Säga upp hyresgäster

Sv: Säga upp hyresgäster

Men är du verkligen säker på att det är svart och vitt i konflikten mellan de två hästägaren? Jag hade inte sagt upp en hästägare som betett sig bra emot mig om jag inte hade ordentliga bevis på att de misskötte sig mot andra i stallet.

I dina kläder hade jag frågat hästägaren till häst 2 och 3 vad som egentligen har hän och gjort dem medvetna på att det framkommit klagomål.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Jag hade inte haft några som helst problem att säga upp inackorderingar som jag inte trivs med. Så som ts beskriver så fjäskas det och jag tycker det verkar som de fungerar dåligt ö h t.

Trivs jag inte med dem, hade jag inte behövt några bevis, det hade räckt att jag som stallägare inte vill ha dem där längre.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Fast det är en väldig skillnad, om man jämför vad TS skriver.

Jo, men det kvittar, jag tycker ändå man kan säga upp hyresgäster så länge man följer kontraktet. Det kan säkert bli sura miner, men jag tycker inte man ska må dåligt över att man vill säga upp inackorderingar.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

....
Till en början gick det hela bra men sen har det framkommit att mamman, ägare till häst nr 2 beter sig illa och ger spydiga kommentarer och är lite av en chef för familjen (ägare till häst 4).......

Mot mig är den här mamman urtrevlig och det känns nästan tillgjort.
.......
Till saken, det har nu gått så långt att tjejerna som har häst 4 nästan är rädd för ägare 2, och känner inte samma glädje att åka till stallet. I början körde jag taktiken att det borde dom kunna lösa, och vuxna människor måste ju kunna bete sig???? Nu har vi iaf fått förfrågan från en ny potentiell hyresgäst som jag vet är urtrevlig och som har en trevlig häst.

Känns lite dumt att säga upp ägare för häst 2 och 3, då de hela tiden betett sig bra mot mig och säkert inte ens vet att jag vet hur hon har betett sig mot ägare 4. Kan jag säga upp utan att ange något skäl? Att en plats blir tom spelar inte någon större roll.

Är jag ute och cyklar?

Ja du är ute och cyklar... Ni får väl samsas.. Vet du egentligen vad som hänt ?

Ni behöver ha ett stallmöte... Ingenting blir bättre av att du flyttar på eventuellt fel person... Eftersom pengarna tydligen inte hade så stor betydelse kan du ju bjuda på en proffessionell person som hjälper till.

Du har ju inte varit där så mycket eftersom din häst varit skadad och du har småbarn. Du vet ju egentligen inte enligt vad jag har förstått av din skrift...

Dock är det så att du vill byta hyresgäst så är det en annan sak... så gör det men var inte feg och göm dig bakom några påstådda åsikter. Utan säg att du vill byta hyresgäst.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Jo, men det kvittar, jag tycker ändå man kan säga upp hyresgäster så länge man följer kontraktet. Det kan säkert bli sura miner, men jag tycker inte man ska må dåligt över att man vill säga upp inackorderingar.

Det är faktiskt inte så enkelt, fast de flesta känner inte till det och bråkar sällan mer än att det blir sura miner. Drabbas man av en person som vet sin rätt, då kan man få rätt rejäla problem innan denne är avflyttad.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Det är faktiskt inte så enkelt, fast de flesta känner inte till det och bråkar sällan mer än att det blir sura miner. Drabbas man av en person som vet sin rätt, då kan man få rätt rejäla problem innan denne är avflyttad.

Visst, fast som du säger så vet inte de flesta om det. Själv hade jag varit ganska ointresserad av att stå i ett stall där jag är oönskad.

Vad är egentligen rimliga skäl? Om jag har ett stall med inackorderingar, men vill fylla stallet med mina egna hästar, är det ett rimligt skäl som inte en hyresgäst kan gå emot?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Nu pratar jag inte om rimliga skäl, däremot om att TS har hyresgästen utan kontrakt vilket innebär att hyresgästen kan åberopa sin besittningsrätt genom att uppsägningstiden inte redan är avtalad och godkänd av parterna.

Har en bekant med just denna situation, deras hyresgäst kommer inte att avflytta förrän i april 2013 om denne inte finner en stallplats likvärdig innan.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

/.../Till en början gick det hela bra men sen har det framkommit att mamman, ägare till häst nr 2 beter sig illa och ger spydiga kommentarer och är lite av en chef för familjen (ägare till häst 4). /.../

Känns lite dumt att säga upp ägare för häst 2 och 3, då de hela tiden betett sig bra mot mig och säkert inte ens vet att jag vet hur hon har betett sig mot ägare 4. Kan jag säga upp utan att ange något skäl? Att en plats blir tom spelar inte någon större roll.

Är jag ute och cyklar?


På vilket sätt har det framkommit?

Jag tänker lite som ridtravare - det kan ju tvärtom vara så att mamman försökt följa stallreglerna, haft en dispyt om det med den nya flickan, som därför nu tycker att mamman spydig och bossig...

Ibland går det troll i löjliga småsaker... Jag hade inte slängt ut folk som sköter sig, enbart för att det gått ett rykte om att någon är spydig/bossig. Rykten skapas fort, och det behöver inte ligga något bakom dem.

Om det däremot varit en massa klagomål, och tjafs kring hästarna eller annat så ser ju situationen annorlunda ut.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Nu pratar jag inte om rimliga skäl, däremot om att TS har hyresgästen utan kontrakt vilket innebär att hyresgästen kan åberopa sin besittningsrätt genom att uppsägningstiden inte redan är avtalad och godkänd av parterna.

Har en bekant med just denna situation, deras hyresgäst kommer inte att avflytta förrän i april 2013 om denne inte finner en stallplats likvärdig innan.


Ursäkta en okunnig - vad innebär besittningsrätt rent praktiskt?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Rent praktiskt så innebär det att uppsägningstiden blir betydligt längre än om den skulle ha avtalats före i kontrakt.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Förlåt, jag skrev otydligt, jag menade om man hamnar i en tvist, vad är ett rimligt skäl att ange som uppsägningsorsak?
Det borde ju tex vara ett rimligt skäl att behöva platsen själv? Har för mig att det är liknande när det gäller uthyrning av fastigheter..?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Jo. Men finns det en specificerad period? Eller är det tills man hittat ett godtagbart alternativ?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Nej i det här fallet handlade det om 12 månader, det ska finnas exempel på längre tid och då har det handlat om hur länge man har hyrt boxen.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Svar till många igen!

Familjen som äger häst tre har tre döttrar som var och en är i stallet, ibland tillsammans alla tre, ibland med sina föräldrar (oftast), ibland en dotter och föräldrer osv. Jag har pratat mycket med båda döttrar och föräldrar så jag menar att jag kan lita på det dom säger (även om jag såklart inte kan stirra mig blind på detta, utan respekterar att det är DERAS upplevelse av saken det handlar om). Jag har fått berättat för mig många olika situationer och händelser men t ex hade tjejerna städat i stallet och då fick dom höra att dom hade gjort "fel". Och att dom absolut inte kunde ställa hinkar osv längs med väggen till min hästs box. För om hon skulle sparka i väggen (vilket hon sällan gör) så kunde dom tippa, här snackar vi tre hinkar staplade i varandra. Och gång på gång får de höra att de sopar för dåligt (vilket inte är fallet, jag sopar i så fall sämre) och diverse andra saker.
Jag ser inga skäl i att hela familj till häst 4 skulle ljuga ihop en sån här i historia, eftersom deras yngsta dotter och dotter som äger häst 3 är bästa kompisar. De umgås också på sin fritid och i situationer då föräldrarna möts utanför stallet så är mamman (häst 2) väldigt trevlig och beter sig som vanligt folk. Det verkar vara i stallet som problemen kommer då hon har ett stort kontrollbehov.
Även fast vi har avtalat att jag tar ut och in, samt lunchar om jag inte har förhinder (då löser jag såklart lunchning ändå) så upplever också jag att hon är där och "kollar". Vilket hon såklart får göra för min del men det måste vara väldigt viktigt för henne då hon åker ifrån jobbet dagligen för att kolla.

Nu är mitt sto dräktigt så vi kommer få lov att göra om stallet så troligen kommer vi få lov att möblera om och säga upp någon ändå. Vi får se hur det blir.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 499
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp