Säga upp hyresgäster

keilir

Trådstartare
Vi har ett stall med fyra boxar där en av hästarna är min. Stallet är hemma hos mina föräldrar men vi bor nära varandra och det är jag som sköter det mesta vad gäller in och utsläpp. Häst 2 och 3 ägs av mor och dotter, och dessa hästar är speciella, den ena i psyket (har inte blivit bra behandlad) och den andra har sommarexem (som visserligen hållt sig fint i sommar men innebär ju täcken hit och dit). Dessa två hästar flyttade in aug-11 då min häst blev ensam efter att jag sålt min andra häst. Till en början tyckte jag det fungerade ganska bra. Sedan kommer ägarna till dessa hästar och har en förfrågan från familj (som numera är ägare till häst nr 4) om inte dessa kunde få hyra den fjärde boxen då döttrarna var i samma ålder och skulle ha så roligt i stallet tillsammans. Självklart tyckte vi, och häst nr 4 kom i sep/okt-11. Till en början gick det hela bra men sen har det framkommit att mamman, ägare till häst nr 2 beter sig illa och ger spydiga kommentarer och är lite av en chef för familjen (ägare till häst 4). Då min häst varit skadad under en längre tid så har jag inte vart i stallet i samma omfattning som tidiagre samt att jag har en dotter på 2 år. Mot mig är den här mamman urtrevlig och det känns nästan tillgjort.
Till saken, det har nu gått så långt att tjejerna som har häst 4 nästan är rädd för ägare 2, och känner inte samma glädje att åka till stallet. I början körde jag taktiken att det borde dom kunna lösa, och vuxna människor måste ju kunna bete sig???? Nu har vi iaf fått förfrågan från en ny potentiell hyresgäst som jag vet är urtrevlig och som har en trevlig häst.

Känns lite dumt att säga upp ägare för häst 2 och 3, då de hela tiden betett sig bra mot mig och säkert inte ens vet att jag vet hur hon har betett sig mot ägare 4. Kan jag säga upp utan att ange något skäl? Att en plats blir tom spelar inte någon större roll.

Är jag ute och cyklar?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Ja, du kan säga upp utan skäl, men det kommer ju att skapa väldigt dålig stämning och jag tycker inte det är OK rent moraliskt/etiskt.

Hur lång uppsägning har ni avtalat? Står man ut så länge?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

lite kallt, antingen sa avvaktar du och vantar pa att nagon av dom sager upp sig sjalva... eller sa tar du ett snack med alla berorda parter... eller sa "sager du upp" en av hyrsgasterna...

ekonomiskt sa ar det val vettigare att saga upp 1 hastplats i stallet for 2, emotionellt vette fanken hur jag hade gjort.

Antagligen snackat med berorda parter, forst en och en, sen samlat. Kass stamning verkar du ju redan ha i stallet menar jag, fortsatter det sa har lar det bli klimakteriekossa galore pa ena eller andra hallet i vilket fall forr eller senare.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Jag tycker att det är moraliskt förkastligt att säga upp en hyresgäst för att ta in en annan person i stället.

Men det är min åsikt, det.

Vad gäller övrigt: om ägaren till häst nummer fyra, som är den som kom senast till stallet, inte trivs så får den väl säga upp sig och flytta?
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Jag tycker att det är moraliskt förkastligt att säga upp en hyresgäst för att ta in en annan person i stället.

Men det är min åsikt, det.

Fast varför? Vi har en person i stallet som inte sköter sin häst, personen kan inte ta något som helst ansvar (delvis kollektivskötsel) och brister på många punkter. Nu är en annan person intresserad av platsen, då personen tidigare varit medryttare på en häst i stallet så känner alla personen väl och vet att det är en mycket vettig hästägare. Stallägaren kommer säga upp personen som inte sköter sin häst till fördel för den andra personen.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Du kan ju ta ett snack med alla berörda parter och säga till dom att kan dom inte sköta det här kommer de sägas upp. Då får de en ärlig chans att ordna upp osämjan. Ge dom detta som en varning och att vid nästa tillfälle dom beter sig illa så kommer de sägas upp omedelbart.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Det är klart att du kan säga upp de. Det är det fina med att äga sitt eget stall.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Ditt stall dina regler, kör med öppna kort och tala tydligt om att det är du som bestämmer och att du inte accepterar att folk är dumma med varandra i ditt stall utan att de får lösa sina konflikter utanför stallmiljön.
Då stallet skall vara en lugn och trygg plats för både hästar och de som vistas där.
Kan de inte ta en sån tillsägelse så säg till dem att för stallmiljöns skull så kommer du säga upp den som fortsätter att vara elak.

