står de inte ut när de inte används utan häönger platt mot väggen och om hästarna skulle sparka och fastna går läderremsan sönder före hästen :)

Håller med dig :) Enkelt att göra själv också! En rundstav och två balsnören. Borra hål på var sida i rundstaven och trä igenom balsnöret och gör en stor knut. Fixat :D Lädersnören är förstås snyggare;)
 
Sv: Säker täckeshängare

Fast smidiga och funktionella ? Bökiga att få täckena på och torkar dåligt ? Bättre att hänga på vanliga hängare borta från box dörren Isåfall ?
 
Sv: Säker täckeshängare

Fast smidiga och funktionella ? Bökiga att få täckena på och torkar dåligt ? Bättre att hänga på vanliga hängare borta från box dörren Isåfall ?
de duger om man inte kan ha täckeshängarna någon annan stans. Personligen hänger jag aldrig blöta täcken i stallet på tork, så torkförmågan har jag inte tänkt på. bara det täcke som ska användas hänger på täckeshängaren i mitt stall. Avskyr när täckeshängare är helt belamrade med hundra täcken :p
 
Sv: Säker täckeshängare

Det finns täckeshängare som är som en "gummislang" som täcket hänger på. Skulle hästen fastna och rycka till så ska de lossna i ändarna. Tror att man max kan hänga typ 2 täcken på dem. Jag tycker de funkade bra när jag hade det i tidigare stall men vad jag vet hände aldrig någon olycka.
 
Sv: Säker täckeshängare

Kan man inte köpa någon form av styv gummiduk och sätta typ 15 cm ovanförtäckeshängaren så att den täcker täckeshängaren lite så hästen inte får ner nosen mellan? :)
 
Sv: Säker täckeshängare

Kan man inte köpa någon form av styv gummiduk och sätta typ 15 cm ovanförtäckeshängaren så att den täcker täckeshängaren lite så hästen inte får ner nosen mellan? :)
Det där har jag funderat på. Typ en bilmatta i gummi som finns att köpa för schysst peng på Biltema. Den borde vara lätt att klippa/skära till i i lagom storlek, lätt att skruva upp och hyfsat lätt att "vika undan" när täckena ska hängas upp.
 
Sv: Säker täckeshängare

KL

I många travstall tycker jag de har fiffiga täckeshängare.

De jag sett har varit 5-6 plastpinnar som man stänger för med ett plastskynke.
Kanske inte så tvärbilligt, men säkert och täckena blir inte nedsölade.

Har för mig att de kommer från pegasus boxen..men är inte säker.
 
Senast ändrad:
Sv: Säker täckeshängare

Kan man inte köpa någon form av styv gummiduk och sätta typ 15 cm ovanförtäckeshängaren så att den täcker täckeshängaren lite så hästen inte får ner nosen mellan? :)

Tänk på att det inte bara är käken som hästen kan få ner. Jag har själv varit med om en häst som fick ut frambenen över boxdörren och fastnade innanför täckeshängaren. Det var ingen rolig historia och hästens räddning var väl i princip att vuxen karl med verktyg var på plats och kunde få loss täckeshängaren och hästen.
 
Sv: Säker täckeshängare

Om man sätter fast täckeshängaren med någon form av säkerhetsanordning eller klena skruvar så går den väl förhoppningsvis av om hästen ska kravla över boxdörren. Min lilla slet ner en täckeshängare med tänderna en gång, sen dess har jag inte velat ha nån på boxdörren. Har mina i stallgången nu när jag har eget stall, rejäla slagdörrar dessutom så kan inte ha täckeshängare på dem ändå.
 
Sv: Säker täckeshängare

Mm om man skulle klura på någon form av utlösare som inte klarar ett visst tryck kanske...

kl

Grejjen är den att hästarna står på lösdrift och är inne kanske 1 natt i veckan så det är väl inte heeelt omöjligt att man kan ha boxdörrarna stängda heller ^^ hade dom stått inne jämt så hade jag inte valt att ha något på dörrarna just för att jag vill kunna ha öppet (om jag nu inte hittar på någon lösning vill säga)
Och det är inte tänkt att täckena ska hänga på boxarna om dom är de minsta blöta utan jag vill kunna ha dom uppsättningar täcken som används oftast lätttillgängligt och sitter dom på boxarna så behövs det inte hller märkas upp heller, ifall någon annan skulle vara tvungen att hantera dom små liven :)
 
Sv: Säker täckeshängare

I vårt stall har dom gjort som hyllor i trä som dom skruvat i en bit över täckeshängaren, blir som en fönsterbänk över täckeshängare, lite pillrigare att få täckena på plats men inte så mycket och hästen kan inte fastna.
 
Sv: Säker täckeshängare

I mitt förra stall hade jag inga täckeshängare på boxdörrarna då jag hade så gott om förvaring på andra ställen.

Nu saknar jag täckeshängare på boxdörrarna men vet inte om jag vågar sätta dit pga olycksrisken och ja jag vill ha gallren öppna, visst hästarna går på lösdrift o sover kanske inne 1 gång i veckan men jag tycker det känns så mkt trevligare att ha gallren öppna.

Min hovis tipsade idag om att det fanns i plast, det är något jag aldrig sett men efter lite snabb googling så hittade jag lite bilder men dom jag såg såg inte direkt säkrare ut än vanliga traditionella...

Så min fråga, har ni nåt tips på säkra täckeshängare?


Kanske en idé:

tackeshangare4.jpg


60951.jpg


Hovstallet gömmer sina täcken såhär snyggt: (det ser ut som en platta överst ?)
Kavallerikasern1.jpg


Vi valde till slut att inte ha något hängande på boxarna förutom grimma och grimskaft, men letade mycket på säkra, bra och snygga lösningar av allehanda slag när vi planerade bygget.
 
Sv: Säker täckeshängare

Jo fått de tipset redan men jag tycker dom är så otroligt fula, eller rättare sagt det skulle inte passa in....
 
Sv: Säker täckeshängare

Kl
Men finns det inget skrymsle med typ 2x3 att hänga såna där takhängda täckeshängare på ? Tar ju ingen plats alls och så sjukt mkt smidigare att hantera ? Finns ju såna som är som handuks hängare typer flera "grenar" utifrån en och samma arm ?
 
Sv: Säker täckeshängare

Mja är inget fan av såna, har de i tvätt/torkrummet...

haha känner mig rätt kinkig ^^
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 350
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 331
Senast: cassiopeja
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 911
Senast: startpompe
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 612
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp