B

Bettan 07

Hej

Är intresserad av distans o undrar vad ni använder för sadlar hur dessa fungerat under en längre tid osv.
Ska köpa en ny sadel till min kallblodskorsning. Men har upplevt många bomfria som sladdriga, skulle gärna även kunna tävla dressyr med nya sadeln o träna distansen i en bekväm sadel.
Har tidigare hört att de bomfria inte fördelar trycket på ett optimalt sätt o undrar därför hur ni som verkligen rider långt upplever det hela.
Har försökt att söka här på forumet men inte lyckats:bow:
Så snälla hjälp mig i dessa funderingar.

MVH Bettan

Sv: Sadlar

Är inte distansryttare själv (ännu), men jag uppfattar det som att den större delen av tävlingsryttarna inom distans använder just bomlösa sadlar, just pga att de fördelar trycket jämnt och därmed förhindrar skav, samt att de är så otroligt lätta.

Funderar själv på att köpa en bomlös sadel.

Är inte distansryttare själv (ännu), men jag uppfattar det som att den större delen av tävlingsryttarna inom distans använder just bomlösa sadlar, just pga att de fördelar trycket jämnt och därmed förhindrar skav, samt att de är så otroligt lätta.

Funderar själv på att köpa en bomlös sadel.

otroligt lätta?? min väger minst 10 kg antagligen mer åt 15 kilo hållet...
den lätta jag har väger förvisso bara 5 kg...

Jag har haft en Sports Saddle sedan 1999. Den är absolut formstabil och inte sladdrig. För mig är den superskön medan andra tycker den är för bred att sitta i.
Många bomsadlar har en ganska liten yta att fördela ryttaren på. Bossorna är för smala. Där blir det större yta med vissa bomlösa trots att vikten inte fördelas lika mycket ut på hela sadelytan.
Paden som behövs till många bomlösa är viktig.
Jag har under årens lopp försökt med bomsadlar (trycker på hästen) men trillar alltid tillbaka till min SS.
// Linda

Tränar lite distans (inga 15 mils ritter, men 5 mil iaf) och jag hade en Torsion först. Nu använder jag min hoppsadel till det istället... Hästen går lika bra med båda, men det beror också på hur man rider... Är det mycket skritt eller genom skog på små stigar är min bomlösa bättre. Skulle vilja påstå att min häst också tycker det. För min del sitter jag mycket bekvämare i Torsion, dock växte min häst ur den och jag kunde inte få en bra sits i den till slut, så därför använder jag den inte längre.
Är det mer trav/galopp med mycket backar föredrar jag hoppsadeln. Jag får ett bättre stöd i den då.

Jag har precis börjat att träna min 5-åring för att kunna prova någon tävling till våren, och jag har köpt en Masterback bomlös från CharismaHorse. Nu rider jag helst inte i någon annan sadel, den är SUPERSKÖN och inte alls sladdrig. Hästarna gillar den också, mitt gamla sto som alltid har avskytt sadlar (en period red jag nästan enbart barbacka) går hur fint som helst med den sadeln, och den passar 5-åringen också jättebra.

O vad bra att få höra vad ni använder.:bow:
Det verkar vara mycket bomfritt här ute, jag trodde igentligen att distansare mest använde bladsadlar, typ hector.

MVH Bettan

O vad bra att få höra vad ni använder.:bow:
Det verkar vara mycket bomfritt här ute, jag trodde igentligen att distansare mest använde bladsadlar, typ hector.

MVH Bettan

Visst är vi många som älskar våra bladsadlar!!!!
Jag har själv en montsegur och en amerikansk armesadel till mina araber.Jag behöver stabiliteten, men jag är med på att man sitter bekvämare efter några mil i en bomlös....

//FPL

Har själv ridit i sadel både med och utan bom, och ja, jag tycker de är otroligt lätta om man jämför med en vanlig bomsadel.

Räknar du med packning också då eftersom de verkar vara så tunga!

Jag är en av de som rider i hector... trivs finemang. Känner en del andra som använder den mkt i dressyren också faktiskt.
Är dock lite sugen på en trekk.... provred i en en gång o de verkar helt underbara!

jag har både bomlös sadel & med bom. Jag älskar att rida i min bomlösa, men nu har min kiropraktor sagt att den är för lång för pållen min, suck dags att leta ny sadel igen.

Ni har ingen att tipsa?

:banana:andvänder mig av en torison trekking som jag nu ridigt i ca 5 års tid , för mig och mina varmblod och den nya araben har den funkat jätte bra. hoppar och rider dressys en del och funkar utmärkt även där. jag andvänder mig även av ett renskinnsfäll under sa´deln, men sadlar är ju så induvidellt till olika hästar men det har funkat bra för mig mvh anne:banana:

Jag har fått höra att bomfria sadlar inte är lämpliga för hästen? Vad säger ni om det. Det borde enligt mig vara tillpassning som på alla sadlar, eller?

MVH Bettan

Vi har en Star treek som vi är jätte nöjda med. (bomlös)
Den har paneler på undersidan som gör att man slipper och ha en "speciell" padd under. Så vi kan rida med vad som helst, sen även att panelerna går och flytta (bredda och smalna) så man kan ändra sadels utseende då hästen ibland har mer eller mindre muskler! Det går även att köpa till bredare och smalare framvalv senare om det skulle behövas!!! Rekomenderar denna sadeln varmt!!! :love:

mvh alexandra

Har en Freeform som är en bomlös utan egna paneler.
Den är lite mera uppbyggd i sitsen så man sitter smalare i den än det "vanliga" soffdyne aktiga bomlösa, t.ex. Knights bareback.
Den är också stabil, i mitt tycke men inte lika mjuk som en del andra.
Använder till den en Haf padd med egna ilägg i.

En sadel som jag är jättenöjd med.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fundering, eller ett par stycken rättare sagt... Vad är fördelen med en bomlös sadel? Vad är nackdelen med en sådan...
Svar
3
· Visningar
930
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Distans Ofta kommer det frågor om vad man ska ha för sadel till distansridning. Svaret är lika ofta -En skön sadel som passar hästen! Men jag är...
Svar
2
· Visningar
1 787
Senast: Myy
·
Utrustning Fick hem min häst för 3 veckor sedan och då testade vi min sadel från marken och den passade. Gick utmärkt att rida i den, han gick...
Svar
12
· Visningar
2 489
Senast: Sofiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024