Lycka till
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Svarar er alla.

Rent ekonomiskt spelar det inte så stor roll, det är inget måste för oss att ha hela stallet fullt utan tre hästar i stallet är lagomt.
Jag tycker inte det känns okej att säga upp dom som inte har betett sig illa, varför straffa dessa människor när det är ägare 2 som beter sig illa (men ställer sig in hos oss som äger stallet).
Tyvärr har vi inga skrivna kontrakt. Så uppsägning får ske efter överenskommelse, och ni behöver inte tala om hur illa det är att inte ha skrivna kontrakt, jag vet! Och jag har också ställt mig frågan om det hela kommer bli ännu värre under uppsägningstiden.
Vi har ju haft stallmöten och då har vi ändå pratat om stämningen i stallet, dock har vi inte haft något nu på sista tiden.
På ett sätt känns det ju mest riktigt att ställa ägare 2 mot väggen och ge henne en varning att minsta lilla grej till så kommer hon få flytta sina hästar. Att man måste kunna bete sig i stallet även om man har problem på andra plan (vilket jag inte vet något om).
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Har varit i liknande situation som du. Om personen/erna inte följer stallregler eller uppför sig trevligt så finns det ingen anledning att ha dem kvar. I mitt fall så tappade jag lusten att vara i mitt eget stall. Säg upp dem och kom överens om en rimlig uppsägningstid.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Om jag hade varit dig så hade jag ordnat ett stallmöte. där ni går igenom allt och kanske även skriver upp lite regler vad som ska gälla i stallet och inte!

Sen tycker jag att du ska ta ett snack med denna mamman, för jag tycker hon har rätt att veta och sen ge henne en chans och kan hon då inte bättra sig så får hon tyvärr gå.

Är inte meningen att man ska behöva mp dåligt av att åka till stallet utan det ska vara kul!

Sen tycker jag för DIN och dina hyresgäster att ni ska skriva ett avtal så blir det lättare i framtiden om det skulle dyka upp konflikter.

Hoppas allt ordnar sig!

//Sandra
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Fast varför? Vi har en person i stallet som inte sköter sin häst, personen kan inte ta något som helst ansvar (delvis kollektivskötsel) och brister på många punkter. Nu är en annan person intresserad av platsen, då personen tidigare varit medryttare på en häst i stallet så känner alla personen väl och vet att det är en mycket vettig hästägare. Stallägaren kommer säga upp personen som inte sköter sin häst till fördel för den andra personen.

Det som du skriver, framgick ju inte riktigt ur trådstarten.
Att personen inte sköter det som ingår i avtalet att den ska sköta.

Men det är ju ofta så: när man får mer fullständig (?) information, kommer saken i ett annat läge.
I trådstarten såg det ut som om det endast var av personliga skäl mellan två av hyresgästerna, det du skriver är en annan situation där min åsikt är en annan.

Om en hyresgäst inte sköter det den ska, är det skäl att säga upp.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Sorry, helt olika stall. Men jag tycker nog ändå att man har rätt att säga upp hyresgäster som man av olika anledningar inte trivs med, det är ju stora fördelen med eget stall. Sen tycker jag att folk skulle våga vara lite mer raka och testa att ta tag i problemet istället för att säga upp direkt.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Fast varför? Vi har en person i stallet som inte sköter sin häst, personen kan inte ta något som helst ansvar (delvis kollektivskötsel) och brister på många punkter. Nu är en annan person intresserad av platsen, då personen tidigare varit medryttare på en häst i stallet så känner alla personen väl och vet att det är en mycket vettig hästägare. Stallägaren kommer säga upp personen som inte sköter sin häst till fördel för den andra personen.

Fast det är en väldig skillnad, om man jämför vad TS skriver.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Låtsas som ingenting först. Sen halar du fram ett kontrakt där det står en månads uppsägning. När det är påskrivet så säger du upp henne.

Det går ju inte att ha det så där.
 
Sv: Säga upp hyresgäster

Och hur vet du att ursprungsmamman har varit taskig mot den andra familjen?
Det kan ju vara så att dottern som nu tröttnar på att åka upp till sin häst har fått ett svepskäl varför hon inte vill vara i stallet. Det kan ju vara så att ursprungsmamman håller på de regler som ni satte upp innan nästa familj kom och den nya familjen därför tycker hon är bossig...

Sedan om du vill säga upp ursprungsmamman för att hennes hästar är jobbiga så gör det då det ju är ditt stall. Tala om att det är det skälet att du fått en förfrågan av ngn som du hellre vill ha i stallet då ni känner varandra sedan förr...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 677
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 499
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 370
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp