Säker avskärmning mot boxgrannens saker?

MiniLi

Trådstartare
Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare behövt ha stängt eftersom hon gärna biter och drar i allt hon kommer över. Under sommaren har dock grannboxen varit tom och då har hon fått ha öppet vilket hon trivs jättebra med.
Nu har hon fått ny boxgranne och då har jag tyvärr behövt stänga luckan. Hon når nämligen till grannens täckeshängare/krok för grimma osv.

Jag skulle vilja sätta upp någon form av skiva på hennes boxfront som skapar ett litet hinder mot grannhästens saker. Tänker mig som en ca 10 cm utstående skiva eller dylikt lodrätt i kanten på hennes box, ungefär vid det rödmålade området på bilden.

Vad hade ni köpt för slags skiva eller liknande till detta? Det optimala hade ju varit i typ rejäl gummi som är lite böjbar om hästen som står i grannboxen skulle råka gå emot när den går ut/in. Finns det?
Eller hade ni gjort det enkelt och köpt någon billig trägrej?

Tar gärna emot tips 😁


IMG_0898.jpeg
 
En bit av någon typ av gummimatta? De är tjocka och rejäla så de blir stadiga men ändå böjer sig om någon går emot.
 
En bit av någon typ av gummimatta? De är tjocka och rejäla så de blir stadiga men ändå böjer sig om någon går emot.
Ja, kanske är det bästa. Vet inte riktigt vart jag köper det? Vill ju helst inte betala multum för någon enorm matta när jag bara behöver en liten del :)

Frågan är också hur man ska fästa? Skruva fast med litet vinkeljärn typ?

Har också funderat på om man skulle kunna ta typ en dörrmatta i gummi av ngn tjockare variant och typ skruva fast den som en rulle..
 
Ja, kanske är det bästa. Vet inte riktigt vart jag köper det? Vill ju helst inte betala multum för någon enorm matta när jag bara behöver en liten del :)

Frågan är också hur man ska fästa? Skruva fast med litet vinkeljärn typ?

Har också funderat på om man skulle kunna ta typ en dörrmatta i gummi av ngn tjockare variant och typ skruva fast den som en rulle..
Jag funderar på om det skulle funka att helt enkelt köpa ett plaströr av lagom tjocklek och hänga på krokarna du har där redan?
 
Jag funderar på om det skulle funka att helt enkelt köpa ett plaströr av lagom tjocklek och hänga på krokarna du har där redan?
Det måste nog vara något som sitter fastskruvat, annars blir det nog bara en ny leksak för henne😅
Krokarna ska plockas bort, kan ändå inte ha något hängande där eftersom hon pillar på allt..
 
Det måste nog vara något som sitter fastskruvat, annars blir det nog bara en ny leksak för henne😅
Krokarna ska plockas bort, kan ändå inte ha något hängande där eftersom hon pillar på allt..
Men ett plaströr borde vara lätt att skruva fast, och känns säkert för alla parter.
 
Men ett plaströr borde vara lätt att skruva fast, och känns säkert för alla parter.
Sant! Min första tanke är att det blir ett väldigt skrymmande rör med diameter på ca 10 cm, men kanske egentligen inte blir mer skrymmande än någon annan lösning.

Tack!
 
Det måste nog vara något som sitter fastskruvat, annars blir det nog bara en ny leksak för henne😅
Krokarna ska plockas bort, kan ändå inte ha något hängande där eftersom hon pillar på allt..
Kan man inte slå två flugor i en smäll här? Uppenbarligen så har hon ett behov av att pilla på något, och ärligt talat, hur kul är box för hästar? De ska ju födosöka 16 h/dygn.

Jag tänker ett rör där hon på något sätt kan få ut något gott om hon pillar på att visst sätt. Pyttelite i taget. Har ingen färdig idé i huvudet på hur detta skulle kunna se ut rent mekaniskt. Men något hon skulle kunna sysselsätta sig med en timme eller två, och samtidigt avskärma från grannen?

Funderar för fullt....
 
Sant! Min första tanke är att det blir ett väldigt skrymmande rör med diameter på ca 10 cm, men kanske egentligen inte blir mer skrymmande än någon annan lösning.

Tack!
Jag tror inte du behöver göra det särskilt långt å andra sidan.
 
Kan man inte slå två flugor i en smäll här? Uppenbarligen så har hon ett behov av att pilla på något, och ärligt talat, hur kul är box för hästar? De ska ju födosöka 16 h/dygn.

Jag tänker ett rör där hon på något sätt kan få ut något gott om hon pillar på att visst sätt. Pyttelite i taget. Har ingen färdig idé i huvudet på hur detta skulle kunna se ut rent mekaniskt. Men något hon skulle kunna sysselsätta sig med en timme eller två, och samtidigt avskärma från grannen?

Funderar för fullt....
Jag är rätt säker på att det inte handlar om födosöksbehov. Hon är bara väldigt nyfiken och tycker att det är kul att pilla på (eller slita sönder) saker.
 
Jag är rätt säker på att det inte handlar om födosöksbehov. Hon är bara väldigt nyfiken och tycker att det är kul att pilla på (eller slita sönder) saker.
I mitt huvud blir dina meningar lite konstiga. Ena meningen, det handlar inte om födosöksbehov, och andra meningen beskriver du samma beteende som utförs när letar mat eller river av gräs?

Men det spelar mindre roll vart beteendet härstammar ifrån, det är uppenbarligen något hon uppskattar. Varför inte tillgodose det då? Om det finns möjlighet tänker jag.
 
I mitt huvud blir dina meningar lite konstiga. Ena meningen, det handlar inte om födosöksbehov, och andra meningen beskriver du samma beteende som utförs när letar mat eller river av gräs?

Men det spelar mindre roll vart beteendet härstammar ifrån, det är uppenbarligen något hon uppskattar. Varför inte tillgodose det då? Om det finns möjlighet tänker jag.
Jag tänker att hästar kan vara "orala" på olika sätt och av olika anledningar. Oavsett så är det av olika skäl inte helt passande med en sådan lösning. Jag vill bara skärma av så hon kan få fortsätta stå med öppen lucka utan att stallkompisen bredvid ska behöva riskera att hon har ner eller till och med har sönder hennes saker :)
 
Jag är rätt säker på att det inte handlar om födosöksbehov. Hon är bara väldigt nyfiken och tycker att det är kul att pilla på (eller slita sönder) saker.
Mitt sto är precis likadan, hon river ner och tar sönder allt hon kommer åt utanför boxen. Hon har två leksaker inne i boxen, men dom bryr hon sig inte om, det är bara intressant om det är förbjudet... :D
 
Mitt sto är precis likadan, hon river ner och tar sönder allt hon kommer åt utanför boxen. Hon har två leksaker inne i boxen, men dom bryr hon sig inte om, det är bara intressant om det är förbjudet... :D
Haha, ja ibland undrar man om det finns någon slags schäfer eller annan dragkampsintresserad hund någonstans i stamtavlan 😅
Nelly leker med tillåtna saker på insidan ibland, men precis som din så är det himla roligt att ge sig på annat också :)
 
Sant! Min första tanke är att det blir ett väldigt skrymmande rör med diameter på ca 10 cm, men kanske egentligen inte blir mer skrymmande än någon annan lösning.

Tack!
Om man tänker plaströr, så kanske kan kan fundera på om det går att göra något av en sådan tjockare gummislang av nåt slag. Antingen uppskuren eller som den är.
Vet däremot inte hur stor diameter det finns.
 
Om man tänker plaströr, så kanske kan kan fundera på om det går att göra något av en sådan tjockare gummislang av nåt slag. Antingen uppskuren eller som den är.
Vet däremot inte hur stor diameter det finns.
Ja jag har också tänkt ngn slags gummi. Vill nog ha lite halvmjuk och böjlig plast men svårt att hitta tillräckligt stor dimension. Hittade några som verkade vettiga på amazon, men nu är jag nog inne på att testa med typ vanlig dörrmatta i gummi och skruva fast ihoprullad 😊
 
Min budgetlösning med gummimatta funkade inte. Den stack ut ca 15 cm men eftersom den var böjlig så kunde hon enkelt komma åt ändå. Hon har dessutom sjukt lång hals och når fasen hur långt som helst😅

Bild på gummimatteförsöket nedan.
Kollade med äpple och hon når lätt till täcket som hänger till höger..
IMG_1203.jpeg
 
Tanke 1: flytta boxgrannens täckeshängare, om plats finns.
Tanke 2: sätta gummiskyddet som en ram i boxens "fönster" istället. Eller åtminstone högre upp så att det skymmer "diagonalen" hon sträcker sig längs med. Min hjärna menar att detta är logiskt men någon med bättre geometrikunskaper får gärna säga emot mig här.
 
Min budgetlösning med gummimatta funkade inte. Den stack ut ca 15 cm men eftersom den var böjlig så kunde hon enkelt komma åt ändå. Hon har dessutom sjukt lång hals och når fasen hur långt som helst😅

Bild på gummimatteförsöket nedan.
Kollade med äpple och hon når lätt till täcket som hänger till höger..
Visa bifogad fil 151732
Nån typ av båtfender? Och så hade jag nog provat att sätta den högre upp.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp